GK100
GK100: [citat] Det borde vara bättre för alla, givetvis ger hylsorna rätt använda dvs storlek och bra tång helst sexkantpressning i princip alltid fördel (förutsatt RK). Ett undantag kan då vara dåliga sk snabb- fjäderplintar. Och givetvis kan fördelen ibland vara så liten att man inte direkt drar nytta av den och merarbetet onödigt. I dina puckar däremot är de verkligen hemma. Om de som
29 svar · 16,2k läst
·
C
Cecilia_12: [citat] Ok, tack för tips :). Känner efter detta imorgon
9 svar · 2,9k läst
·
N
NoOne2k: Jag röstar med på multifix, eller vp2 som den med kallas. Håll inte på med hempul-lösningar med extra skiva emellan. Den kostar visserligen lite mer än en vanlig fast dosa men kan bespara en många svordomar. https://www.elbutik.se/product.html/apparatdosa--vp2
5 svar · 2,4k läst
Misse
Misse: [citat] tack! Skall titta vidare på de dessa om det blir aktuellt att byta.
9 svar · 1,3k läst
Huddingebo
Huddingebo: Ok, tack för svar! Tänkte väl att det kanske är normalt men blev ändå paff när jag stod och höll på med att spänningslöst lamputlopp och kopplade när helt plötsligt hela huset blev svart.
3 svar · 805 läst
Bjerke88
Bjerke88: Staten har gett ut lite råd http://www.energimyndigheten.se/trygg-energiforsorjning/nar-det-blir-el--eller-varmeavbrott-i-ditt-hem/tips-till-dig-som-vill-ha-reservelverk/rad-infor-kop-av-reservelverk/
3 svar · 1,9k läst
J
JohanBre: [bild] Uttaget är nu uppe och fungerar. Tack till er som svarade!
7 svar · 4,3k läst
·
A
Allmänobildad: Tillåter lampsocklarna att du byter till LED så är utbudet mycket större vad gäller trafo/drivdon. T.ex malmbergs 9952040 som borde gå att hitta på någon nätbutik.
1 svar · 1,4k läst
·
D
Den oroliga byggaren: Packman42 tack för feedback. Klart jag ska installera en laddbox i alla fall så länge bidraget finns att söka :-) Lutar åt en Easee Home 22kW med installation av elektriker.
4 svar · 2,1k läst
U
Uffe A: [citat] Är de CE märkta? Och med rätt märkning? Finns olika varianter på denna märkning Endast CE märkt elektrisk mtrl ska (får) instaleras i europa. Det åligger dig "som i det här fallet är importör" att se till att de uppfyller kraven på CE märkning. De kan se exakt likadana ut till det yttre men är strömbanor och liknande exakt som original. Ibland är det inte så smart att
19 svar · 3,6k läst
·
prototypen
prototypen: Svart och brun till ”L” Blå till ” N” Inget till ”X” Protte
1 svar · 1,2k läst
·
N
Nikorasu: [citat] Ja, främsta skälet att spara pengar - inte nödvändigtvis idag men även i framtiden då solpåslagen kan ändras.
4 svar · 2,4k läst
Härryda2015
Härryda2015: Det löser man lätt med en Gränslägesbrytare.
3 svar · 4,5k läst
·
F
frav: Japp, det stämmer. Reflekterade inte över att det var 5V 5A UT när jag skrev ovan. Om det nu är 5V 5A UT. 5V 5A = 25W Omvandlat så blir det 2,1A plus lite förluster. 25W 12V = 2,1A Låt säga 2,5A IN För 2,5 A så ska 1,5mm2 räcka på 5+5=10m.
23 svar · 4,9k läst
lnilsson
lnilsson: Det får nog bli det tradiga (nåja..) rådet att man ska följa tillverkarens anvisningar. Så läs vad tillverkaren av spotlighten skriver. Sen finns det ju fall där tillverkarens anvisningar strider mot god elsäkerhetsteknisk praxis, men det kan vi lämna så länge.
1 svar · 701 läst
L
Lindsten83: Jag lägger ner försöket, och erkänner mig besegrad av okunnighet kring el... Får bli att kalla hit någon som har utbildning Tack för alla kommentarer. Kanske fortsätter jag lägga upp lite bilder och funderingar fram till jag får hit någon som hjälper mig
12 svar · 3,5k läst
·
B
Boan: [citat] nej, det är nog ingen problem, jag bara funderade lite och minns min elektriker sa att nåt att man aldrig fick ha olika grupper i samma "rörsystem".. slog mig då att i centralen är ju alla grupper tillgängliga för koppling. planerar för dosdimmer och tänker då att den får ligga i en egen kopplingsdosa utanför så hålls det lite separerat...
7 svar · 3,4k läst
Silly Bear
Silly Bear: Löste sig. Fas nolla jord
10 svar · 2,9k läst
·
tommib
tommib: Jag skulle tänka tvärt om. Elektriker gillar att ha gott om plats (tänk t.ex. på mätartavlor). Själv jobbar jag gärna i en lite trängre kapsling en gång för att sedan ha ett nättare montage i femtio år. Så gå upp en storlek du, i krypgrunden spelar det ingen roll.
4 svar · 1,7k läst
T
tergo: klaga hos odrförande så får han kontakta byggaren ,var inte nöjd med att de trillar ner
13 svar · 1,1k läst
E
etompau: Kan ej se att grejerna på pos. 43-47 har något med spottarna att göra. Spottar av halogentyp är effekthungriga grejor så det behövs lite kraftigare grejor till dessa.
3 svar · 1,5k läst
·
H
Harald Blåtumme: [citat] Mycket bra idé! Konstigt att jag inte tänkte på det eftersom jag faktiskt har dylika, inköpt på den tiden när man beställde från Aliexpress och DX utan några extra kostnader så jag gav ca en hundring inkl frakt. Dessa grunkor är suveräna, inbyggd rätt stark belysning i kamerahuvudet och 5mm i diameter. Har haft mycket nytta av dom bla till just inspektion av byggnadstekniska
8 svar · 2,0k läst
Larsa
Larsa: Blev så här. Jorden på plint i dosan. [bild]
1 svar · 2,8k läst
·
L
Lagerstrand Alexander: OJ detta tog många är att avsluta.. Men nu 6 år senare så tog jag tag i detta och reda ut röran med hjälp av en kompis och nu så kan vi avsluta detta projekt med hatten av [bild] [bild]
52 svar · 9,3k läst
·
Fotografen
Fotografen: If it ain't broken, dont touch it!;)
14 svar · 2,3k läst
·
C
cpalm: [citat] Ah, du menar så :rofl: Jag är nog mer inne på @Mikael_L s linje :confused:
13 svar · 6,1k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Du kanske skulle visa upp din lilla anläggning och hur den är kopplad så vi får något konkret att diskutera kring. Jag bara gissar nu. Du kanske har en förbrukare som är ständigt ansluten till ditt batteri? Det kanske är ett s.k nödkraftssystem? Sekundärsidan på din laddare är troligen (nästan) helt potentiallös mot andra system, inklusive jord och startströmssystemets skyddsjord.
5 svar · 2,2k läst
Mikael_L
Mikael_L: Den nedersta säkringspositionen saknar helt enkelt passkontakt (passdel) och är säkerligen helt enkelt en säkringsplats som inte används, reserv för framtida bruk kan man säga. Med 99,9% säkerhet är det inget du behöver bry dig om något mer än att du ser till att ha en propphuv över även där, så ingen får för sig att sticka in ett finger. Sen skriver du "saknas den lilla
4 svar · 3,4k läst
·
Nobbe_1
Nobbe_1: Någon som kan förklara för mig varför prisskillnaden är så stor mellan Lettiklammer & TKK? Likaså gäller ju donen/monteringsverktygen :surprised: Kan man hitta Letti billigare i något annat land? [bild]
0 svar · 1,2k läst
·
M
mikio: Fantastiskt dåliga bilder där man får gissa vilka bruna kablar som hör ihop. Är det två bruna kabel som din kompis har men som du bara har en av? Var ska du ta en extra ifrån? Det går inte bara att "testa hans anslutning" utan att förstå vad den egentligen gör. Bryter han matningen av drivdonet med fibaron? Om det är ett drivdon med en fast matningsspänning är det givetvis
18 svar · 3,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.