Tänkte byta ut lysrören 2x36w mot 2x18w led.
Men förstår inte riktigt hur jag ska koppla. Det sitter inga glimtändare i armaturen utan bara ett Vision electronic ballast vs-e136b.
Ska jag ta bort detta och dra fas nolla direkt till lysröret och sen parallellt till nästa rör?
Fick med ledstarter till led lysrören ska dom inte användas då? Så här står de i instruktionen men förstår inte hur de blir när det är 2 rör
Men förstår inte riktigt hur jag ska koppla. Det sitter inga glimtändare i armaturen utan bara ett Vision electronic ballast vs-e136b.
Ska jag ta bort detta och dra fas nolla direkt till lysröret och sen parallellt till nästa rör?
Fick med ledstarter till led lysrören ska dom inte användas då? Så här står de i instruktionen men förstår inte hur de blir när det är 2 rör
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Jag tycker bifogad bild är tydlig på hur LED-röret ska kopplas in, dvs L-N mot stift 1 och 4, medan stift 2-3 ska byglas.
Detta uppnår man praktiskt lite olika beroende på typ av lysrörsarmatur.
- När de säger att man ska koppla bort det elektroniska ballasten så kopplar man helt enkelt förbi den som de blå strecken visar.
- För traditionella lysrör är det troligen valbart att koppla förbi drosseln och koppla bort kondensator, men följt deras anvisning. Den LED-starter du fick med är antagligen bara en bygel som ersätter glimtändaren för att koppla ihop stift 2-3 (rött streck), detta enbart för att slippa göra några omkopplingar.
Detta gäller för varje LED-rör. Flera LED-rör parallellkopplas mot L-N, inga konstigheter.
Detta uppnår man praktiskt lite olika beroende på typ av lysrörsarmatur.
- När de säger att man ska koppla bort det elektroniska ballasten så kopplar man helt enkelt förbi den som de blå strecken visar.
- För traditionella lysrör är det troligen valbart att koppla förbi drosseln och koppla bort kondensator, men följt deras anvisning. Den LED-starter du fick med är antagligen bara en bygel som ersätter glimtändaren för att koppla ihop stift 2-3 (rött streck), detta enbart för att slippa göra några omkopplingar.
Detta gäller för varje LED-rör. Flera LED-rör parallellkopplas mot L-N, inga konstigheter.
Klicka här för att svara
