951 läst ·
3 svar
951 läst
3 svar
Råd byte av eluttag
Hej!
Jag bor i en villa, färdigställd 2006. Jag vill byta ut många av de vanliga 2-vägs eluttagen med eluttag som har fyra, kanske 6 uttag, kanske också med ett par USB uttag.
Jag kommer inte att göra jobbet själv men jag vill inhandla det som jag vill ha och inte bara det billigaste. Tvärtom. Frågorna är: Kan elektrikern byta ut 2-vägs eluttag mot större eller finns det något som hindrar detta? Behöver jag en apparatdosa till varje ny eluttag jag köper? Något annat? Jag ska försöka köpa rätt saker i förväg.
Jag bor i en villa, färdigställd 2006. Jag vill byta ut många av de vanliga 2-vägs eluttagen med eluttag som har fyra, kanske 6 uttag, kanske också med ett par USB uttag.
Jag kommer inte att göra jobbet själv men jag vill inhandla det som jag vill ha och inte bara det billigaste. Tvärtom. Frågorna är: Kan elektrikern byta ut 2-vägs eluttag mot större eller finns det något som hindrar detta? Behöver jag en apparatdosa till varje ny eluttag jag köper? Något annat? Jag ska försöka köpa rätt saker i förväg.
Det är inget problem att byta apparater UTOM om du köper uttag som är gjorda för 1½ dosa. Uttagen för1½ dosa sticker ut mindre än "vanliga" och måste ha den speciella dosan, det är en rätt ovanlig dosa och 2006 var den ännu ovanligare men det är bäst att kolla hur just du har det innan du rusar iväg och handlar.
Eftersom du ska ha en elektriker som ska byta uttagen förvånar det mig att han inte säljer uttagen till dig för samma pris som du kan köpa in dom för?
Ps
Köper elektrikern uttagen elimineras ju även risken för felköp.
Eftersom du ska ha en elektriker som ska byta uttagen förvånar det mig att han inte säljer uttagen till dig för samma pris som du kan köpa in dom för?
Ps
Tack för svaret! Jag väntar på en elektriker som ska komma hem till mig ge mig en offert på jobbet. Jag är lite rädd för ockerpriser vilket är varför jag ställer frågan.E elmont skrev:Det är inget problem att byta apparater UTOM om du köper uttag som är gjorda för 1½ dosa. Uttagen för1½ dosa sticker ut mindre än "vanliga" och måste ha den speciella dosan, det är en rätt ovanlig dosa och 2006 var den ännu ovanligare men det är bäst att kolla hur just du har det innan du rusar iväg och handlar.
Ps
Fråga vad han tar för uttagen så får du veta, och kolla vad du själv kan handla in dom för. Tänk på att det finns vissa fördelar att handla av elektrikern, vad det är värt för dig kan bara du avgöra.
Tex garantier, felavhjälpning, "rätt" inköp typ/antal, inga returer mm
Tex garantier, felavhjälpning, "rätt" inköp typ/antal, inga returer mm
Klicka här för att svara