12 469 läst ·
26 svar
12k läst
26 svar
Jordtag
Sida 1 av 2
Tänkte göra ett ordentligt jordtag till reservelverket men hur gör man ett sånt på bästa sätt?
Gräver ner x meter koppar tråd?
Eller räcker det med ett fjuttigt jordspett?
Kan man jorda med befintlig jord ifrån elnätet?
Gräver ner x meter koppar tråd?
Eller räcker det med ett fjuttigt jordspett?
Kan man jorda med befintlig jord ifrån elnätet?
Normalt driver man ner skarvbara jordstänger med en bensindriven cobra.
Hur långt och hur många beror på markens ledningsförmåga. Det går att gräva ner jordlina, plåtar också. Spett är oftast bra om marken inte är för stenig och man kommer då ner en bit. Brukar inte vara omöjligt att komma ner 8-10meter. Träffar man på något större sten då brukar spettet ändra riktning så det brukar gå bra...
Hur långt och hur många beror på markens ledningsförmåga. Det går att gräva ner jordlina, plåtar också. Spett är oftast bra om marken inte är för stenig och man kommer då ner en bit. Brukar inte vara omöjligt att komma ner 8-10meter. Träffar man på något större sten då brukar spettet ändra riktning så det brukar gå bra...
Vid ytjordtag då måste man tänka på att man iallafall ska vara nere på minst frostfrit djup.
Tänk på att det är bland annat markens resistans som är avgörande om hur man förlägger jordtaget och att man inte kan förvänta sig att jorden är blöt hela året. Därför är djupjordning att föredra...
Elnätsbolagen använder sig oftast av EBR standard som energiföretagen arbetat fram.
Jordning finns även upptagen i elinstallationsreglerna SS 436 40 00 kap 54.
De korta spetten som följer med elverken ställer stora krav på val av placering.
Tänk på att det är bland annat markens resistans som är avgörande om hur man förlägger jordtaget och att man inte kan förvänta sig att jorden är blöt hela året. Därför är djupjordning att föredra...
Elnätsbolagen använder sig oftast av EBR standard som energiföretagen arbetat fram.
Jordning finns även upptagen i elinstallationsreglerna SS 436 40 00 kap 54.
De korta spetten som följer med elverken ställer stora krav på val av placering.
Redigerat:
H HSP skrev:Yid ytjordtag då måste man tänka på att man iallafall ska vara nere på minst frostfrit djup.
Tänk på att det är bland annat markens resistans som är avgörande om hur man förlägger jordtaget och att man inte kan förvänta sig att jorden är blöt hela året. Därför är djupjordning att föredra...
Elnätsbolagen använder sig oftast av EBR standard som energiföretagen arbetat fram.
Jordning finns även upptagen i elinstallationsreglerna SS 436 40 00 kap 54.
De korta spetten som följer med elverken ställer stora krav på val av placering.
Ja det kan fungera utmärkt med en nedgrävd plåt men vad fick du eller din elektriker fram för jordtagssresistans efter att plåten grävdes ner? Det är det som är viktigt...altaxis skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Vad menar du med "bästa sätt"? Vad ska du ha aggregatet till och hur ska det kopplas in? Vad behöver du ha jordtaget till? Hur låg övergångsimpedans behöver det ha? Du kanske ska börja där så du inte gör något i onödan.
Det finns flera metoder, 3-trådsmetoden är en metod som jag har använt mest.altaxis skrev:
Lite svårt att förklara men man frånskiljer jordtaget från anläggningen och använder två mätjordspett som placeras ut rakt ifrån jordtaget ex rakt norr ut. Spettet längst bort har avståndet 100% mellan det och existerande jordtag injeceras en ström. På 62% av avståndet från jordtaget sätts nästa mätjordspett. Mellan jordtaget och 62% punkten mäts spänningen och resistansen räknas fram. Sedan flyttar man 62% spettet till 72% och 52% samt gör om mätningarna. Och sedan gör man om hela proceduren i ett annat väderstreck ex rakt öster ut.
Svårt att beskriva i text men det är inget märkvärdigt att utföra.
Om ditt elverk ska kopplas mot en anläggning som normalt matas från elnätet så är det anmälningspliktigt till elnätsbolaget. Och det är ditt ansvar att jordtaget har godkända värden. Och din installatör ska ha mätt fram jordtagsresistansen samt gett dig ett protokoll och instruktioner om hur ofta jordtagsresistansen ska kontrolleras.
Det är inte säkert att elnätsbolagets jordtag är inkopplat vid exempelvis kabelfel eller annat avbrott då gäller det att ditt jordtag är bra.
Ja visst är det så. Jag dök in direkt på "reservkraft" dvs. ersätta elnätet vid strömavbrott....Bo.Siltberg skrev:
Det kan vara så att man kör elverket för att driva en vinkelslip där man inte har el....
Då blir det betydligt enklare....
