Hej,
Jag skall montera ett jordat vägguttag i ett nytt Elko vägguttag.
Var ska jorden sitta? Blir lite förvirrad eftersom det finns två små hål brevid varann, se bild.
För både Neutralledaren och Fasledaren finns det ett enda stort hål.
Jag har en vit, svart och grön-gul kabel från vägguttaget. Vilken är netralledare och vilken är fasledare? Se bild.
Tack på förhand!
Jag skall montera ett jordat vägguttag i ett nytt Elko vägguttag.
Var ska jorden sitta? Blir lite förvirrad eftersom det finns två små hål brevid varann, se bild.
För både Neutralledaren och Fasledaren finns det ett enda stort hål.
Jag har en vit, svart och grön-gul kabel från vägguttaget. Vilken är netralledare och vilken är fasledare? Se bild.
Tack på förhand!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Var det inte du som frågade härom dagen?
Ovan har du snabbkopplingarna, uppskalningsmåttet kan finnas angivet på baksidan.
Nu vet jag inte om du har fel kabel typ för snabbkopplingar eller någon bara tvinnat FKn väldigt hårt?
Eller så gör du som Uffe och Elmont och kör skruvkopplingar nere.
Neutralledare på N
Fasledare på L
Jordledare på jordsymbol.
Hur satt det innan?
Ovan har du snabbkopplingarna, uppskalningsmåttet kan finnas angivet på baksidan.
Nu vet jag inte om du har fel kabel typ för snabbkopplingar eller någon bara tvinnat FKn väldigt hårt?
Neutralledare på N
Fasledare på L
Hur satt det innan?
E El-Löken66 skrev:Var det inte du som frågade härom dagen?
Neutralledare på N
Fasledare på L
Hur satt det innan?
Jo, jag frågade om ett ojordat vägguttag häromdagen. Den har jag nu monterat.E El-Löken66 skrev:Var det inte du som frågade härom dagen?
Neutralledare på N
Fasledare på L
Hur satt det innan?
Men här är det en fråga om ett jordat vägguttag. Jag är osäker på var jorden skall sitta eftersom det finns två små hål väldigt nära varann, jag tror att det egentligen är ett och samma hål, men ändå förvirrande att det skall vara två...
Sen är kablarna svart, vit och gul/grön för jord från vägguttaget. Jag vet ej vilken som är vilken av den svarta och vita.
Då måste du ta reda på det.E Ett_unikt_namn skrev:Jo, jag frågade om ett ojordat vägguttag häromdagen. Den har jag nu monterat.
Men här är det en fråga om ett jordat vägguttag. Jag är osäker på var jorden skall sitta eftersom det finns två små hål väldigt nära varann, jag tror att det egentligen är ett och samma hål, men ändå förvirrande att det skall vara två...
Sen är kablarna svart, vit och gul/grön för jord från vägguttaget. Jag vet ej vilken som är vilken av den svarta och vita.
Har du spänningsprovare samt jordfelsbrytare?
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Med spänningen på så piper detektorn bara av fasledaren.
Försök sära på trådarna (innan du drar på spänningen) så ser du också tydligare vilken av trådarna detektorn reagerar på.
Medlem
· Blekinge
· 12 269 inlägg
Beröringsfri spänningsdetektorerr är inte att rekommendera. Du borde använda ett multimeter.
Men eftersom det är lite farligt att mäta med mätspetsarna mot lösa spänningssatta ledare tycker jag att du borde göra såhär:
Slå av säkringen. Anslut uttaget med det gulgröna i ett av hålen för jord och svart och vit mot L och N, spelar ingen roll vilken.
Sätt inte i uttaget.
Slå på säkringen och mät spänningen mellan alla tre ledare. Så kan du identifiera fasledare. Slå av säkringen igen.
Mät resistans mellan den förmodade jorden (grön/gul) och ett jordbleck i ett annat uttag. Resistansen bör vara tydligt under 1 Ohm.
Montera och spänningssätt.
Men eftersom det är lite farligt att mäta med mätspetsarna mot lösa spänningssatta ledare tycker jag att du borde göra såhär:
Slå av säkringen. Anslut uttaget med det gulgröna i ett av hålen för jord och svart och vit mot L och N, spelar ingen roll vilken.
Sätt inte i uttaget.
Slå på säkringen och mät spänningen mellan alla tre ledare. Så kan du identifiera fasledare. Slå av säkringen igen.
Mät resistans mellan den förmodade jorden (grön/gul) och ett jordbleck i ett annat uttag. Resistansen bör vara tydligt under 1 Ohm.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Detta är något för komplicerat för mig. Har ingen multimeter.T Thomas_Blekinge skrev:Beröringsfri spänningsdetektorerr är inte att rekommendera. Du borde använda ett multimeter.
Sätt inte i uttaget.