6 478 läst ·
35 svar
6k läst
35 svar
Är det ok att placera den här?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 164 inlägg
Som elmont skriver ett typiskt exempel på att jord och nolla har kontakt någonstans i anläggningen.A Atom skrev:
När du ökar effektuttaget (sätter på termostaten) så räcker det för att det skall börja flyta tillräckligt stor ström genom jorden någonstans (där den har mer eller mindre kontakt med nollan), och denna flyter ju då inte igenom JFBn. Vilket gör att den löser ut.
Men små belastningar så blir inte spänningsfallen stora nog för att driva tillräckligt stor ström.
Så kolla din anläggning först. Felet ligger med 99% sannolikhet där. Ny JFB kommer inte att hjälpa.
Notera att det inte behöver vara på den grupp som du belastar. Felet kan ligga någon annanstans.
Jag hade bytt jordfelsbrytare, en som måste testas var månad tror jag inte mycket på.A Atom skrev:
2 gånger per år kan jag sträcka mig till, sommar och vintertid, man får ju vara realistisk med vilka åtaganden man tar på sig.
Men överledning i anläggningen finns där säkert också.
Helt riktigt. Deras "elektriker" har kopplat in
nolla och skyddsjord i centralen och kortslutit dessa i andra ändan!
Ringde dom för att be om numret till honom. Fick höra att stugan är mitt problem...
I alla fall. Tackar odmjukast för all hjälp.
Nu har jag 2 JFB och funderar på att lägga en på värmepumpen separat!
Vad tycker ni?
nolla och skyddsjord i centralen och kortslutit dessa i andra ändan!
Ringde dom för att be om numret till honom. Fick höra att stugan är mitt problem...
I alla fall. Tackar odmjukast för all hjälp.
Nu har jag 2 JFB och funderar på att lägga en på värmepumpen separat!
Vad tycker ni?
Det är mycket vanligt att man lägger värmepumpar endera utanför JFB eller på en egen JFB. I och med att VP ska vara fast anslutna är det inget krav på JFB och den tillför inte speciellt mycket på fast anslutna apparater.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden