Tjena!

Jag märkte precis att det gnistrar till lite och ryker när jag rör vid en kabel i garaget.
Skadad kabel och elskåp i garage som gnistrar vid beröring, med fokus på golvvinkeln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har aldrig använt garaget, eller rört något här inne tidigare, det har sett ut såhär sedan vi köpte huset. Tanken är att det ska rivas och byggas om. Men hur tusan bryter jag elen hit nu? Det gäller alltså kabeln som matar (har matat) proppskåpet i garaget. Det gnistrar i golvvinkeln där elen kommer in, som om kabeln är skadad där.
Skadad elkabel i hörn av garage där det syns tecken på gnistor och skador på isoleringen.
Skapa konto

Såhär ser det ut i elskåpet utanpå huset, är det något här jag ska dra ut kanske, som alltså inte stänger av allt i huset också?
Ett gammalt elskåp med säkringar och en elmätare, kablar syns i överkanten.
Skapa konto

P
Finns det några säkringar inne i huset som matar garaget kanske?

Vet inte, verkar inte så.
16,17,18 verkar vara något annat, sitter inga säkringar där i :confused:
Elcentral med etiketter för säkringar och grupper, pos. 16-18 utan säkringar och med skadad text.
Skapa konto

P
Jag är nu absolut ingen elektriker,men ser att det finns två huvudbrytare i mätarskåpet,kan den undre gå till garaget:thinking:

Jo men den där nere står på 0 just nu, lite svårt att se på bilden bara. Den där uppe släcker hela huset om jag sätter den på 0.

Mest troligen så sitter kabeln direkt efter mätaren och går till garaget som har sin egna central.

Du får ringa ut en elektriker som lägger ur den i elskåpet.

Jag hade en liknande lösning hemma till ett gammalt garage, men där la jag ur det själv.

E
Rör inte!
Gör strömlös genom att avlägsna säkringar i bortre änden! Det verkar inte vara möjligt i detta fallet!
Avvakta jourelektriker för att göra spänningslös!

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaren hörrni! Tänkte bara säga att det löste sig. Tog in elektriker som kopplade ur matningen till garaget. Tur att vi märkte detta ändå:rolleyes:

• Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.