Skall jag ha pumpen på en egen säkring.eller kan jag koppla den på samma matning som
som L1..t till elpatrons relä?
Om jag inte har nåt motorskydd till pumpen vad händer då om pumpen tappar strömmen?
Då borde i stället överhettningsskyddet lösa ut.
eslid1
 
E eslid1 skrev:
Skall jag ha pumpen på en egen säkring.eller kan jag koppla den på samma matning som
som L1..t till elpatrons relä?
Om jag inte har nåt motorskydd till pumpen vad händer då om pumpen tappar strömmen?
Då borde i stället överhettningsskyddet lösa ut.
eslid1
Du kan använda vilken av faserna L1-L2-L3 för elpatronens matning du vill. Om patronen har stor effekt och säkrat över 10 A bör du lägga en säkring före din koppling mot manövern dvs den som står L1 från pump till höger i schemat. Det som är viktigaste första skydd vid fel på pumpen är flödesvakten sen kan vanliga termostaten ta sin del och slutligen överhettningsskyddet men ordna ett motorskydd också det är inte fel.
 
Motorskydd hade man på gamla pumpar som var trefas, till dagens enfas har man inget motorskydd.
Det blir nog att bara bygla över det som ska kopplas från motorskyddet.

Protte
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.