Tänkte mig två syften med elverket.... ett är att slippa dra 2-300meter kabel för fast anslutning dit där jag behöver ström 5-10 dagar på året
Nästa är att hålla igång vattenpump och grundvärme vid strömavbrott
(Har pelletsbrännare som värmetillskott)
Nästa är att hålla igång vattenpump och grundvärme vid strömavbrott
(Har pelletsbrännare som värmetillskott)
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Jag ser inget fusk med att köra vinkelslip på en generator utan jordtag, dvs en enskild förbrukare. Jordtaget kan komma till nytta när man driver en lite större anläggning, t.ex en byggarbetsplats med många maskiner som används samtidigt. Då vill man upptäcka jordfel tidigare.
Ett annat skäl till ett jordtag är om generatorn matar en anläggning som är fast inkopplad mot nätet, dvs som har PE/PEN fast inkopplad mot nätet även vid generatordrift. Detta fall kostar pengar som HSP beskriver.
Så frågan är om dina två syften faktiskt ställer några krav på jordtag. Så du kanske ska formulera om och ställa en fråga utifrån dina förutsättningar. Det kanske går att sätta stickpropp på vattenpump och värme? Här ingår generatorn och dess skydd, ifall det har ett jordfelsskydd. Det kan vara både bra och dåligt beroende på användningen. Ska det flyttas runt måste dess skydd alltid fungera. Det måste också vara enkelt, dvs stickpropp vilket i ditt fall skulle kräva två jordtag, ett vid varje stuga.
Det är inget fel att dunka ned ett jordspett, men det är bra om man får rätt nytta av jobbet. Där ingår att bedöma behovet av övergångsresistans. Jag tycker många har omotiverade krav här.
Ett annat skäl till ett jordtag är om generatorn matar en anläggning som är fast inkopplad mot nätet, dvs som har PE/PEN fast inkopplad mot nätet även vid generatordrift. Detta fall kostar pengar som HSP beskriver.
Så frågan är om dina två syften faktiskt ställer några krav på jordtag. Så du kanske ska formulera om och ställa en fråga utifrån dina förutsättningar. Det kanske går att sätta stickpropp på vattenpump och värme? Här ingår generatorn och dess skydd, ifall det har ett jordfelsskydd. Det kan vara både bra och dåligt beroende på användningen. Ska det flyttas runt måste dess skydd alltid fungera. Det måste också vara enkelt, dvs stickpropp vilket i ditt fall skulle kräva två jordtag, ett vid varje stuga.
Det är inget fel att dunka ned ett jordspett, men det är bra om man får rätt nytta av jobbet. Där ingår att bedöma behovet av övergångsresistans. Jag tycker många har omotiverade krav här.
Nåt sånt har vi inte gjort.H HSP skrev:Det finns flera metoder, 3-trådsmetoden är en metod som jag har använt mest.
Lite svårt att förklara men man frånskiljer jordtaget från anläggningen och använder två mätjordspett som placeras ut rakt ifrån jordtaget ex rakt norr ut. Spettet längst bort har avståndet 100% mellan det och existerande jordtag injeceras en ström. På 62% av avståndet från jordtaget sätts nästa mätjordspett. Mellan jordtaget och 62% punkten mäts spänningen och resistansen räknas fram. Sedan flyttar man 62% spettet till 72% och 52% samt gör om mätningarna. Och sedan gör man om hela proceduren i ett annat väderstreck ex rakt öster ut.
Svårt att beskriva i text men det är inget märkvärdigt att utföra.
Om ditt elverk ska kopplas mot en anläggning som normalt matas från elnätet så är det anmälningspliktigt till elnätsbolaget. Och det är ditt ansvar att jordtaget har godkända värden. Och din installatör ska ha mätt fram jordtagsresistansen samt gett dig ett protokoll och instruktioner om hur ofta jordtagsresistansen ska kontrolleras.
Det är inte säkert att elnätsbolagets jordtag är inkopplat vid exempelvis kabelfel eller annat avbrott då gäller det att ditt jordtag är bra.
Mitt elverk driver en maskin i min verksamhet. Den är inte inkopplad mot nätet på något sätt.
Förr satt det som just reservkraft på en gård och då var det säkert gjort rätt med mätningar och så.
I ditt fall behöver du säkert inte överdriva jordtaget. Om vi antar att det är ett vanligt litet verk med bara uttag 1- och/eller trefas och med inbyggt jordfelsskydd blir kraven låga. Om du regelbundet flyttar mellan några platser och gör en vettig uppställning är det så klart bra att du förbereder jordtag där så du enkelt kan ansluta både det och förbrukarna. Se som Bo skrev upp med hur du enkelt och riktigt kan ansluta det du ska driva det är en viktigare punkt än ett jordtag klass 1A i ett sånt här fall.T Taxture skrev:
Skaffa gärna några spett likt de HSP nämner och förbind med en Cu 25 lina, får du ner ett par såna till 2-3 m är det i princip tillräckligt nästan oavsett jordtyp. Att använda plåt är dyrt om du nu inte har någon liggande även besvär att gräva ner tillräckligt djupt och på lämplig plats. Synd ändå att använda kopparplåt till detta och med betydligt svårare att få till en bra anslutning mot jordtagsledaren.
Det är ett gammalt millitärt tror det klarade start av en 7,5kilowatts elmotor men tänkte mordernisera med cee-uttag och jordfelsbrytare......GK100 skrev:
Har gått om ”blöt” mark som jag antar passar bra till jordtag och det skadar knappast om det ökar säkerheten?
Är ju samma när jordfelsbrytare hamnar i serie.... säkerheten minskar inte
Är det en "elverkskärra 2B" 15kVA drivet med en VW motor?T Taxture skrev:Det är ett gammalt millitärt tror det klarade start av en 7,5kilowatts elmotor men tänkte mordernisera med cee-uttag och jordfelsbrytare......
Har gått om ”blöt” mark som jag antar passar bra till jordtag och det skadar knappast om det ökar säkerheten?
Är ju samma när jordfelsbrytare hamnar i serie.... säkerheten minskar inte
Har för mig att det står i militära instruktionen något i stil med, slå ner jordspett i fuktig mark, alternativt blöt upp marken vid jordspettet.
Precis som Bo skrev så är jordtag viktigt när man kör elverket mot en större anläggning. Eller om det man matar har kvarvarande PEN anslutning mot elnätet.
När man kör en borrmaskin med ett litet bärbart 1500VA elverk med inbyggd jordfelsövervakning. Då är jordtaget lite överkurs.
Man ska dock se upp med elverk som är gjorda för att ta ut både TN-C och TN-S eller verk för enbart TN-C.
Speciellt när man kör TN-C då har man ingen jordfelsövervakning. Eftersom mittpunkt och chassi då har förbindelse. Och det normalt går ström i PEN ledaren vid enfas eller obalanserad last. Där är det en fördel att tidigt gå över till TN-S så man kan få dit jordfelsbrytare/jordfelsövervakning
När man kör en borrmaskin med ett litet bärbart 1500VA elverk med inbyggd jordfelsövervakning. Då är jordtaget lite överkurs.
Man ska dock se upp med elverk som är gjorda för att ta ut både TN-C och TN-S eller verk för enbart TN-C.
Speciellt när man kör TN-C då har man ingen jordfelsövervakning. Eftersom mittpunkt och chassi då har förbindelse. Och det normalt går ström i PEN ledaren vid enfas eller obalanserad last. Där är det en fördel att tidigt gå över till TN-S så man kan få dit jordfelsbrytare/jordfelsövervakning
Har suttit i en stabsvagn eller liknande en rak 4cyl bensinmotor...... ägarna före mig hade av misstag tankat upp det med diesel och efter det gav dom upp....... innan det gjordes det i ordning för att testa elhydralik där dom inte hade strömH HSP skrev:
Och som vanligt när vintern närmar sig
Och så gäller det att lära sig lite om mycket.....
Är lättare att förklara för elektrikern hur man vill ha det när man vet själv........H HSP skrev:
Har lite avstånd att dra el runt gården och det gäller att vara påläst även om man inte ska koppla själv....... blir lätt att skarvsladdarna blir långa så fort elverktyg ska användas
Gör du bara moderniseringen på ett bra och korrekt sätt blir inte kraven på jordtag stora och med någorlunda rejält utförda dvs några spett på dina två platser är det närmast överkurs redan. Det skadar så klart inte med bättre jordtag men nyttan motiverar inte vad som krävs för att komma ner såpass att det betyder något jämfört med ett första enklare steg.T Taxture skrev:Det är ett gammalt millitärt tror det klarade start av en 7,5kilowatts elmotor men tänkte mordernisera med cee-uttag och jordfelsbrytare......
Har gått om ”blöt” mark som jag antar passar bra till jordtag och det skadar knappast om det ökar säkerheten?
Är ju samma när jordfelsbrytare hamnar i serie.... säkerheten minskar inte
Det som skyddar dig är att göra ombygget rätt och som tilläggsskydd den obligatoriska jordfelsbrytaren mot uttagen. I princip är det skydd som "nollningen" ger det grundläggande för utlösning av säkringar vid jordfel och numera enkelt kompletterat med JFB. För funktion av JFB räcker att du kommer under 1 kohm och det gör du enkelt och har du blöt mark tillgänglig kommer du också lätt ner i de 100 ohm som brukar stipuleras vid reservkraft och djupjord.
Lägg lite omsorg på hur du kan mata det du behöver på delen där du har normala nätet, Du kan välja på en regelrätt inkoppling med omkopplare och intag anmält till nätägaren eller något du löser med omkoppling av stickpropp för enstaka punkter. Med ditt verk som är tillräckligt i effekt kan det vara enklast och bäst att göra det enligt alternativ ett det är ju enkelt att bryta bort det man inte vill mata via verket men ändå ha alla möjligheter om det behövs.
En annan fråga är om ditt verk är av typen 3 x 220 V utan nolla som var vanligt i de militära sammanhangen och även med nolla då bara 127 V fasspänning. Vissa är möjliga att koppla om men många kräver en trafo.
Kör idag med mindre elverk och stickproppslösningar....... och i takt med att elnätet byggs ut ändras ju behovet. Är ju lika med belysning led kräver inte lika mycket som halogen...... för sällanbelysning kan solpanel och batteri räcka långt
Tankar med jordtag är lite framtidssäkring då strömkrävande utrustning kanske ska användas.......
Är kostsamt att säkra upp för att kunna starta 100kW:s elmotor en gång varannat år
Tankar med jordtag är lite framtidssäkring då strömkrävande utrustning kanske ska användas.......
Är kostsamt att säkra upp för att kunna starta 100kW:s elmotor en gång varannat år
Klicka här för att svara
