11 102 läst ·
37 svar
11k läst
37 svar
Brf föreningen byter från enfas till trefas om 2-3 år
Står på spisen spec. Element spänning 230v de borde både säljare och elektriker kunna säga till dig.K Kolbello skrev:
Det är absolut inte korkade frågor. Kollade i manualen som du skickade, hittade heller ingen information. Klart att säljaren skall veta, annars skall hen ta reda på det inom några minuter. Riktigt dåligt. Tur att det finns någonstans där man kan fråga.K Kolbello skrev:
Problemet är ju egentligen inte säljaren. Den som inte lägger upp tillräcklig information är tillverkaren. Och då kan ju knappast heller säljaren veta.D Dr Jumping Jack skrev:
Så stora tummen ned för Electrolux som lägger upp sida upp och sida ned med onödiga kakrecept i PDF-format istället för en ordentlig beskrivning av hur spisen ska anslutas till elnätet. Ett oseriöst beteende för ett så pass stort företag.
Efter att en huvudsäkring löst ut diazed 16A efter man installerat en ny häll Siemens hos vårt barns familj, tog jag med en tångamermeter för att mäta upp balansen mellan faserna, en huvudsäkring var alltid mest varm.Bo.Siltberg skrev:
Boven var tvättmaskinen som låg på samma fas som hällens sida som användes mest och ugnen. Efter flyttat TM till den ”kalla” fasen var problem löst, lika temp på huvudsäkringarna.
När vi ändå hade elcentralen öppen passade vi på att mäta upp all större förbrukning.
Det som förvånade mig var att Siemens hällen stängde ner helt under några sekunder så fort man startade en ny zon på samma fas för att sedan öka effekten så ett uttag på 10A togs från ansluten fas.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 853 inlägg
Det är inte riktigt så enkelt. Idag har TS troligen en 20 A säkring och tre ledare a 4 mm² till spisen. Vill man byta ledning redan nu behöver man alltså fortfarande komma upp i en area på runt 4 mm². Då skulle man behöva parallellkoppla två fasledare och två andra ledare som nolla, varav en då får en felaktig färg för att vara nolla. Inte helt klockrent. Skyddsledaren blir ensam med 2.5 mm², men det är ok.
När det kommer trefas till lägenheten behöver ändå centralen möbleras om lite så man kan lika gärna ta jobbet då.
När det kommer trefas till lägenheten behöver ändå centralen möbleras om lite så man kan lika gärna ta jobbet då.
Jag tycker det är en bra tillfällig lösning. Jag hade gjort så, eller lagt fem 4 kvmm nuBo.Siltberg skrev:
Det är inte riktigt så enkelt. Idag har TS troligen en 20 A säkring och tre ledare a 4 mm² till spisen. Vill man byta ledning redan nu behöver man alltså fortfarande komma upp i en area på runt 4 mm². Då skulle man behöva parallellkoppla två fasledare och två andra ledare som nolla, varav en då får en felaktig färg för att vara nolla. Inte helt klockrent. Skyddsledaren blir ensam med 2.5 mm², men det är ok.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 853 inlägg
TS har redan en lösning som fungerar idag. Varför ska han dra om ledningar som han idag inte behöver dra om??
Klicka här för att svara