10 903 läst ·
41 svar
11k läst
41 svar
Var skall jorden sitta + vilken kabel är vilken?
Moderator
· Stockholm
· 56 241 inlägg
Visste du inte hur viktigt det är att fas och nolla går till rätt hål i uttaget?
Det finns en härlig text på nätet som ingående förklarar hur man skall vända en kontakt på rätt sätt i uttaget, för att inte förstärka de skadliga effekterna av "jordstrålning (currykors) och vattenådror." Kopplar du då fas och nolla fel i uttaget så blir ju allt fel.
Det finns en härlig text på nätet som ingående förklarar hur man skall vända en kontakt på rätt sätt i uttaget, för att inte förstärka de skadliga effekterna av "jordstrålning (currykors) och vattenådror." Kopplar du då fas och nolla fel i uttaget så blir ju allt fel.
Men va f-n. Nu har du sabbat min helg! Kommer att ägna den till att kontrollera samtliga uttag då jag inser att jag kan ha slarvat med detta viktiga moment.H hempularen skrev:
Har även en massa uttag på landet som säkert kan vara fel. Tror du det är OK om jag väntar lite med att rätta detta eller måste även dessa fixas i helgen?
Edit: Curry trodde jag hade med kyckling att göra...
Ta med dig den här till landet:
https://www.bokrecension.se/9163124335
"Erik har även träffat på personer som efter långt tid av barnlöshet, äntligen blivit gravida när de flyttat sängen från en currylinje. Och elöverkänslighet börjar ofta med curry, hävdar Erik."
https://www.bokrecension.se/9163124335
"Erik har även träffat på personer som efter långt tid av barnlöshet, äntligen blivit gravida när de flyttat sängen från en currylinje. Och elöverkänslighet börjar ofta med curry, hävdar Erik."
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 inlägg
http://levmerpamindre.blogspot.com/2015/03/stickkontakten-ratt-vag.html?m=1H hempularen skrev:Visste du inte hur viktigt det är att fas och nolla går till rätt hål i uttaget?
Det finns en härlig text på nätet som ingående förklarar hur man skall vända en kontakt på rätt sätt i uttaget, för att inte förstärka de skadliga effekterna av "jordstrålning (currykors) och vattenådror." Kopplar du då fas och nolla fel i uttaget så blir ju allt fel.![]()
Visst har det betydelse hur kontakten är vänd.
Alla som har en PC inkopplad i et ojordat uttag kan ta sin multimeter och mäta mellan metallhöljet och till sann jord t.ex. ett vattenelement med järnrör. Du mäter allt mellan 230-0 Volt beroende på hur kontakten är vänd.
Förr när man hade stereoanläggning kände men en svag ström om man drog ett finger över metallytorna, det kändes som fingerat vibrerade, vände man kontakten försvann problemet.
Alla som har en PC inkopplad i et ojordat uttag kan ta sin multimeter och mäta mellan metallhöljet och till sann jord t.ex. ett vattenelement med järnrör. Du mäter allt mellan 230-0 Volt beroende på hur kontakten är vänd.
Förr när man hade stereoanläggning kände men en svag ström om man drog ett finger över metallytorna, det kändes som fingerat vibrerade, vände man kontakten försvann problemet.
lol. Det kände jag på systerdottern i somras när hon höll i en iPhone som laddades.L Leif i Skåne skrev:Visst har det betydelse hur kontakten är vänd.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Vad är det här för värmekabel och vad skall jag byta till
Vatten & Avlopp -
Bergvärmepumpen jobbar men alla element i hela huset är iskalla?
Värmepumpar -
Var skall LL innerdelen sitta?
Värme allmänt -
Byta slutbleck 351131 vilka skruvar skall bort?
Fönster & Dörrar -
Bygga ridbana - varför skall jag gräva bort matjorden
Grund & Markarbeten