Visste du inte hur viktigt det är att fas och nolla går till rätt hål i uttaget?

Det finns en härlig text på nätet som ingående förklarar hur man skall vända en kontakt på rätt sätt i uttaget, för att inte förstärka de skadliga effekterna av "jordstrålning (currykors) och vattenådror." Kopplar du då fas och nolla fel i uttaget så blir ju allt fel.:rofl:

• Gilla
  • Wow
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
att inte förstärka de skadliga effekterna av "jordstrålning (currykors) och vattenådror." Kopplar du då fas och nolla fel i uttaget så blir ju allt fel.:rofl:
Men va f-n. Nu har du sabbat min helg! Kommer att ägna den till att kontrollera samtliga uttag då jag inser att jag kan ha slarvat med detta viktiga moment. :oops:

Har även en massa uttag på landet som säkert kan vara fel. Tror du det är OK om jag väntar lite med att rätta detta eller måste även dessa fixas i helgen? :crysmile:

Edit: Curry trodde jag hade med kyckling att göra...

• Haha
  • Gilla
RSRC och 2 till
  • Laddar…
Ta med dig den här till landet:
https://www.bokrecension.se/9163124335

"Erik har även träffat på personer som efter långt tid av barnlöshet, äntligen blivit gravida när de flyttat sängen från en currylinje. Och elöverkänslighet börjar ofta med curry, hävdar Erik."

• Gilla
jogidlöf
  • Laddar…
useless useless skrev:
äntligen blivit gravida
Va f-n, kan jag bli gravid av detta fel? Avgör saken, även landet måste åtgärdas i helgen! Tack!

• Gilla
  • Haha
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
E Ett_unikt_namn skrev:
Detta är något för komplicerat för mig. Har ingen multimeter.
Tror inte du har tillräcklig kunskap. Avstå från hempul. Be om hjälp.

H hempularen skrev:
Visste du inte hur viktigt det är att fas och nolla går till rätt hål i uttaget?

Det finns en härlig text på nätet som ingående förklarar hur man skall vända en kontakt på rätt sätt i uttaget, för att inte förstärka de skadliga effekterna av "jordstrålning (currykors) och vattenådror." Kopplar du då fas och nolla fel i uttaget så blir ju allt fel.:rofl:
http://levmerpamindre.blogspot.com/2015/03/stickkontakten-ratt-vag.html?m=1

Huvudbrytaren Huvudbrytaren skrev:
[länk]
F*n, nu måste man gå igenom hela huset.

[länk]
"felsvängda kontakter" :D :D :D

• Gilla
jogidlöf
  • Laddar…
Visst har det betydelse hur kontakten är vänd.
Alla som har en PC inkopplad i et ojordat uttag kan ta sin multimeter och mäta mellan metallhöljet och till sann jord t.ex. ett vattenelement med järnrör. Du mäter allt mellan 230-0 Volt beroende på hur kontakten är vänd.
Förr när man hade stereoanläggning kände men en svag ström om man drog ett finger över metallytorna, det kändes som fingerat vibrerade, vände man kontakten försvann problemet.

• Gilla
jogidlöf
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Visst har det betydelse hur kontakten är vänd.
Alla som har en PC inkopplad i et ojordat uttag kan ta sin multimeter och mäta mellan metallhöljet och till sann jord t.ex. ett vattenelement med järnrör. Du mäter allt mellan 230-0 Volt beroende på hur kontakten är vänd.
Förr när man hade stereoanläggning kände men en svag ström om man drog ett finger över metallytorna, det kändes som fingerat vibrerade, vände man kontakten försvann problemet.
lol. Det kände jag på systerdottern i somras när hon höll i en iPhone som laddades.

[länk]
Riktigt intressant är att hon skriver att man ska vänta kontakten åt ett håll i det övre uttaget och åt ett annat håll i det undre i ett tvåvägsuttag, dvs vad som är nolla och fas verkar inte spela någon roll... :)

Nej, det är texten på stickproppen som är det viktiga.

• Haha
  • Wow
Immobil och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.