Nollan går till C1 och C2 som dras när de får kontakt med L1 när denna går genom motorskydd, manöver, termostat, flödesvakt och överhettningsskydd.
Nollan går itne till elpatronen som enbart drivs med L1, L2 och L3.
Nollan går itne till elpatronen som enbart drivs med L1, L2 och L3.
Tänk dock på att följa instruktionerna ordentligt. Koppla ström på elpatroner utan att där är vatten som kan värmas kan snabbt elda upp dem. Det finns en flödesvakt som ska hantera detta men tokiga kopplingar kan leda till en del problem. Är du det minsta osäker på funktionen så ta hjälp.
Nja, det är snarare så att L1 går till relät från ena sidan, nollan från andra. MEN L1 måste passera i tur och ordning Motorskyddet, manöverströmbrytare, termostat, flödesvakt och överhettningsskydd för att komma fram till C1 och C2. När alla dessa släpper genom L1 så dras reläerna och elpatronen får spänning.E eslid1 skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Säg att du kopplar in en lampa mellan fas och nolla. Kan nollan då finnas på båda sidor om lampan? När "upphör" nollan? Fas och nolla är fas och nolla så länge som de har direkt kontakt (=försumbar resistans) med strömkällans två poler.
Lampan i ditt fall är spolen i de två kontaktorerna, C1 och C2, som är parallellkopplade mellan fas och nolla. Det är i C1/C2 som vi har förbrukaren som det uppstår ett stort spänningsfall över. Övriga kontakter har låg resistans så man har (ungefär) samma potential på båda sidor, dvs fas växlar inte över till nolla. Det görs i C1 och C2.
Lampan i ditt fall är spolen i de två kontaktorerna, C1 och C2, som är parallellkopplade mellan fas och nolla. Det är i C1/C2 som vi har förbrukaren som det uppstår ett stort spänningsfall över. Övriga kontakter har låg resistans så man har (ungefär) samma potential på båda sidor, dvs fas växlar inte över till nolla. Det görs i C1 och C2.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Cirkulationspumpens strömförsörjning finns inte med på ritningen.
Cirkulationspumpen ska ha ett motorskydd och om det löser ut så ska patronerna stängas av.
Det står NO normaly open, men det måste vara fel, ska nog vara NC normaly closed.
Protte
Cirkulationspumpen ska ha ett motorskydd och om det löser ut så ska patronerna stängas av.
Det står NO normaly open, men det måste vara fel, ska nog vara NC normaly closed.
Protte
Som det ser ut i schemat verkar väl normalt öppen vara korrekt? Om pumpen har ström så stängs kontakten och elpatronerna kan köra. MEN om pumpen tappar strömmen återgår kontakten till sitt "normala" tillstånd, alltså öppen och elpatronen stängs av.prototypen skrev:

