Skall koppla in ett relä till en elpatron enl bif bild.
Vad jag inte förstår är nollans inkoppling i relät.
MVH
Es Elektriskt kopplingsschema för inkoppling av relä till en elpatron, med markerade fasledningar och nollans inkoppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
lid1
 
Nollan går till C1 och C2 som dras när de får kontakt med L1 när denna går genom motorskydd, manöver, termostat, flödesvakt och överhettningsskydd.

Nollan går itne till elpatronen som enbart drivs med L1, L2 och L3.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Kopplar man nollan på både C1 och C2?
eslid1
 
E eslid1 skrev:
Kopplar man nollan på både C1 och C2?
eslid1
Ser så ut enligt schemat ja.
 
Tänk dock på att följa instruktionerna ordentligt. Koppla ström på elpatroner utan att där är vatten som kan värmas kan snabbt elda upp dem. Det finns en flödesvakt som ska hantera detta men tokiga kopplingar kan leda till en del problem. Är du det minsta osäker på funktionen så ta hjälp.
 
Kopplar man nollan påC1 och¨ C2 på överhettningsskyddet
Då går nollan till överhettningsskyddet när relät drar?
eslid1
 
E eslid1 skrev:
Kopplar man nollan påC1 och¨ C2 på överhettningsskyddet
Då går nollan till överhettningsskyddet när relät drar?
eslid1
Nja, det är snarare så att L1 går till relät från ena sidan, nollan från andra. MEN L1 måste passera i tur och ordning Motorskyddet, manöverströmbrytare, termostat, flödesvakt och överhettningsskydd för att komma fram till C1 och C2. När alla dessa släpper genom L1 så dras reläerna och elpatronen får spänning.
 
För mig så visar elschemat att nollan kopplas på C1 resp C2
Från överhettningskyddet kopplas nollan till både C1 och C2
 
E eslid1 skrev:
För mig så visar elschemat att nollan kopplas på C1 resp C2
Från överhettningskyddet kopplas nollan till både C1 och C2
Då lär ju inte kontaktorerna slå till......
L1 kommer via överhettningsskyddet så spolarna blir spänningssatta.
 
Säg att du kopplar in en lampa mellan fas och nolla. Kan nollan då finnas på båda sidor om lampan? När "upphör" nollan? Fas och nolla är fas och nolla så länge som de har direkt kontakt (=försumbar resistans) med strömkällans två poler.

Lampan i ditt fall är spolen i de två kontaktorerna, C1 och C2, som är parallellkopplade mellan fas och nolla. Det är i C1/C2 som vi har förbrukaren som det uppstår ett stort spänningsfall över. Övriga kontakter har låg resistans så man har (ungefär) samma potential på båda sidor, dvs fas växlar inte över till nolla. Det görs i C1 och C2.
El-schema med kontaktorer C1 och C2 parallellkopplade mellan fas och nolla i en installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Kan L1 från pumpmotorn komma från samma L1 i smma kopplingsplint
eller måste pumpmotorn få si L1 frå en annan säkring?
 
Som det är idag är L1 till elvärmaren kopplat på samma plint som L1 till pumpen
 
Vad jag har förstått behöver jag inte ha nåt motorskydd på 1-fas pump?
 
Cirkulationspumpens strömförsörjning finns inte med på ritningen.
Cirkulationspumpen ska ha ett motorskydd och om det löser ut så ska patronerna stängas av.
Det står NO normaly open, men det måste vara fel, ska nog vara NC normaly closed.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Cirkulationspumpens strömförsörjning finns inte med på ritningen.
Cirkulationspumpen ska ha ett motorskydd och om det löser ut så ska patronerna stängas av.
Det står NO normaly open, men det måste vara fel, ska nog vara NC normaly closed.

Protte
Som det ser ut i schemat verkar väl normalt öppen vara korrekt? Om pumpen har ström så stängs kontakten och elpatronerna kan köra. MEN om pumpen tappar strömmen återgår kontakten till sitt "normala" tillstånd, alltså öppen och elpatronen stängs av.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.