Ska flytta spisen och behöver förlänga spiskabeln. Tänkte köpa kabel och en kopplingsdosa. Någon som vet vilken kopplingsplint/dosa man kan/bör använda sig av om man vill förlänga en spiskabel (trefas).

Hittar bara kablar med kontakt som är 1,5 m lång, men jag behöver 2 m. från spis till uttag. Så jag tänkre använda den montera loss den befintliga kabeln från spisen, förlänga den och montera på den igen.

Får man överhuvutaget förlänga en spiskabel?
 
Det är bättre att flytta/förlänga uttaget än tvärtom. Gå med kabel från nuvarande uttag och ersätt med kopplingsdosa. Billigast är väl EKK 5G2,5.
 
Vilken kabel ska man ha. Hittar ett exempel på kabel som används för spis etc.

https://www.eldirekt.se/elmaterial/kabel/anslutningar/perilex-sladdstall

Sladdställ med plastkabel RKK 5G1,5 (H05VV-F)
Används till spisar, hällar, ugnar mm
Stickpropp Perilex 16A 5 cm uppskalad anslutningsände med ändhylsor
Längd 1,3 meter

Är det den enda typ av kabel man kan använda? Kollar på Biltema och Jula, men har flera liknande.
 
Ja det går under förutsättning att den inte är för lång. om det ska vara riktigt så ska det dras en ny kabel från nuvarande uttag och om det finns perilexuttag så flyttas det för att vara enligt regelboken. En förutsättning då är att det endast är ett skåp som det borras hål för stickproppen att gå igenom, samt att uttaget inte döljs bakom något Att flytta spisen och hur långt frangår inte av din text. Någon form av skarvsladd är nog inte att tänka på. Blir liksom fel hela vägen då.
 
J jonaserik skrev:
Ja det går under förutsättning att den inte är för lång. om det ska vara riktigt så ska det dras en ny kabel från nuvarande uttag och om det finns perilexuttag så flyttas det för att vara enligt regelboken. En förutsättning då är att det endast är ett skåp som det borras hål för stickproppen att gå igenom, samt att uttaget inte döljs bakom något Att flytta spisen och hur långt frangår inte av din text. Någon form av skarvsladd är nog inte att tänka på. Blir liksom fel hela vägen då.
Ska flytta spisen till andra sidan diskbänken. Alltså 160 cm. Så behöver en kabellängd på två meter. Jag får ju inte flytta fast ledning själ, så jag tänkte att jag bara kunde förlänga kabeln. Har letat efter 2 m långa anslutningskablar, men hittar inga i Sverige. Finns det någon gräns kanske. TÄnkte bara låta kabeln ligga löst bakom diskbänksskåpet.
 
Jag kan naturligtvis bara köpa både en längre kabel och periflex-kontakt. TÄnkte att det var svårt att veta hur den befintliga kontakten är kopplad på sladden, då den är fast monterad på sladden. Kanske kan kolla med multimeter.
 
Att flytta spisen 2 meter och använda en längre anslutningskabel eller en skarvsladd är inte tillämpligt, det blir liksom utanför regelverket. klart det går men inte bra, det ska vara en fast kabel från nuvarande plats för uttaget. och förläggas en ny fram bakom spisen och ett uttag, Utan att vara tyken på något sätt så vill jag inte säga hur du ska göra. Men det bär emot i det här läget som du är i.
 
J jonaserik skrev:
Att flytta spisen 2 meter och använda en längre anslutningskabel eller en skarvsladd är inte tillämpligt, det blir liksom utanför regelverket. klart det går men inte bra, det ska vara en fast kabel från nuvarande plats för uttaget. och förläggas en ny fram bakom spisen och ett uttag, Utan att vara tyken på något sätt så vill jag inte säga hur du ska göra. Men det bär emot i det här läget som du är i.
INgen fara. Förstår precis. Jag ville testa med spisen på andra sidan först ett tag. Blir allt bra, så är tanken att flytta uttaget senare. Fast jag får ju egentligen inte själv dra fast installation som icke-behörig om jag har förstått det rätt.
 
M marp68 skrev:
Jag kan naturligtvis bara köpa både en längre kabel och periflex-kontakt. TÄnkte att det var svårt att veta hur den befintliga kontakten är kopplad på sladden, då den är fast monterad på sladden. Kanske kan kolla med multimeter.
Det är inte så svårt att först, och förstår du inte det ska du nog inte koppla;)
Finns en annan tråd som kom fram till samma slutsats som dig.
https://www.byggahus.se/forum/threads/anslutningskabel-spis.331978/#post-3160503
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Det är inte så svårt att först, och förstår du inte det ska du nog inte koppla;)
Finns en annan tråd som kom fram till samma slutsats som dig.
[länk]
Ja, det ska nog gå. Bara att mäta i ändarna vilken tråd som går var och göra likadant. Men nu sa ju någon att man inte får ha en sådan lång anslutningskabel. Antar att den kanske blir för varm ju längre den smalare kabeln är, då det är 1,5.
 
M marp68 skrev:
Ja, det ska nog gå. Bara att mäta i ändarna vilken tråd som går var och göra likadant. Men nu sa ju någon att man inte får ha en sådan lång anslutningskabel. Antar att den kanske blir för varm ju längre den smalare kabeln är, då det är 1,5.
Nog inte det som är problemet, 50cm mer eller mindre påverkar knappast.
Mer att det inte känns rätt som stör vissa:)
 
En av anledningarna till att man kan gå ner i area på an anslutningskabel är att man räknar med att den inte blir inbäddad bland en massa saker och får då bra kylning hela sin längd. Gör man då en lång anslutningskabel ökar risken för att den ligger i ring eller hamnar tätt mot annat material. Sedan ökar risken för skador på en 2 meters kabel massor då den inte är direkt bakom spisen.
Man ska inte uppmana till att dra elen själv här men själv tycker jag att det är bättre och säkrare att spika en riktig kabel med rätt area på ett bra och säkert ställe än att hålla på med hemgjorda långa anslutningskablar.
Är det för att kunna flytta runt spisen lite oftare skulle jag då göra en lång anslutningskabel med 2.5 kvadrat och inte gå ner i area. Men inte för att komma runt några regler om att inte göra fast installation.
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
En av anledningarna till att man kan gå ner i area på an anslutningskabel är att man räknar med att den inte blir inbäddad bland en massa saker och får då bra kylning hela sin längd. Gör man då en lång anslutningskabel ökar risken för att den ligger i ring eller hamnar tätt mot annat material. Sedan ökar risken för skador på en 2 meters kabel massor då den inte är direkt bakom spisen.
Man ska inte uppmana till att dra elen själv här men själv tycker jag att det är bättre och säkrare att spika en riktig kabel med rätt area på ett bra och säkert ställe än att hålla på med hemgjorda långa anslutningskablar.
Är det för att kunna flytta runt spisen lite oftare skulle jag då göra en lång anslutningskabel med 2.5 kvadrat och inte gå ner i area. Men inte för att komma runt några regler om att inte göra fast installation.
Att dra ett fast uttag är vad jag har tänkt göra i förlängningen, om flytten av spisen blir bra. Vil testa den nya placeringen på andra sidan diskbänken ett tag först. Därför kändes det enklast att bara ha en något längre kabel först innan jag börjar fixa med uttaget. Även om en behörig ska fixa sådant, så har jag tillräcklig kunskap att göra det.
 
Tack för alla bra feedback jag har fått.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.