M
Jag undrar om det finns dvärgbrytare som är lite mindre i storlek. Den som är nyare än dom äldre bygger lite för mycket på djupet så kåpan sitter inte fast på den sidan.
Elektrisk brytare på vägg med löstaget kåpa och synlig fasskena, slitage och skador på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rad av dvärgbrytare monterade på en elcentral, närbild med fokus på etiketter och brytare.
Skapa konto

Elcentral med en löst sittande kåpa på grund av för djup dvärgbrytare i ett hörn.
Skapa konto

Undrar även om det inte finns ett bättre sätt att få fas från närliggande fasskena?

A
Den där installationen skulle behöva ses över av en elektriker. Fasskenan ser ut att vara helt oisolerad och av enfastyp. Då blir man ju genast nyfiken på vilka enfasgrupper som matas av de tre 32A-säkringarna.
Vad gäller utökning efter fasskenan görs det normalt med RK/RQ av lämplig dimension.
Angående djupet på säkringarna så är det normerande måttet från skenans framkant till framkant av den del av komponenten som är täckt av kapslingen 44mm. Jag vet att en del äldre kapslingar inte håller det måttet.

E
Misstänker denna installation inte sitter i Sverige men blir ju inte nödvändigtvis mindre farligt för det.

Det sitter gamla 10A dvärgar där av äldre modell med låg Bryt förmåga om 3000 Ampere.
Idag kör man lägst 6kA i Sverige.

Vad gäller måtten så 0

M
A Emil_K skrev:
Den där installationen skulle behöva ses över av en elektriker. Fasskenan ser ut att vara helt oisolerad och av enfastyp. Då blir man ju genast nyfiken på vilka enfasgrupper som matas av de tre 32A-säkringarna.
Vad gäller utökning efter fasskenan görs det normalt med RK/RQ av lämplig dimension.
Angående djupet på säkringarna så är det normerande måttet från skenans framkant till framkant av den del av komponenten som är täckt av kapslingen 44mm. Jag vet att en del äldre kapslingar inte håller det måttet.
Stämmer att fasskenan är oisolerad och av enfastyp.
Det är bara 10A säkringar.

• Gilla
Allmänobildad
  • Laddar…
M
E El-Löken66 skrev:
Misstänker denna installation inte sitter i Sverige men blir ju inte nödvändigtvis mindre farligt för det.

Det sitter gamla 10A dvärgar där av äldre modell med låg Bryt förmåga om 3000 Ampere.
Idag kör man lägst 6kA i Sverige.

Vad gäller måtten så 0
Jodå, lägenhet i äldre fastighet i Sverige.

E
Byt allt och få det fixat ordentligt tycker jag. Så det blir uppstädat i centralen.

M
Jag undrar fortfarande om det finns någon ny dvärgbrytare som är lite mindre i storlek eller blir det till att leta efter en begagnad?

Det enda som eventuellt skulle behövas bytas ut är väl i så fall "skarven" till den nya fasen.
I övrigt kan jag inte se att det är något fel i centralen.
Men vad skulle behövas där då? Ska man byta ut dom två trådarna med 1,5mm² till en 2,5mm² eller grövre?
Är en 10A säkring och 1,5mm² kabel som är dragen från den brytaren, så det är ju ingen flaskhals om man säger så.

Jag har inget tips på mindre Dvärg men jag reagerar på tredje bilden där kåpan är monterad. Dvärgarna sticker ut alledels för långt. Det ska sticka ut några millimeter på sin höjd. Jag har aldrig sett en normkapsling med en sådan "grund" kåpa. Så titta en gång till där ifall det är något fel med kapslingen.

• Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
M
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag har inget tips på mindre Dvärg men jag reagerar på tredje bilden där kåpan är monterad. Dvärgarna sticker ut alledels för långt. Det ska sticka ut några millimeter på sin höjd. Jag har aldrig sett en normkapsling med en sådan "grund" kåpa. Så titta en gång till där ifall det är något fel med kapslingen.
Kåpan satt perfekt tills att elektrikern monterade in den nya brytaren.
Skiljer flera mm mellan de gamla och den nya, vilket syns på första bilden.
Har lyft bort kåpan och allt sitter monterat som det ska.
Kanske kan montera den nya i mitten istället så får man tvinga dit kåpan.
Säkerheten går före utseende :)

E
M Mekplatsen skrev:
Kåpan satt perfekt tills att elektrikern monterade in den nya brytaren.
Skiljer flera mm mellan de gamla och den nya, vilket syns på första bilden.
Har lyft bort kåpan och allt sitter monterat som det ska.
Kanske kan montera den nya i mitten istället så får man tvinga dit kåpan.
Säkerheten går före utseende :)
Vilken elektriker? Där har inte varit någon sådan i din central på länge, om någonsin.

Jag tycker inte du ska pilla i din okapslade central, ej ens lyfta på locket ifall du inte kan bryta spänningen först.

Har elfirma in deed monterat får denne göra om och göra rätt, kanske lika bra att byta rasket. Har du jordfelsbrytare där?

Det ser ut som hela raden blivit för långt förskjuten åt höger så att kåpan "rider" på den sista dvärgbrytaren (som "elektrikern" kopplat in med ...ett gem(?!)).
Ta ett kort framifrån på hela centralen så kanske jag kan se om min teori stämmer.

• Haha
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
M
E El-Löken66 skrev:
Har elfirma in deed monterat får denne göra om och göra rätt, kanske lika bra att byta rasket. Har du jordfelsbrytare där?
Nä, finns ingen jordfelsbrytare i de 2 lägenheterna jag har varit inne i.
All el i fastigheten är av äldre årgång och det finns vad jag har hört ingen plan på att byta ut den.

M
Rostig_9000i_-88 Rostig_9000i_-88 skrev:
Det ser ut som hela raden blivit för långt förskjuten åt höger så att kåpan "rider" på den sista dvärgbrytaren (som "elektrikern" kopplat in med ...ett gem(?!)).
Ta ett kort framifrån på hela centralen så kanske jag kan se om min teori stämmer.
Nu har jag varit och tittat i lägenheten igen.
Nä, inget gem, utan jag skrev i ett tidigare inlägg ->
M Mekplatsen skrev:
Ska man byta ut dom två trådarna med 1,5mm² till en 2,5mm² eller grövre?
Sen huruvida fastighetsägarens hantverkare/anställda har full behörighet vet jag inte, men han skickade hit en elektriker som kopplade in ett vägguttag och dvärgbrytaren.

Som syns på bilderna så bygger den nya dvärgbrytaren betydligt mer på djupet än vad dom gamla gör, därav att kåpan inte sitter fast på höger sida.
Närbild på en öppen elcentral med synliga ledningar och ny dvärgbrytare som sticker ut.
Skapa konto
Delvis monterat vägguttag med öppen kabelingång och lös kåpa, indikerar problem med installationens djup.
Skapa konto
Ny dvärgbrytare installerad, sticker ut mer än gammal, kåpan ej fast på höger sida.
Skapa konto

E
M Mekplatsen skrev:
Nä, finns ingen jordfelsbrytare i de 2 lägenheterna jag har varit inne i.
All el i fastigheten är av äldre årgång och det finns vad jag har hört ingen plan på att byta ut den.
Säg att du fick en stöt och fick uppsöka sjukhus för EKG då du skulle rätta till kåpan.

Kunde lika gärna varit sant.

Mikael_L
M Mekplatsen skrev:
Jag undrar fortfarande om det finns någon ny dvärgbrytare som är lite mindre i storlek eller blir det till att leta efter en begagnad?
Nej det finns ingen idag som är mindre, den nya är av den idag vanliga formfaktorn.
Det är egentligen normkapslingen som är fel (eller åtminstone så omodern att den inte fungerar längre idag), inga av dagens normkomponenter passar där!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.