Saknar el i en taklampa (mätt). Misstänker nu dimmer som styr lampan är trasig. Men förstår inte hur den är kopplad. Det går en orange tråd till uttaget längst till vä( med vågen). Det går två svarta kablar till uttag märkta med pilar. Står här med mätinstrument och undrar om jag kan mäta upp om den är trasig? Hur gör jag?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är den trappkopplad? Finns det en vanlig brytare i kretsen som också styr lampan?
Tydligen är den utrustad med en självåterställande säkring. Annars är det ett vanligt fel.
Inte helt enkelt att mäta med ett mätinstrument utan att ha en neutralledare tillgängligt.
Tydligen är den utrustad med en självåterställande säkring. Annars är det ett vanligt fel.
Inte helt enkelt att mäta med ett mätinstrument utan att ha en neutralledare tillgängligt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Eftersom det är två ledare till "pil in" så ha du en trappkoppling - det finns en strömbrytare till någonstans som är med i spelet.
Den ledare som sitter på "vågen" är antingen tändtråd till lampan eller fast fas. Det finns dock ingenting vid just denna dimmer att mäta mot. Du behöver hitta en nolla så att du kan mäta ifall du har spänning på dessa terminaler. Man kan t.ex använda en skarvsladd från ett uttag och mäta spänningen mot skyddsjordsblecket.
Den ledare som sitter på "vågen" är antingen tändtråd till lampan eller fast fas. Det finns dock ingenting vid just denna dimmer att mäta mot. Du behöver hitta en nolla så att du kan mäta ifall du har spänning på dessa terminaler. Man kan t.ex använda en skarvsladd från ett uttag och mäta spänningen mot skyddsjordsblecket.
Förvirrande, det finns ingen ytterligare strömbrytare.Bo.Siltberg skrev:
Eftersom det är två ledare till "pil in" så ha du en trappkoppling - det finns en strömbrytare till någonstans som är med i spelet.
Den ledare som sitter på "vågen" är antingen tändtråd till lampan eller fast fas. Det finns dock ingenting vid just denna dimmer att mäta mot. Du behöver hitta en nolla så att du kan mäta ifall du har spänning på dessa terminaler. Man kan t.ex använda en skarvsladd från ett uttag och mäta spänningen mot skyddsjordsblecket.
Orange tråd växlar mellan 230 och 0 när man trycker på strömbrytaren, en svart alltid 230 och en svart strömlös. Trasig?
Jorden passerar bakom och jag tycker det ser ut som två ytterligare kablar som passerar bakom strömställaren
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Du måste tala om exakt hur du mäter för att man ska kunna dra några slutsatser. Var har du den andra mätpinnen?
Om du kikar bakom dimmern ser du kanske bättre hur det är kopplat, och vad de två svarta är för något. Var försiktig bara.
Om du kikar bakom dimmern ser du kanske bättre hur det är kopplat, och vad de två svarta är för något. Var försiktig bara.
Mätte som du sa, andra mätpinnen mot jord (förlängningssladd) första mot de tre mätpunkterna; våg, pil pil mätning med på resp av. Det kommer en blå en vit och en jord som passerar bakom, en svart nerifrån till pil på dimmern och en svart som går upp från strömställaren och är kopplad till den andra pilen. Orange är ensam och går uppåtBo.Siltberg skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser nu när jag tittar noga att de två svarta sitter i samma hål
Det betyder att svart är på hela tiden men orange är av resp på. Då fingerar den väl?
Redigerat:
Mätte strömlöst i taket det var så det började, 4 glödlampor i takarmaturen kan väl inte gå sönder samtidigt? Kanske klumpade mig när jag mätte. Kanske jord i taket inte är inkopplad? Det blir och skruva ihop allt pröva. Pinsamt om du har rätt, men skönt. Kommer inte erkänna för frugan som tycker jag är händig!
Klicka här för att svara

