Byggahus.se

Hur/var bryter man fast anslutna apparater i badrum?

1. lnilsson
    Elektroniktokig · Dalarna · 598 inlägg

lnilsson

Elektroniktokig
    Hej
    Under en mindre renovering av mitt badrum så har jag bestämt att ansluta åtminstone två apparater fast. Det är dels en handdukstork (man måste ju bli modern :cool:) och dels en värmekabel. Värmekabeln ska styras av en din-monterad termostat. Dessa två anslutningar kommer att sitta ganska nära golvet (25-30 cm över golvnivå) under en hylla. All el är utanpåliggande (jag tänker inte bli modern på den punkten, all el ska vara utanpåliggande hos mig!).

Men var bör man sätta brytare till dessa två apparater? Dom ska ju knappast slås av eller på särskilt ofta (sannolikt inte alls om allt fungerar som det ska). Kan man ha brytare (med dragavlastning) som anslutningdosor? Eller ska man sätta nån brytare på väggen i lämplig nivå (så att man slipper böja sig in under hyllan? Eller i angränsande rum där undercentralen till badrummet sitter? (det finns både vvb, tm, tt och vakuumavloppspump i badrummet, så jag vill ha separata säkringar och faser till alla dom, därav uc ).

Hur hade ni gjort, eller finns det nån standard för detta?

2. S
    Medlem · 1 239 inlägg
    Jag har ingen särskild brytare mer än den som sitter inbyggd i termostaten på både golvvärme och handdukstork.
    Det borde väl vara tillräckligt att bara se till att ha tillräckligt många grupper så att du kan bryta valda delar direkt från säkringarna i centralen(?)

3. lnilsson

lnilsson

Elektroniktokig
    Det hade ju varit det bästa! (enklast, billigast och snyggast).
    Men just nu är handdukstorken inkopplad på belysningsgruppen och det finns tre andra värmekablar på ett annat ställe i badrummet. Men är det ändå tillräckligt (enligt lag och standard) att bara kunna bryta m.h.a. en säkring i ett annat rum, som dessutom bryter lite andra apparater?

4. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 18 207 inlägg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    I vilket syfte vill du bryta? I ditt första inlägg pratar du om funktion, och i ditt andra inlägg om frånskiljning.

5. lnilsson

lnilsson

Elektroniktokig
    Jag kan inte se att jag har behov av att bryta, ska jag byta ut nån apparat så kan man ju lika gärna bryta säkringen eller hela undercentralen.
    Jag undrar nog mest om vad lagar/standarder säger.
    Men jag undrar också om jag har missat nån anledning till att man skulle vilja/behöva bryta matningen till handdukstork och värmekabel.

Edit: vvb är ansluten till en allpolig brytare för att jag ska kunna stänga av den vid långa resor samt service på vattenledningar (dom läcker ofta pga surt vatten).

Tm/tt sitter med schucko, så att jag kan flytta ut dom från väggen vid rengöring/service, samt återställa dom elektroniskt.

Redigerat 17 dec 2020 11:28
  6. Bo.Siltberg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Brytning för funktionens skull är en sak. Behövs det för att (enklare) manövrera den? Eller för att se ifall den är på? Eller för att förhindra oavsiktlig användning? Det kan jag inte bedöma i ditt fall.

Krav på frånskiljning säger att det ska finnas i den omfattning som fordras för manövrering, inspektion och felsökning samt provning, underhåll och reparation.

I en bostad brukar säkringen duga, ifall det är tydligt med vad den bryter, inte skapar olägenheter som att allt för mycket blir svart, och att man har koll på oavsiktlig inkoppling etc. I en offentlig byggnad kan det däremot vara befogat med ett hänglås på en brytare som är åtkomlig och sitter nära.

7. lnilsson

lnilsson

Elektroniktokig
    Tack!
    I och med att undercentralen för badrummet sitter 1 meter ifrån dörren på utsidan, så borde väl säkring duga för frånskiljning (förutsatt att gruppförteckningen är uppdaterad och tydlig) även om handdukstorken ligger på samma grupp som belysningen.

Det ska väl inte behövas för funktionen, men vad som stör mig är att on/off knappen på handdukstorken är elektronisk, all elektronik brukar kunna hänga sig och kräva elektrisk brytning. Den har två timerlägen också, så nån form av elektronisk styrning finns garanterat. Borde ju inte vara ett problem, men jag har för mycket dålig erfarenhet av elektronik och programmerbara prylar för att känna mig helt säker på det.

Men vad som bekymrar mig mest är att det står i instruktionerna (mycket rudimentär instruktion, inte ens på svenska) att det krävs allpolig brytning (och då duger väl strikt sätt egentligen inte säkring?).

Men jag har också för mig att du har sagt att det kravet är lite för mycket gällande badrumsfläktar? Eller vad det nån annan som sa det?

Jag vet att detta är detaljer och hårklyverier, men jag tycker om att gå till botten med saker, särskilt tillsammans med kunniga personer. :geek:

8. Bo.Siltberg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Här finns ett långt svar på det där kravet på allpolig brytare som står i bruxet för alla elapparater som ansluts fast::
    Allt om allpolig brytare

• Laddar…
  9. lnilsson

lnilsson

Elektroniktokig
    Stort tack!
    Det for nog bli en brytare för handdukstorken så att jag för sinnesfridens skull kan stänga av den när jag åker bort (skrämd av nån här på Byggahus vars handdukstork brann upp), samt att jag kan starta om den om (när) den krånglar. Och sen ansluta värmekabeln fast i en dosa.

10. Bo.Siltberg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Ja, jag skulle inte vara bekväm med att inte galvaniskt kunna stänga av en fast ansluten apparat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.