Phiplex
Går det bra med porslin så tror jag de säljs. tror jag sett det hos någon grossist.

Vet att jag väcker en gammal tråd, men har samma fråga och någon kanske har råkat se en sådan mindre plastdosa sedan 2013? :)

J
Jag har kört med porslin, frågan är om det är ok vid nyinstallation?

Tycker även det är brist på små utanpåliggande lamputtag, vanliga eluttag och små strömställare... det har vad jag förstår funnits slankare grejor i plast på 70-80-talet men de verkar inte finnas kvar?

Att utbudet på "små" dosor och apparater är litet beror troligen på att ingen yrkesman vill jobba med dom. Det är trångt och bökigt/sensamt.
Ps
Grossisterna har porslinsdosor av "den gamla typen", både runda, halvrunda och fyrkantiga. Dock till priser som dom allra flesta inte vill betala.

G Gavel skrev:
jag köpte mina på Överjärva gård inte gratis men.
[länk]
Jo porslin är lättare. Vi som byggnadsvårdar "för moderna" hus har det inte lika lätt med reservdelarna... :)

J JohanLun skrev:
Tycker även det är brist på små utanpåliggande lamputtag, vanliga eluttag och små strömställare... det har vad jag förstår funnits slankare grejor i plast på 70-80-talet men de verkar inte finnas kvar?
Jo även små utanpåliggande strömbrytare har jag letat efter men inte sett. Och även om jag kan förstå att de inte är önskade hos elektriker i allmänhet så är det ju lite tråkigt för oss som vill ha just sådana - och trängre eller bökigare än porslinsdosorna kan de väl inte vara?

J
Jag har några ställen, typ wc, garderober och liknande där jag inte vill ha porslinsvridbrytare eller utanpåliggande återbrukade Pello (som annars är min favorit). Här skulle jag vilja ha den lilla utanpåliggande rektangulära plastbrytaren som fanns en gång i världen... Istället får man ha en infälld i förhöjningsram... :(.

Dom g:a brytarna och uttagen var/är myyycket bökigare än moderna. Och det brukar vara just priset som får folk som "vurmar" för det nostalgiska att byta fot när dom förstår att det tar flera ggr så lång tid med en "gammal" dosa/brytare som med en "modern" och når kostnaden drar iväg så är "det gamla" inte lika viktigt längre.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
J
E elmont skrev:
Att utbudet på "små" dosor och apparater är litet beror troligen på att ingen yrkesman vill jobba med dom. Det är trångt och bökigt/sensamt.
Ps
Grossisterna har porslinsdosor av "den gamla typen", både runda, halvrunda och fyrkantiga. Dock till priser som dom allra flesta inte vill betala.
Det borde finnas en marknad för de som vill ha en snygg elinstallation men inte kapa upp och bygga om till infällt. Det bör finnas många utanpåliggande anläggningar där man inte vill ha porslin och sekelskifteskänsla...

J JohanLun skrev:
Jag har några ställen, typ wc, garderober och liknande där jag inte vill ha porslinsvridbrytare eller utanpåliggande återbrukade Pello (som annars är min favorit). Här skulle jag vilja ha den lilla utanpåliggande rektangulära plastbrytaren som fanns en gång i världen... Istället får man ha en infälld i förhöjningsram... :(.
I så fall kan jag i alla fall tipsa om ELKOs RS utanpåliggande strömbrytare (https://www.elbutik.se/product.html/elko-rs-kron-skruv-utanpaliggande) - så slipper du åtminstone förhöjningsramen. ;)

Normalt använder man inte förhöjningsramar vid utvändigt montage utan apparater som är speciellt framtagna för just utanpåliggande montage.
Och som kund kan du få vad du vill MEN vill man ha lite "udda" grejer får man vara beredd att betala, både i tid och matr. Det är där skon brukar klämma för när folk blir medvetna om hur pass mycket dyrare det blir så brukar (dom allra flesta) välja det billigare alternativet och strunta i om det ser gammalt ut.

R rävlyan skrev:
Här finns lite av varje i dosväg
www.elbutik.se/product.html/kulodosa-i-porslin?&gclid=CjwKCAjwy_XaBRAWEiwApfjKHmkuUdqxSy_W8-RRsJRXEgvJwGcMAPzi6zI8X9qbdIBJotVBwknI0BoCrVwQAvD_BwE
Tack för länken - men allt det där är också porslin. Det som är svårt att hitta är samma storlek (50x50) men i plast.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.