Jag tänker nu att jag bara ska skarva den befintliga kabeln och använda någon vecka innan jag flyttar uttaget som ändå är utanpåliggande. Då kan jag använda kabeln jag använder för att förlänga.

Jag tänkte alltså ta loss kabeln från spisen.

Vilken kopplingsplint eller individuella kopplingar kan jag använda? Kabeln verkar använda samma tjocklek som i uttaget i väggen.

Som sagt, väldigt temporärt då jag bara vill testa på ny plats innan jag flyttar uttaget.

Tänkte mig något sådant här. Funkar det? Och om det funkar, finns några liknande alternativ att köpa i Stockholm för en billig peng? En vanlig "sockerbit" är ju för öppen tänker jag. Eller kan den funka att skarva med också, om man lindar eltejp runt ordentligt. Ska alltså bara vara temporärt någon vecka.

https://www.malmbergs.com/Products/0718890

Redigerat:
Om du nu tänker ha en längre kabel på spisen istf att flytta uttaget, skaffa då en lagom lång lämplig kabel och en perilexstickpropp. Skarva inte den lösa kabeln, det finns inga varesig lämpliga eller godkända sätt att skarva en lös kabel.
(Skarven du länkar till kostar 3-400 kr, det får du både perilexplugg och ett par meter lämplig kabel för ;). )

Just därför vill jag inte köpa denna. Bara ett exempel på att kunna skarva. Eftefrågade ett billigt alternativ som ska hålla en vecka, för att testa nya placeringen av spisen. Sedan ska jag ju flytta uttaget närmare spisen.

Problemet med att skapa en hel ny kabel med stickpropp är ju att jag på den befintliga kabeln med gjuten stickpropp visserligen kan se vilka trådar som går till vilken koppling på spisens, men inte till vilka av de fyra i den helgjutna stickproppen på den befintliga kabeln. Jord vet jag naturligtvis vilken den går till på stickproppen.

Så jag vet inte vilken som t.ex. är fas inuti stickproppen, då den inte går att skruva isär. Därför tänkte jag att det var bättre att skarva från spisen till kabeln istället. Då kopplar jag bara på samma sätt som de sitter nu mot spisen.

HIttade denna billigare kabelskarv, där jag för övrigt också kan köpa kabel på meter.

Kabelskarv Rak 5x1,5-6 mm² 450V/30A IP68 (elbutik.se)

Kom nu på att jag ju faktiskt kan mäta med en multimeter för att se var varje tråd går inuti stickproppen.

• Wow
Panor82
  • Laddar…
tommib
Eftersom Perilex har en tydligt definierad ordning på sina stift så kan du ju också slänga ett öga på standarden. Om det är en fullstor spis som använder alla faserna spelar det dessutom inte någon roll exakt vilken fas som går till vilken anslutning på spisen.

Men för all del, du kan ju mäta också.

I sakfrågan så hade jag gjort en längre anslutningskabel. Av 2,5 kvmm RDOE eller liknande.

hsd
Är det en permanent flytt av spisen så flytta uttaget
Är det en tillfällig flytt -byt anslutningskabeln mot en tillräckligt lång

hsd hsd skrev:
Är det en permanent flytt av spisen så flytta uttaget
Är det en tillfällig flytt -byt anslutningskabeln mot en tillräckligt lång
Tillfällig tills jag vet om jag vill ha spisen där. Vill jag det blir det permanent flytt av uttag.

tommib tommib skrev:
Eftersom Perilex har en tydligt definierad ordning på sina stift så kan du ju också slänga ett öga på standarden. Om det är en fullstor spis som använder alla faserna spelar det dessutom inte någon roll exakt vilken fas som går till vilken anslutning på spisen.

Men för all del, du kan ju mäta också.

I sakfrågan så hade jag gjort en längre anslutningskabel. Av 2,5 kvmm RDOE eller liknande.
Var hittar man exempel på ordningen? Hittar inget om detta.

tommib
Googla perilex

tommib tommib skrev:
Googla perilex
Gjorde det, men nu förstår jag vad du menade. Tack

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.