P
Hej,

Jag har köpt en lägenhet som är byggd på 60-talet. El-dragningen verkar vara original från byggåret. Vi ska nu renovera och jag undrar om ni har några tips på hur man kan byta ut dessa strömuttag/eluttag, utan att dra om elen i hela lägenheten?

Jag hade gärna velat gömma kablarna bakom golvlist och sedan montera nya uttag strax ovanför, men jag har fått förklarat för mig att det ej tillåtet. Jag vill gärna undvika kåpan som sitter runt uttaget (som det ser ut idag).

Alla tips som följer regelverket är välkomna.

Tack på förhand.

• Gammalt väggmonterat eluttag från 60-talet, omgivet av vita och röda kakelremsor, med synliga kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat av moderator:
E
Gör en bild sökning på sockel uttag.
Annars är ju frågan hur mycket golvet samt listerna kommer bygga om man kan sätta vanliga, men det blir mer jobb då flera kablar ska kopplas ihop, behövs då även spikskydd under uttaget. Men man behöver lyfta på kåpan då för att se, troligen är kablarna uppskalade för långt ner, annars får man bila upp och fälla in rör bitar men då räcker nog inte ledarna.

Fråga om @elmont har något bra tips annars, tror han jobbar mycket med 60 tals lägenheter.

Redigerat:
tommib
Det där är väl VP-rör och inte kabel? Direkt kabelförläggning i väggar/tak/golv(?) var väl något som kom med EU, innan så var det alltid rör av olika slag (och senare också slang).

Väggen ser ut som lättbetong eller puts så det kanske inte är omöjligt att karva ur lite och pressa in rören bakom listen samt fälla in en ROT-dosa. Särskilt spikskydd behövs inte om det är rör. En svårighet kan vara att det inte finns så många (om några) ROT-dosor som har anslutning för tre rör åt samma håll. Ev kan det krävas omtrådning av de sträckorna som är berörda.

D
tommib tommib skrev:
Det där är väl VP-rör och inte kabel? Direkt kabelförläggning i väggar/tak/golv(?) var väl något som kom med EU, innan så var det alltid rör av olika slag (och senare också slang).

Väggen ser ut som lättbetong eller puts så det kanske inte är omöjligt att karva ur lite och pressa in rören bakom listen samt fälla in en ROT-dosa. Särskilt spikskydd behövs inte om det är rör. En svårighet kan vara att det inte finns så många (om några) ROT-dosor som har anslutning för tre rör åt samma håll. Ev kan det krävas omtrådning av de sträckorna som är berörda.
Om väggen är lättbetong går det ju också att fräsa in vanliga apparatdosor med fler röranslutningar och sen putsa över. Men då åker man ju på att fräsa in rören också. Så har jag gjort vid omdragning/komplettering i vårt stenhus.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.