A AndreasS78 skrev:
Med "WiFi" (IPv4 enheter) stöds bara 255 enheter per subnät vilket inte är ett problem för avancerade användare med dyrare nätverksutrustning som kan lägga till fler VLAN och subnät
Alla routrar jag har haft har man kunnat ändra nätmask och DHCP-omfång på.

• Gilla
jorblad
  • Laddar…
nzsc nzsc skrev:
Står inför valet av dosdimmer och är inte särskilt insatt i ämnet. Därför behöver jag råd och tips för att bestämma mig vad jag ska välja.

Kommer att ha:
- 5x kronbrytare som styr två ljuskällor i fem olika rum.
- 2x trappbrytare som styr en och samma ljuskälla från två olika platser i ett rum.
- 2x 3+1-pol som styr tre ljuskällor i två olika rum.

Således 9 brytare i 8 olika rum. Jag vill naturligtvis kunna dimma samtliga ljuskällor. Samtliga brytare kommer att vara Schneider Exxact och ha impulsfjädrar.

Har varit inne på Plejd och det som är häftigt är ju naturligtvis att man även kan styra ljuskällorna via Bluetooth med iPhone samt ställa in olika scenarion. Men numera börjar det bli poppa upp en hel del dosdimmer.

Är Plejd bättre än sina konkurrenter? Snabb överblick visar att det finns konkurrenter som är betydligt billigare än Plejd. 1x Plejd lär hamna på ca 500 kr/st, alltså en kostnad på 4500 kr. Är det inte väl lite saftigt? Hur ska jag tänka här?
Skulle alla gånger välja z-wave istället. Utbudet av tillverkare o produkter är gigantiska större.

• Gilla
TreeView
  • Laddar…
E Effektministern skrev:
Vi går nu mot en konvergens med [länk]
Detta kommer bli väldigt stort.
säkert men varför uppfinna hjulet på nytt?

Min HC2 pratar redan med Alexa o Goggel, är extremt stabilt (vilket inte alltid hemma nätet är). Det finns dessutom en uppsjö av produkter till konkurrenskraftiga priser. LUA koden är öppen för vem som helst att programmera o använda. Dessutom finns det enklar gränssnitt att göra scener med om man inte kan programmera.

tänker att Zigbee o z-wave är det som kommer fortsätta växa.

med appar som finns klarar man sig utan Apple home.

R rsa skrev:
Om du ska använda LED-lampor i dina armaturer (ljuskällor) föreslår jag att du först testar med en dimmer. Det är inte helt lätt, i dag, att få till flimmerfri ljusreglering (dimming, dimring) av LED. Både flimmer och brum kan uppstå.

I mitt nybyggda hus har jag testat med många olika dimmerpuckar (inkl. Plejd) på både LED-spottar och på "LED-lampor" (E27) och inte lyckats bli av med flimmer. Jag kan jag bara ljusreglera LED-spottar med dimmbart drivdon. Om det beror på inkommande ström eller på elinstallationen i huset är svårt att få klarhet i.
skulle då föreslå Fibaro puckar som själv känner av lasten o justerar sig därefter. Aldrig prb med flimrande ljus.

du kan till och med blanda laster, kör både led ljus o badrums fläkt via en Fibaro puck. Allt har funkat i fyra år utan prb.

Jag har inte testat Fibaro, men det låter intressant!

J jassaj skrev:
skulle då föreslå Fibaro puckar som själv känner av lasten o justerar sig därefter. Aldrig prb med flimrande ljus.

du kan till och med blanda laster, kör både led ljus o badrums fläkt via en Fibaro puck. Allt har funkat i fyra år utan prb.
Jag har själv testat Z-Wave dosdimmers ifrån Fibaro, Aeotec by Aeon Labs, Nexa, plus Qubino och jag personligen rekommenderar starkt Qubino dosdimmers över de andra efter många års användande av flera märken och modeller på grund idag av att mina resultat har visar att Qubino dosdimmers har haft bäst kompatibilitet med flimmerfritt resultat på de flesta LED-ljuskällor, (Qubino har två modeller idag och jag kör en blandning av båda hemma).

Ett tips är att m.nu har denna relativt bra blog-artikel om smarta dimmers som de uppdaterar ibland:

https://blog.m.nu/dimrar-bra-att-veta/

Z-Wave Sverige gör också ett bra jobb att summera skillnaden och deras funktioner:

https://www.zwavesverige.se/dimrar/

m.nu säljer även de flesta av märkerna och har väldigt bra support men dom är nästan aldrig billigast så se till att jämföra priser på prisjakt.nu och pricerunner.se

https://www.m.nu/z-wave/dimmer

Alla icke-smarta dimmbara LED-lampor har dock problem med att dimma ner under cirka 10-20% utan att börja flimra lite. Smarta LED-lampor löser det genom att helt enkelt ta bort möjligheten att dimma under den gränsen där just den lampan börjar flimra. De sätter alltså om kanske 20% till att vara 1% och ibland kan de därför kännas som de är dåliga på att dimma ner helt. De kan du själv annars lösa för dosdimmers i din hemmaautomationsmjukvara genom att själv sätta hur långt ner varje dosdimmer ska kunna gå att dimma, vilket kommer bero på vilken typ och modell av lampa du har.

En lite gammal reklam video för Z-Wave som teknologi men den stämmer fortfarande ganska bra tycker jag:

heatit är inte heller opartiska men tycker dom har en mycket bra summering varför Z-Wave är bäst väg att gå:

https://www.heatit.com/z-wave/

WHY IS Z-WAVE THE PREFERRED CHOICE FOR SMART HOME IOT?

OPEN STANDARD

By utilizing the ITU-T G.9959 global radio standard and offering a publicly-available application layer for product interoperability, Z-Wave technology is the most open development environment for smart products and services, and powers the world’s largest ecosystem of smart “things” for the IoT.

Thanks to Z-Wave’s interoperable product democracy, and many other technological and business advantages, more than 400 of today’s leading global manufacturers and service providers have made Z-Wave their smart home protocol of choice.

100% INTEROPERABLE

True product interoperability has been the guiding principle behind Z-Wave technology since its inception. Every product in the Z-Wave ecosystem will work with every other product, regardless of type, brand, manufacturer or version. No other smart home/IoT protocol can make this claim.

Other “smart” technologies use multiple, or even optional standards that effectively result in closed systems. This limits product choices for both vendors and consumers. Z-Wave is the only solution for smart home/IoT that guarantees interoperability.

WHOLE-HOME COVERAGE

Z-Wave’s intelligent mesh network covers any size home or building, using a hybrid routing algorithm that combines source and dynamic routing to communicate between nodes. Every node in a Z-Wave network acts as a repeater, which results in thorough, dependable whole-home coverage.

To ensure mission-critical reliability, even in homes saturated with wireless activity,
Z-Wave uses the sub-GHz band, rather than the crowded 2.4 GHz range used by other technologies. Z-Wave’s mesh network delivers low latency and outstanding range, with a minimum line of sight range of 120 feet (indoors ) required for certification. Z-Wave messages can also hop up to 4 times, resulting in 600 feet of whole-home coverage.

EASY TO GET STARTED

Z-Wave is streamlined for rapid product development and ease of market entry. A full suite of development kits, modules and reference designs makes the process of creating, customizing and launching new Z-Wave products and services as easy as 1-2-3.

Choose a development kit. Design your Z-Wave offering (or use one of our reference designs) with support from our technical site. Then submit your product for interoperability certification. That’s it. Your Z-Wave products and services can be up and running before the quarter is out.

BACKWARD COMPATIBLE

Technological obsolescence is a recurring nightmare for service providers and utilities whose smart products are physically installed throughout their customers’ homes. Adding new products or services that don’t work with previously-installed equipment results in costly truck rolls and frustrated consumers.

Z-Wave technology sidesteps this problem completely, by mandating backward-compatibility for all Z-Wave products. The very first Z-Wave devices on the market from ten years ago still perform as intended with the very latest Z-Wave technologies.

LOWEST POWER CONSUMPTION

Z-Wave technology offers industry-leading power management technologies for smart devices, including intelligent sleep modes. Depending on the application, Z-Wave sensors can deliver multi-year battery life, which greatly reduces maintenance requirements for product and service providers.

Sigma Designs’ unique FLiRS technology enables Z-Wave to achieve near real-time communication with battery driven devices, while still delivering the low latency needed for door locks, lighting, water and other controls requiring immediacy.

J
Zigbee, eller dess ersättare CHIP är väl framtiden, med tanke på att alla de stora nu, Zigbee, Google, Apple, Amazon går ihop med Zigbee alliance så att alla (ny) utrustning ska kunna prata med varandra.

Redigerat:
J Jocke Best skrev:
Zigbee, eller dess ersättare CHIP är väl framtiden, med tanke på att alla de stora nu, Zigbee, Google, Apple, Amazon går ihop med Zigbee alliance så att alla (ny) utrustning ska kunna prata med varandra.
Kanske eller kanske inte. Flera liknande project att starta en gemensam standard har blivit övergivna förut. CHIPS skulle kunna vara det som finner framtiden men vi lever ju i nutiden och de finns inga CHIP enheter som går att köpa idag.

Om du läser på den officiella sidan för CHIP så kan du se att första generationen av CHIP inte ens kommer stödja Zigbee och det är inte heller någon tanke att CHIP ska ersätta Zigbee, utan CHIP ska istället samexistera med alla olika IoT teknologier och bara knyta samman dom på applikations-lagret (alltså mer eller mindre mjukvaran i din gateway/controller/bridge hemma automation) för att på så sätt brygga kopplingar mellan olika standarder utan att gå ner på djup nivå i stacken för varje enhet.

Alltså, oavsett så kommer du då fortfarande indirekt kunna använda dina gamla Z-Wave, Zigbee, Bluetooth, osv. med CHIP genom att gå via en nyare eller uppdaterad gateway/bridge med mjukvara som konverterar till CHIP standard. Det är många som använder liknande bryggor idag när de vill koppla upp sina enehter till HomeKit, Amazon Alexa/Echo och Google Home/Assistant när de enheterna du har inte har inbyggt stöd för dom.

Du kommer behöva någon liknande brygga för att koppla upp dina enheter med CHIP för i de flesta fall kommer de inte gå att uppgradera firmware på enskilda enheter så att varje enskild enhet kan direkt koppla upp sig med CHIP, utan du kommer antigen behöva köpa nya enheter eller använda en brygga (XYZ till CHIP gateway/bridge).

Redigerat:
J
A AndreasS78 skrev:
Kanske eller kanske inte. Flera liknande project att starta en gemensam standard har blivit övergivna förut. CHIPS skulle kunna vara det som finner framtiden men vi lever ju i nutiden och de finns inga CHIP enheter som går att köpa idag.

Om du läser på den officiella sidan för CHIP så kan du se att första generationen av CHIP inte ens kommer stödja Zigbee och det är inte heller någon tanke att CHIP ska ersätta Zigbee, utan CHIP ska istället samexistera med alla olika IoT teknologier och bara knyta samman dom på applikations-lagret (alltså mer eller mindre mjukvaran i din gateway/controller/bridge hemma automation) för att på så sätt brygga kopplingar mellan olika standarder utan att gå ner på djup nivå i stacken för varje enhet.

Alltså, oavsett så kommer du då fortfarande indirekt kunna använda dina gamla Z-Wave, Zigbee, Bluetooth, osv. med CHIP genom att gå via en nyare eller uppdaterad gateway/bridge med mjukvara som konverterar till CHIP standard. Det är många som använder liknande bryggor idag när de vill koppla upp sina enehter till HomeKit, Amazon Alexa/Echo och Google Home/Assistant när de enheterna du har inte har inbyggt stöd för dom.

Du kommer behöva någon liknande brygga för att koppla upp dina enheter med CHIP för i de flesta fall kommer de inte gå att uppgradera firmware på enskilda enheter så att varje enskild enhet kan direkt koppla upp sig med CHIP, utan du kommer antigen behöva köpa nya enheter eller använda en brygga (XYZ till CHIP gateway/bridge).
Jag tror du har helt rätt i det. Jag har börjat lära mig Home assistant nu och kör conbee som zigbee hub så förhoppningsvis slipper man enskilda bryggor sedan. Ikea funkar tex fint tillsammans med de gamla scener jag skapat tidigare för att tända olika rum. Nu kan jag tända upp på kvällen bara jag kommer in i ett rum, då Ikeas rörelsevakt kan aktivera mina händelser.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.