nzsc
Står inför valet av dosdimmer och är inte särskilt insatt i ämnet. Därför behöver jag råd och tips för att bestämma mig vad jag ska välja.

Kommer att ha:
- 5x kronbrytare som styr två ljuskällor i fem olika rum.
- 2x trappbrytare som styr en och samma ljuskälla från två olika platser i ett rum.
- 2x 3+1-pol som styr tre ljuskällor i två olika rum.

Således 9 brytare i 8 olika rum. Jag vill naturligtvis kunna dimma samtliga ljuskällor. Samtliga brytare kommer att vara Schneider Exxact och ha impulsfjädrar.

Har varit inne på Plejd och det som är häftigt är ju naturligtvis att man även kan styra ljuskällorna via Bluetooth med iPhone samt ställa in olika scenarion. Men numera börjar det bli poppa upp en hel del dosdimmer.

Är Plejd bättre än sina konkurrenter? Snabb överblick visar att det finns konkurrenter som är betydligt billigare än Plejd. 1x Plejd lär hamna på ca 500 kr/st, alltså en kostnad på 4500 kr. Är det inte väl lite saftigt? Hur ska jag tänka här?
 
  • Gilla
Davidjonsson.swe
  • Laddar…
500 kr för en kvalitetsdimmer får anses vara ett normalt pris. Tror inte du kan göra några jättebesparingar på dessa grejor.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
E etompau skrev:
500 kr för en kvalitetsdimmer får anses vara ett normalt pris. Tror inte du kan göra några jättebesparingar på dessa grejor.
Må så vara, men intressant är ju hur Plejd i övrigt står sig mot andra alternativ. Hur är det med räckvidd på Bluetooth i stora hus (8 rum nämns). Fungerar mesh-nätverket (?) som Plejd sätter upp utan problem även över stora ytor? Kan du styra belysningen även om du är några rum från den närmsta Plejd-komponenten?
 
Plejd ser ut som en välbygd produkt men lite dyrare. Jag använder några Shelly som funkar bra så här långt vilka är lite billigare, köper man från tillverkaren så kostar de ca 220:- styck https://shop.shelly.cloud/shelly-dimmer-wifi-smart-home-automation#58
Plejd har ju en krondimmer DIM-02 (som kan dimma 2 olika lampor), du verkade ju ha några kron och den ser ut att kosta knappa 700:- så det blir ju då 350:- per kanal och då är det inte så farligt kanske.
Har själv ingen Plejd då jag tycker den är för stängd på så sätt att det är omöjligt/svårt att samverka mellan olika lösningar men annars hade jag nog testat.
 
N noupe skrev:
Må så vara, men intressant är ju hur Plejd i övrigt står sig mot andra alternativ. Hur är det med räckvidd på Bluetooth i stora hus (8 rum nämns). Fungerar mesh-nätverket (?) som Plejd sätter upp utan problem även över stora ytor? Kan du styra belysningen även om du är några rum från den närmsta Plejd-komponenten?
Använder själv inte Plejd, men räckvidden ligger så vitt jag vet, på ca 10 m i radie från en enhet. Har man ytor/rum där man på förhand vet att avstånd mellan brytare är större än det måttet, får man kanske tänka till ytterligare en gång.
 
nzsc
Läser mycket gott om Plejd. Men har ingen erfarenhet av vare sig Plejd eller andra tillverkare.

Men Plejd har två st olika dimmer. DIM-01 samt DIM-02. Innebär det att man inte kan dimma fler än en ljuskälla med DIM-01? Vill man göra det från samma brytare måste man därmed ha DIM-02?
 
  • Gilla
Jotsat
  • Laddar…
nzsc nzsc skrev:
Läser mycket gott om Plejd. Men har ingen erfarenhet av vare sig Plejd eller andra tillverkare.

Men Plejd har två st olika dimmer. DIM-01 samt DIM-02. Innebär det att man inte kan dimma fler än en ljuskälla med DIM-01? Vill man göra det från samma brytare måste man därmed ha DIM-02?
Dim-02 kan dimma 2 brytare, den andra bara en. Har du 10 lampor kopplade till en brytare dimmas alla de.

Plejd funkar toppen, jag är nöjd! Har dock inte provat något annat eller trånat efter något ultra-smart hem.
 
nzsc
Om vi säger så här.

1 st kronbrytare => 2 st ljuskällor

Med DIM-01 kan man bara dimma en av de ljuskällor.

Med DIM-02 kan man däremot dimma båda ljuskällor.

Har jag uppfattat det rätt?
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
nzsc nzsc skrev:
Om vi säger så här.

1 st kronbrytare => 2 st ljuskällor

Med DIM-01 kan man bara dimma en av de ljuskällor.

Med DIM-02 kan man däremot dimma båda ljuskällor.

Har jag uppfattat det rätt?
Med DIM-02 kan du dimma dem separat ja. du kan exempelvis ha två kronbrytare/strömbrytare/knappar för två olika, exempelvis takbelysning och fönstebelysning och klara dig med 1 "puck". Hur många ljuskällor du har på varje ingång finns det begränsning för effekt förstås, men inte antal.
 
nzsc nzsc skrev:
Om vi säger så här.

1 st kronbrytare => 2 st ljuskällor

Med DIM-01 kan man bara dimma en av de ljuskällor.

Med DIM-02 kan man däremot dimma båda ljuskällor.

Har jag uppfattat det rätt?
Nja, om du menar dimma dem separat från varandra vilket jag antar när du har en kronbrytare så är det korrekt. Du kan förstås ha flera lampor på en och samma kanal men då dimmas de tillsammans förstås..
 
  • Gilla
TuLu
  • Laddar…
För övrigt är Plejd bra. Har man långt till puckarna så går det att lösa med deras gateway så kör man via Wifi. Plejd-puckarna måste dock kunna prata med varandra.

Bäst med dem är att koppla scenarion till dubbeltryck på en brytare.
Jag har exempelvis "stäng allt" vid entredörren och "mysbelysning" vid brytare i vardagsrummet.
Finns säkert hos de andra tillverkarna också. men lika bra ändå :)
 
  • Gilla
malg01
  • Laddar…
Jag har testat en del Plejd-prylar, CTR-01, DIM-01, DIM-02, RTR-01 samt BAT-01. Jag är väldigt nöjd med funktionerna som finns, t.ex. astro-ur för att tända och släcka utomhusbelysningen, scener för att stänga av allt när man går hemifrån, att ett vred på en puck kan styra en helt annan puck m.m.

Nackdelen som jag ser det är dels att utbudet än så länge saknar en del saker, som t.ex. en plugg man kan sätta i uttag.

En punkt som man får sätta både som nackdel och fördel är att det är ett "stängt" system, den enda möjligheten att integrera med andra prylar är via gatewayen och jag vet inte om det finns något annat sätt än med Google Home idag. Fördelen med det stängda systemet är att allt kan ställas in med appen och konfigurationen lagras i systemet. Alla delar i systemet kan interagera med varandra och man behöver ingen separat Raspberry eller liknande som är "master". Men saknar man en pryl så får man snällt vänta på att Plejd släpper en sådan :)

Alternativet tror jag är Zigbee som många stora tillverkare hoppat på, men jag kan för lite för att säga något om det.

Edit: Tänkte säga något om räckvidd också, jag har testat i att gå runt i mitt hus med appen när jag bara hade en Plejd-puck installerad (utomhus i ena änden av huset) och då fick jag kontakt överallt i min 100kvm/2-plansvilla. Eftersom man ofta sätter fler puckar och de pratar med varandra så tror jag inte det blir räckviddsproblem i en vanlig villa.
 
nzsc nzsc skrev:
Står inför valet av dosdimmer och är inte särskilt insatt i ämnet. Därför behöver jag råd och tips för att bestämma mig vad jag ska välja.

Kommer att ha:
- 5x kronbrytare som styr två ljuskällor i fem olika rum.
- 2x trappbrytare som styr en och samma ljuskälla från två olika platser i ett rum.
- 2x 3+1-pol som styr tre ljuskällor i två olika rum.

Således 9 brytare i 8 olika rum. Jag vill naturligtvis kunna dimma samtliga ljuskällor. Samtliga brytare kommer att vara Schneider Exxact och ha impulsfjädrar.

Har varit inne på Plejd och det som är häftigt är ju naturligtvis att man även kan styra ljuskällorna via Bluetooth med iPhone samt ställa in olika scenarion. Men numera börjar det bli poppa upp en hel del dosdimmer.

Är Plejd bättre än sina konkurrenter? Snabb överblick visar att det finns konkurrenter som är betydligt billigare än Plejd. 1x Plejd lär hamna på ca 500 kr/st, alltså en kostnad på 4500 kr. Är det inte väl lite saftigt? Hur ska jag tänka här?
Om man ränar på der hela så kan det vara bättre och billigare att gå över till Zigbee med IKEA eller Philips
 
  • Gilla
Tsdoesds
  • Laddar…
E Effektministern skrev:
Om man ränar på der hela så kan det vara bättre och billigare att gå över till Zigbee med IKEA eller Philips
Enl. NZSC så ska samtliga brytare vara av typ Schneider/exxakt, hur kopplas dessa till Ikea/Zigbee-grejorna?
 
  • Gilla
Dayman
  • Laddar…
Jag kör Shelly hemautomations prylar hemma. Kostar runt 100 lappen och uppåt Ebay. Finns med RGB dimmer, enkanaliga/flerkanaliga brytare, med eller utan effektmätning. För inbyggnad i central m.m. De går på wifi och appen är riktigt snygg. Det är ett öppet system som du kan integrera i andra hemautomationssystem om du köper prylar från andra tillverkare längre fram. Plejd är ett slutet system som du bara kan använda deras prylar till.

Kolla: https://shelly.cloud/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.