Har ett torpställe off-grid med solceller för lampor och kyl m.m. Har skaffat ett större elverk 1-fas 230 volt 8000 w i ett blått CEE-uttag, 32 Amp, för bl.a.driva en vedklyv. Skulle behöva säkringar och JFB för "mobil" användning. Funderar på en Byggcentral, men hittar bara sådana med 3-fas.
Vad tror forumet om att låta en elektriker bygga om en mindre 3-fas 32 Amp Byggcentral till 1-fas 230 v 32 Amp dvs koppla om och byta de röda 3-fas till blå CEE, samt behålla Schuko, säkringar och JFB?
Vad tror forumet om att låta en elektriker bygga om en mindre 3-fas 32 Amp Byggcentral till 1-fas 230 v 32 Amp dvs koppla om och byta de röda 3-fas till blå CEE, samt behålla Schuko, säkringar och JFB?
Färdig normcentral för 1-fas finns hos dom flesta varuhus Classe Jula .....
Jag sitter lite fast i grejerna jag har, tänkte hålla bra dimension på kablar och jordspett, men har hittills ingen bra lösning för säkringar och jordfelsbrytare för mobil användning.useless skrev:
Brytare, JFB, säkringar, etc i en 3-fas byggcentral funkar lika bra även om det bara är spänning på en fas. Problemet är väl att apparaterna och förbindelserna mellan dom ska vara gjorda för 40A.
Det kanske är enklare att bygga ihop en egen liten central med en IP-klassad normkapsling och några apparater för 1-fas?
Det kanske är enklare att bygga ihop en egen liten central med en IP-klassad normkapsling och några apparater för 1-fas?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 919 inlägg
Rätta mig om jag har fel, men man kan väl ha vilken kabel man vill mellan elverket och byggcentralen?
Om du inte har möjlighet dra max från elverket, dvs behåller den lägre avsäkringen i byggcentralen borde det väl vara hyfsat säkert?
Om du inte har möjlighet dra max från elverket, dvs behåller den lägre avsäkringen i byggcentralen borde det väl vara hyfsat säkert?
Nej jag köpte en, för 1-fas lägenhet på Clas Olson fabr. AEGI IF-Skogsluffarna skrev:
Den enda skillnaden var JFB som bara var 2 polig. T.o.m huvudbrytaren var 3-polig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I princip har det ingen betydelse att använda en 3-fas JFB, bara testknappen är ansluten till den polen som fasen är ansluten så funkar det. Den funktionen får man om man byglar på inkommande på huvudbrytaren
Men det kan förvirra en ny elektriker om några år som öppnar en normcentral så en skylt om 1-Fas är lämpligt.
Redigerat:
[Tack för utförligt svar. Jag tänker mig en mobil historia, kan det här vara en väg fram om man "skåpar in" Classe-lösningen?L Leif i Skåne skrev:Nej jag köpte en, för 1-fas lägenhet på Clas Olson fabr. AEG
Den enda skillnaden var JFB som bara var 2 polig. T.o.m huvudbrytaren var 3-polig.
[bild]
I bn är ansluten så funkar det. Den funktionen får man om man byglar på inkommande på huvudbrytaren
Men det kan förvirra en ny elektriker om några år som öppnar en normcentral så en skylt om 1-Fas är lämpligt.
Tack för svaret, jag låter elektrikern kolla upp detta.Dan_Johansson skrev:
Tack för svaret, förstod allt utom detta med att apparaterna måste vara anpassade till 40 A. Har jag kanske missförstått?useless skrev:
Brytare, JFB, säkringar, etc i en 3-fas byggcentral funkar lika bra även om det bara är spänning på en fas. Problemet är väl att apparaterna och förbindelserna mellan dom ska vara gjorda för 40A.
Tack för för förklaringen. Elverket är specat för 32 A på det blå CEE-uttaget och 16 A för schuko. Har en byggcentral ABB Amiga 32 A med JFB o säkringar på gång, den kanske kan vara ok för ombyggnad till 1-fas?
Klicka här för att svara