Hej,
Har precis fått min vattenpump/tryckbrytare/motorskydd bytt då den förra pumpen läckte (inte dramatiskt mycket dock) och hade svårt att få upp trycket. Detta efter en torrkörning ett par timmar under en natt/morgon.
Hur kan jag undvika att den nya vattenpumpen torrkör? Inkopplad till ett 3-fas motorskydd, men det lär ju inte lösa ut om pumpen går torr, lasten blir då ännu lägre.
Rinkaby har nån 1-fas grunka som gör detta https://www.rinkabyror.se/artikel/wilo-flodeskontroll-2/ men inte 3-fas.
(Osäker på om detta är rätt underforum, kunde gå i VVS, Hemautomation, ... )
Har precis fått min vattenpump/tryckbrytare/motorskydd bytt då den förra pumpen läckte (inte dramatiskt mycket dock) och hade svårt att få upp trycket. Detta efter en torrkörning ett par timmar under en natt/morgon.
Hur kan jag undvika att den nya vattenpumpen torrkör? Inkopplad till ett 3-fas motorskydd, men det lär ju inte lösa ut om pumpen går torr, lasten blir då ännu lägre.
Rinkaby har nån 1-fas grunka som gör detta https://www.rinkabyror.se/artikel/wilo-flodeskontroll-2/ men inte 3-fas.
(Osäker på om detta är rätt underforum, kunde gå i VVS, Hemautomation, ... )
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Flödesvakten kan ju kopplas till en kontaktor som matar den stora pumpen.
Ja det var ju just det som hände, torrt i brunnen. Men problemet för mig är att jag har svårt att komma åt nere i brunnen.J jonaserik skrev:
Varför skulle det inte funka med en flödesvakt? Flöder behöver ju inte gå ner till 0 för att man skall bryta.
Om jag tolkar din bild rätt så har du först ett motorskydd och sedan en trefas tryckströmbrytare, så först behöver du en kontaktor som bryter pumpens trefas, sedan kan du välja något av föreslagna alternativ, du behöver inte komma ner i brunnen för att hänga ner en vippa. annars kan du ha ett tidrelä som bryter när pumpen har gått för länge.
Vad skulle vara svårt? går pumpen två minuter stannar den, löser den ut om man tappar upp ett badkar förlänger man tiden.J jonaserik skrev:
Ja du det med tid för en brunn som har kanske olika tillrinning vid olika perioder, jag skulle inte sätta tidrelä på, blir då att invaggas i en falsk säkerhet. Det med att den löser, menar du då att motorskyddet ska lösa, då är nog skadan ett faktum när pumpen troligtvis går torr innan.P Plutus skrev:
Inte orimligt med ett tidrelä ställt på max gångtid som räcker för normalt maxuttag och lite marginal på det. Pumpen av TS typ tar ingen skada av att gå den tiden bara cirkulerande via interna ejektorn och sen krävs manuell återställning när tiden löpt ut och blockerat. Ett enkelt tillslagsfördröjt med manöver och polen för matning av kontaktfunktionen lagt mot tryckströmbrytaren och med sin utgående NC kontakt till kontaktormotorskyddets spole så bör man vara hemma.
Att pumpen löser ut efter en viss tid menar jag att tidreläet löser ut.J jonaserik skrev:
