har en cee 316 kontakt till min svets kan man inte bara koppla om det till vanlig trefas 5 poilg för hittar inga adaptrar från 416 till 316 eller är det omöjlig och bara att kasta svetsen eller vad är skillnaden på kontakten
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 825 inlägg
Inga problem att montera en CEE416-stickpropp istället för detta udda djur.
Det där är en udda fågel, iaf i Sverige och iaf i vanliga hemmagarage...hursomhelst, är svetsen avsedd för tre faser utan nolla i ett 230/400 V system kan du sätta på en "vanlig" femstift CEE 416-handske, eller stiftpropp om man vill vara korrekt. (Den heter "416" trots fem stift, jorden anses självklar så den går utöver i benämningen.)
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 825 inlägg
tyckte också det var en udda kontakt för va och hämta den hos min morfar och han hade en sån kontakt på vägen men ingen vanlig trefas kom hem skulle sätta in kontakten men det gick ju som det gick så började googla lite och hittade typ ingen ting om denna kontakten
Den är ovanlig men det kan ju vara så att det är helt korrekt gjort hos din morfar om det var så att man en gång i tiden ersatte ett SEMKO 17 med tre faser och jord (dvs ingen nolla). Är stickproppen på svetsen orginal? Finns det någon typskylt?
Jag hade bytt till en 416 utan att tveka. Kolla att det blir rätt med fasordningen (borde egentligen inte spela någon roll på en svets men jag vet inte) samt att alla ledare sitter fast ordentligt och är lagom långt skalade.
Jag hade bytt till en 416 utan att tveka. Kolla att det blir rätt med fasordningen (borde egentligen inte spela någon roll på en svets men jag vet inte) samt att alla ledare sitter fast ordentligt och är lagom långt skalade.
Klicka här för att svara