Sitter och kikar efter 5g4, av olika anledningar.
En fråga till er yrkesverksamma: får Nexans MQQ klamras på väggen?
Den beskrivs som "stigarledning" och är uppenbart avsedd att dras i (gamla trånga) rör vid ROT-jobb.
Ur databladet: "Kabeln är avsedd för fast förläggning på stege, direkt i vägg, betong och mur samt i rör eller kanal. Kabeln har liten ytterdiameter och kan dras i ex. befintliga rör som stigare till lägenheter i rot-projekt. Får förläggas inomhus och utomhus, dock ej i mark eller vatten. Kabeln är UV-skyddad."
Men är meningen att den ska kunna klamras? Kabeltypen fanns inte när jag jobbade med detta.

https://www.nexans.se/eservice/Swed...ct_540370659/14141099_412_04.html#description
https://www.elbutik.se/product.html/nexans-mqq-750v-stigarkabel
 
Det är en installationskabel och användningsområdet skiljer inte stort mot t.ex EXQ så jag ser inga hinder mot att klamra den. Den lär dock vara mjuk så utanpåliggande förläggning är nog inte det användningsområde man tänker först på.
 
Mjuk och sladdrig alltså...
 
Kan bli som hängmatta mellan klammerna vid vågrät läggning, då blir det tätt mellan dom, rakt upp och ner ingen fara.
 
richardtenggren
Jag beställde MQQ för att mata VP:N, tänkte använda klamringsband om den är för sladdrig för klammer. Men om det funkar att klamra lite tightare är kanske det snyggast?
 
Eller om det går att sätta en enkel kabelränna och lägga den i. då blir det rakt och snyggt.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Kanske dra den i ett VP-rör som klamras?
 
Det skulle kunna fungera.
 
E
Vita. Öppet i böjar na.
 
  • Gilla
Callekansjälv
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Sitter och kikar efter 5g4, av olika anledningar.
En fråga till er yrkesverksamma: får Nexans MQQ klamras på väggen?
Den beskrivs som "stigarledning" och är uppenbart avsedd att dras i (gamla trånga) rör vid ROT-jobb.
Ur databladet: "Kabeln är avsedd för fast förläggning på stege, direkt i vägg, betong och ...
"Direkt på vägg" är väl svaret på frågan?

Men som Bo säger, klamra mjuka saker snyggt är mer eller mindre omöjligt. Om det är ett utrymme där utseendet kvittar kan man ju köra på, annars kan en plastkanal som man lägger kabeln i se bättre ut. Faktiskt även ett VP-rör, som man sedan sätter med några klammer. Då behövs det inte så många borrhål heller...
 
A
Draka har en FXQ 5G4 med ∅13,6mm istället för Nexans MQQ som är ∅13,2.

Fördelen med FXQ är att den är styvare och bättre lämpad för öppen fast förläggning på vägg (klamring).

Båda är vita, vilket är snyggare vid klamring inomhus.
 
richardtenggren
A Emil_K skrev:
Draka har en FXQ 5G4 med ∅13,6mm istället för Nexans MQQ som är ∅13,2.

Fördelen med FXQ är att den är styvare och bättre lämpad för öppen fast förläggning på vägg (klamring).

Båda är vita, vilket är snyggare vid klamring inomhus.
Tyvärr hade inte Elbutik den i vitt, eller så har de fel bilder bara. Fanns inte i 5G4 där heller.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.