3 377 läst ·
18 svar
3k läst
18 svar
3-fasgrupp till tvättmaskin, torktumlare och torkskåp
Jag tycker hela diskussionen tog en ganska märklig riktning.Bo.Siltberg skrev:
Jag är lite osäker om du ställer en fråga eller om du vill hävda någonting, men jag tolkar det som en fråga. Och då gör jag det enkelt för mig genom att länka till gamla trådar som beskriver farorna med en blandning av trefas/enfas.
[länk]
[länk]
[länk]
Det är sant att din elkopplare som växlar mellan dessa två typer av belastningar kommer att förhindra dessa faror. Men det är inte riktigt så man gör, det är en mycket udda lösning som skulle kräva en rejäl märkskylt bredvid som anger syftet med denna elkopplare. Annars kommer ingen att begripa vad den är till för och kanske plocka bort den.
Nu har jag läst mina inlägg igen och jag förstår inte riktigt hur det kan uppfattas att jag vill hävda något men å andra sidan vet även jag att det skrivna ordet tolkas olika från person till person så jag ifrågasätter inte att den tolkningen låter sig göras.
För att klargöra: jag frågar när jag inte vet.
Nog om detta.
Jodå, jag känner relativt väl till riskerna med blandning av en-och trefas och det var just precis därför jag frågade om en trepolig omkopplare kan vara en alternativ metod att minska just de riskerna.
(Två av de där länkade trådarna har jag för övrigt inte läst en gång tidigare, däremot flera gånger... och de är bra.)
Det hypotetiska resonemanget byggde ju på att det inte var möjligt att dra fram kabel från en en ny grupp men självklart är en ny matning alternativ ett.
Då priset på en trepolig omkopplare i den där kalibern antagligen vida överstiger priset på en trepolig dvärgbrytare så var syftet med min fråga inte huruvida man kan runda bestämmelser eller praxis av ekonomiska eller installationstekniska orsaker.
Det jag såg som en tänkbar vinst med en omkopplare var att utöver att förhindra en blandning av en- och trefaslaster kunde man även minska risken för överlast med selektering av tunga förbrukare.
Den vinsten väger givetvis lätt mot att man bryter mot praxis och/eller gör en installation som är otydlig och förvirrande...
...och det var därför jag frågade.
Jag har iofs separat matning till mitt eget bastuaggregatet men jag har nöjt mig med enpoliga säkringar eftersom aggregatet intressant nog utgörs av tre separata (nästan symmetriska) resistiva enfaslaster...
Var det i någon tvättstuga du sett det kan jag förstå att det är vettigt så inte hyresgästerna löser ut någon för dem oåtkomlig säkring.jbr skrev:
...och själv har jag igen åsikt alls - därav frågan.
Anledningen till den var att jag såg en installation där tvättmaskin och torktumlare var fast anslutna till just en dylik omkopplare som matades av en enfasgrupp.
De var alltså inte anslutna via arbetsbrytare och jag antar att syftet var att förhindra att man körde TM och TT samtidigt och då riskera överlast.
Det var förvisso som sagt två enfasförbrukare via enpolig omkopplare men principen är ju densamma även om syftet där var ett annat.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 864 inlägg
Jag missförstod tydligen ditt inlägg, sorry. Då var det alltså svaret i det sista stycket i mitt inlägg som du ville ha. Exemplet med TM och TT bredvid varandra känns där betydligt mer naturligt. Det går inte att missförstå med maskinerna bredvid varandra, även om lösningen är udda. En tvättstuga i ett flerbostadshus bör ha tillräcklig matning för att köra alla maskiner samtidigt. Det är än mer udda med en brytare på väggen nånstans där man inte ser vad den betjänar, så det behövs uppmärkning.jbr skrev:
Klicka här för att svara