Matlagning pågick och frugan märkte att bara en platta fungerade. Ingen belastning för övrigt. Ingen säkring gått inne, men en av faserna 16A hade löst ut. Satte in en ny och den small direkt. Såg att det var nåt spån och kanske nån insekt i hållaren så jag dammsög och provade en ny. Allt startade. Vet inte hur mycket bilden ger men om nån har en tanke så välkommen.
Fick du något tips om var du kunde vända dig för att få ut din eventuellt förkolnade gnagare som ligger där inne och orsakar kortslutning?
Det bös, spån etc som ligger synlig kan inte orsaka kortis så en propp går då de ledande metallytorna som syns tillhör samma fas. När du dammsugit så har det som ligger där inne förmodligen flyttat lite på sig, så just nu är det inte kortis, men jag skulle inte sova lugnt för centralen var ”urstädad” och kontrollerad.
Det bös, spån etc som ligger synlig kan inte orsaka kortis så en propp går då de ledande metallytorna som syns tillhör samma fas. När du dammsugit så har det som ligger där inne förmodligen flyttat lite på sig, så just nu är det inte kortis, men jag skulle inte sova lugnt för centralen var ”urstädad” och kontrollerad.
De föreslog en elektriker, men då för att kolla inkommande. Plombering måste brytas och det får man ju inte göra själv. Då kan man fundera vidare på eventuell tätning. Och städning.
Tror du det på bilden har direkt samband med att säkringen löste? När du bytte och den gick direkt borde du uppfattat något om än lite ljus eller ljud där. Sen som blackarrow skrev bör du givetvis se till att kolla hur det står till där oavsett.
Svårt att säga. Kunde inte avgöra vilken som var trasig så jag bytte en i taget. Började med den nedersta som alltså fick ny, hel säkring. Tänkte inte på om det var nåt spån i den, tror inte det. Fortsatte med översta, och där såg jag lite spån som jag dammsög ut. Använde den först uttagna säkringen eftersom den var hel. Sist bytte jag den i mitten utan att ta bort spånet och då blev det en ljuslåga, så den small ordentligt. Dammsög och bytte och det fungerade efter det. Har bett husets medlemmar vara uppmärksamma på allt med el. Fick reda på att tidigare under dagen ( måndag) hade en lampa fladdrat till, slocknat och en annan lampa i ett annat rum tändes?!
Nattlampan under min ställbara säng hade tänt sig och fladdrade också (öv). Slutade när jag dragit ut kontakten och tänt, släckt ett par gånger via fjärren.
Jo, det blir besök av elektriker snart.
Nattlampan under min ställbara säng hade tänt sig och fladdrade också (öv). Slutade när jag dragit ut kontakten och tänt, släckt ett par gånger via fjärren.
Jo, det blir besök av elektriker snart.
Du ska inte ha spån i centralen. Varför är det där.?K Kjell_G skrev:Svårt att säga. Kunde inte avgöra vilken som var trasig så jag bytte en i taget. Började med den nedersta som alltså fick ny, hel säkring. Tänkte inte på om det var nåt spån i den, tror inte det. Fortsatte med översta, och där såg jag lite spån som jag dammsög ut. Använde den först uttagna säkringen eftersom den var hel. Sist bytte jag den i mitten utan att ta bort spånet och då blev det en ljuslåga, så den small ordentligt. Dammsög och bytte och det fungerade efter det. Har bett husets medlemmar vara uppmärksamma på allt med el. Fick reda på att tidigare under dagen ( måndag) hade en lampa fladdrat till, slocknat och en annan lampa i ett annat rum tändes?!
Nattlampan under min ställbara säng hade tänt sig och fladdrade också (öv). Slutade när jag dragit ut kontakten och tänt, släckt ett par gånger via fjärren.
Jo, det blir besök av elektriker snart.
Tyvärr måste du nu ha dit fackkunnig för rengöring och att spänna över centralen.
Det är i mätarskåpet (som sitter på fasad till fristående carport/förråd) men det ska säkert inte vara spån där heller. Enligt elverket kan möss ta sig in vid 3< mm. Det finns en undercentral i förrådet bakom skåpet men där inne märks ingen aktivitet, inte heller i huset. Där utlöste ingen säkring eller jfb.E El-Löken66 skrev:
Ja, nu ser jag!K Kjell_G skrev:Det är i mätarskåpet (som sitter på fasad till fristående carport/förråd) men det ska säkert inte vara spån där heller. Enligt elverket kan möss ta sig in vid 3< mm. Det finns en undercentral i förrådet bakom skåpet men där inne märks ingen aktivitet, inte heller i huset. Där utlöste ingen säkring eller jfb.
Det där ser ju inte alls gammalt ut, vad kan ha hänt?
Kan det vara som någon skrek att du har möss i huset?
Haha, nej men det antyddes att det kunde vara så. Det såg också ut att var nån insekt i spånet men som sagt, allt åkte med dammsugaren. Det fanns spån och spindelväv på andra ställen i skåpet. Men nån elektriker får skruva runt bakom plåtarna och se vad som finns. Kanske ett skelett?
Uppdatering. Ett småjobb som elektrikern lade längst in på hyllan. Men en påringning igår gav resultat
Mycket riktigt möss, ett par skelett och en ”färsking” dvs den som utlöste säkringen. Han tätade tänkbara ingångar med silikon så nu hoppas jag de håller sig borta ett tag.
Mycket riktigt möss, ett par skelett och en ”färsking” dvs den som utlöste säkringen. Han tätade tänkbara ingångar med silikon så nu hoppas jag de håller sig borta ett tag.
Nämen, vad är nu detta? Rena skräckkabinettet ju, ser minst två döingar och något annat mysko ovanpå. Hur kunde de komma in där och varför?K Kjell_G skrev:
Det kan vara att du har fel fasföljd om man tittar på färgerna med det spelar ju mindre roll, vad exotiskt att man kört EXQJ eller dylikt, i dessa trakter är kopparskärm enkom aluminiumkabel som blir välsignat med, och knappt det längre.
Ser ut att musen tagit en tugga av brun ledare (L3?), sista måltiden kan man säga.
Redigerat:
K Kjell_G skrev:
När en av mina kontaktorer på elpannan brann fast och jag öppnade pannan för ett kontaktorbyte så såg det likadant ut! Detta var ca 3 år sen så jag kanske borde ta en kik igenK Kjell_G skrev:


