El
etompau: Det är små effekter på de länkade ljuskällorna. Köp en trafo som har något högre effekt än den tänkta ljuskällan. Det finns massor av 12 V-transformatorer/nätdelar att välja på.
Leif i Skåne: Alla moderna hällar består av 2 helt separata delar höger och vänster! Därför finns det en bygel mellan dom 2 nollplintarna. Dessutom har moderna hällar effekt mätning på varje halva så om du har en yta på ”turbo” och starta den på samma sida på ”turbo” så drar den först startade ytan ner till läge 7 för att senaste startade skall få maxeffekt som är tillgänglig. Jag
harka: [citat] två cent: dels är den lamppropp du behöver till dina lamputtag lite på utgående (ersätts i nyproduktion med DCL, men det finns för all del många miljoner kvar av den gamla typen) dels är väl längden på kabeln viktig för att det ska bli en snygg upphängning; så ska det bli snyggt med en kabel hängande från ett lamputtag så vill man ofta justera längden utgående från
Nissens: [citat] Snarare skall den inte anslutas alls. Alternativt att anläggningen skall anses sakna JFB om den kan kopplas förbi med ett enkelt handgrepp.
Fotografen: Ok...var hittade du underlagen? eller kikade du i elementet..?
Derbyboy: Jag ska sänka taket i badrummet och installera 2 st spotlights. Från platsen där spotlighten ska sitta tänkte jag dra flexslang till apparatdosa placerad vid tak utanför badrummet. Vad ska jag dra för kabel i föexslangen till spotlighten? https://www.bauhaus.se/media/pdf/Ecolite_Titan.pdf Drar jag FK kommer den ju ligga löst från slutet av flexslangen till transformatorn. Hur brukar
Anders 1920-tal: [citat] oj, vet inte vad kontaktortillslag är. Så här ser vredet ut, om det hjälper?
Strontus: [citat] Ja, det har du så klart rätt i (y) Fel av mig.
harka: någon försäkran om att det finns en nolla är svår att ge på nätavstånd, men det förefaller ju sannolikt att det finns en nolla där men var tänkte du placera Shellyn? den får väl knappast plats i det befintliga vänstra utrymmet såvida du inte tar bort strömbrytaren helt eller bygger på med en förhöjningsram? alternativt placerar Shellyn någon annanstans...
harka: du ska väl kunna koppla valfri strömbrytare till inbyggnadssändarna: -- wbt-230 för att drivas med nätspänning -- wbt-912 för att drivas med batteri båda två-kanaliga, det vill säga kan kopplas till dubbla strömbrytare och styra två olika mottagare
Alfredo: [citat] Skruvarna på uttag är ofta medvetet gjorda så att de "stannar kvar" i kåpan även sen de släppt från "muttern" för att förenkla montering/demontering/handhavande.
harka: snyggt! kanske komplettera med något liknande dessa? https://www.theofils.se/produkt/Tackbrickor---sjalvhaftande--45350.aspx?ac=45936
harka: [citat] ok, då skulle jag gissa att chansen är kanske 50/50 att dimmern är tilltänkt för LED-belysning -- men om lamporna har fungerat att dimma under sex år så lutar det nog mot att det är fel på dimmern ändå; men ett test med en gammal glödlampa (svåra att uppbringa nuförtiden) bör ge ett klart besked visst går det att ta bort dimmern och låta den existerande strömbrytaren
Sarano92: [citat] Perfekt, tack! Då köper jag en. :)
Pennypopp: [citat] Jag hade lite kort om kakel, så därför blev det halvor bakom där kylskåpet ska stå. Resten av köket har utspritt kakel
Mikael_L: Inga problem att skruva med tcs skruvklammer i gips, det sitter helt OK, men man måste ju ha något lite känsla i händerna, bara skruva tills de går precis helt mot underlaget, inte mer för då rensar man gipset i hålet och de sitter lösa igen. Men de flesta som klarar av någorlunda basal bygg klarar även detta. Så skulle jag göra, kabelkanaler är sällan snyggare än en smäckrare
Johan456: [citat] Det är vad som står i AMA under ”SBQ Elinstallationsrör”. För flexibla rör infällda i vägg är det nog tätare än de flesta sätter. För öppet förlagd slang håller jag med dig. Nu har jag inte koll i huvudet på exakt vad det står där, men kan om du vill
Allmänobildad: Det är samma typ av (spik)klammer från olika tillverkare. TC=ThorsmanClips (idag Schneider), SC=SormatClips. Vet att Tillex dock benämner sina skruvclips som SC
stefan57: [citat] Inte olagligt, men ställer många mer krav på installationen
DDD80: För att förtydliga frågorna kommer här några bilder och skisser från andra ställen. Problemet jag har är att många av dessa utgår från att regulatorn har en last-utgång (load) dit det enligt bilderna kopplas lampor och liknande (se bild). Här är lasten inte direkt kopplad till batteriet utan allt går genom regulatorn och säkringsboxen. [bild] Sedan har jag läst och läst, och
Alexn72: [citat] Nja... felkopplade är de väl egentligen inte men ja det kan spela roll.
Sackaros: Cable cup kanske har blivit bättre, men de vi har haft har gulnat. Himla trist.
hundrafemtioåttakvadrat: Jag kommer köra Ikeas gateway med Google assistant, men lutar mot ett sälja av Ikeas grejer och köpa hue.. bara strul med trådfri tycker jag :/
fredand44: Tackar för tipset. Minsta flexslang som finns är väl 16 mm, va?
BobbyOne: En stavmixer eller dammsugare kan ha ganska stor startström så man ska inte vara förvånad om det blinkar till när man startar dom, däremot laddaren till rakapparaten lär vara väldigt snäll last och ska inte påverka belysningen, det tyder på att armaturen inte håller vidare hög kvalitet.
fsn: [citat] Hade det inte varit OK så borde säkringen lösa tidigare. jag ser noll problem att ställa belastningen på 16-18A om säkringen inte löser. Jag har blåst exakt noll 25A huvudsäkringar på de 10 år jag bott i huset och majoriteteten av de lösta säkringar är pga kortslutningar. Jag tror jag har löst ut 3 dvärgbrytare på överbelastning på 10 år. Löser inte säkringen så ser