14 101 läst ·
29 svar
14k läst
29 svar
Electrolux spisen funkar ej som vanligt/värms inte upp ordentligt. Fel på elen?
Nej, det var inte så jag menade, nog ingen annan heller.P prefor skrev:
Varför inte börja i rätt ände, kolla din mätare, är alla faser där?
Kolla spis säkringarna, något misstänkt där?
Nu mer avancerat.
Ta din spänningsprovare och mät i uttaget ifall du kan, alla faser hemma?
Sen kan du kolla hur det ser ut där kabeln går in i spisen.
Nu har du gjort alla enkla och vanliga delar, som man alltid ska göra.
Om inget av detta stämmer kan du börja fundera i @avemos banor att perilex uttaget är felkopplat, men detta är ganska långsökt.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Det va den jag menade. Och jag tror att du har ett felaktigt kopplat perilexuttag med endast två faser och nolla. Din nya spis behöver ingen nolla och behöver därför inte det sista stiftet. Felet sitter i uttaget.P prefor skrev:
Låter rimligt. Då har man kopplat om där och då kan man koppla tillbaka men du måste tillkalla någon elkunnig. Märkligt förfarande bara då det är samma jobb att dra en ledare till men det satt kanske fast.A Avemo skrev:
Man kan såklart koppla spisen 2 fasligt också men det är inget att ha.
Och givetvis har du kollat säkringarna först.
Jag beställde specifikt en 400V och gick även in på länken där det stod 400V.Luddis_1 skrev:
Är spisen märkt på baksidan EKC6051BOW400 så som den du länkade till så är det en 400v, däremot heter den EKC6051BOW230 så är det 230v.
Sitter klisterlappar på ryggen som nämnts tidigare.
Dock angående värmen på dina vänstra plattor så är det ju omöjligt att plattorna är heta om dom inte lyser.
Det är ju värmeslingornas värme som avger det röda skenet.
Får du värme på dom? Annars reklamera spisen.
Det är just det som är det konstiga, plattorna till vänster värms upp och blir heta. Men som ovan, så lyser de inte, alltså de värmeslingorna som du skrev, syns inte :/
Jag har fortfarande öppet köp/garanti på spisen då jag fick den bokstavligen idag.
Då är det konstigt att plattorna till vänster inte lyser rött, även fastän jag har en som är 16A och två som är 10AA Avemo skrev:De flesta spisar vare sig de är nya eller gamla och vare sig de har 230V eller 400V elementspänning brukar vara på runt 11 kW och skall alltså nominellt ha 16A säkringar. Men eftersom man vid normal matlagning i princip aldrig har alla plattor och ugnen på full effekt samtidigt så fungerar det i praktiken oftast utmärkt med 3x10A. Eller för den delen 1x20A om det är en efaslägenhet.
Kan nog inte testa detta, då jag tyvärr inte har någon mätare eller spänningsprovareE El-Löken66 skrev:Nej, det var inte så jag menade, nog ingen annan heller.
Varför inte börja i rätt ände, kolla din mätare, är alla faser där?
Kolla spis säkringarna, något misstänkt där?
Nu mer avancerat.
Ta din spänningsprovare och mät i uttaget ifall du kan, alla faser hemma?
Sen kan du kolla hur det ser ut där kabeln går in i spisen.
Nu har du gjort alla enkla och vanliga delar, som man alltid ska göra.
Om inget av detta stämmer kan du börja fundera i @avemos banor att perilex uttaget är felkopplat, men detta är ganska långsökt.
Funderar på att hämta en elektriker imorgon eller nästa veckan (beroende på när de kan), för att kika på detta...
Men en annan fråga i detta fall. Är det farligt att jag nu använder spisen utifrån den informationen som har skrivits här?
Det är bara att läsa på mätaren och titta ifall propparna ploppat.P prefor skrev:Jag beställde specifikt en 400V och gick även in på länken där det stod 400V.
Det är just det som är det konstiga, plattorna till vänster värms upp och blir heta. Men som ovan, så lyser de inte, alltså de värmeslingorna som du skrev, syns inte :/
Jag har fortfarande öppet köp/garanti på spisen då jag fick den bokstavligen idag.
Då är det konstigt att plattorna till vänster inte lyser rött, även fastän jag har en som är 16A och två som är 10A
Kan nog inte testa detta, då jag tyvärr inte har någon mätare eller spänningsprovare
Funderar på att hämta en elektriker imorgon eller nästa veckan (beroende på när de kan), för att kika på detta...
Men en annan fråga i detta fall. Är det farligt att jag nu använder spisen utifrån den informationen som har skrivits här?
Det är troligen inget farligt, som att en säkring gått, ifall det nu inte är det som hänt.
Du behöver ingen elektriker för att konstatera vad som är fel, känner du ingen elkunnig, någon som läst el för länge sen eller så..
Hej Avemo, jag har lite svårt att följa din tankegång här.A Avemo skrev:
Det kan inte vara en säkring som gått skriver du men däremot en saknad fas i uttaget. Hur drar du denna slutsats?
Om en av faserna i perilexuttaget i stället för fas har fått nollan och den fasen ligger där nollan skulle vara, vad blir det då för elementspänningar i 3-fas-spisen? Vad blir effekten på en 1800W platta då?E El-Löken66 skrev:
Det skulle då gå att hitta en propp man kan skruva ut och ändå få samma funktion på spisen som nu.
Om en propp gått och spisen är rätt kopplad skulle iofs ugn och vänstra delen av hällen kunna bli lite varma, men bara om plattor och ugn är på samtidigt.
Den gamla spisen måste då vara felkopplad i perilexstickproppen för att kompensera för felet i det fast monterade perilexuttaget. En felsökning på gamla spisen borde avslöja detta ”dolda fel”. Med bild på hur ledarna är kopplade i perilexstickproppen, kabelns anslutning i spisen och inkopplingsalternativ borde det gå att komma fram till om det är så, utan att behöva mäta.
Nåt sånt ja.blackarrow skrev:
Om en av faserna i perilexuttaget i stället för fas har fått nollan och den fasen ligger där nollan skulle vara, vad blir det då för elementspänningar i 3-fas-spisen? Vad blir effekten på en 1800W platta då?
Det skulle då gå att hitta en propp man kan skruva ut och ändå få samma funktion på spisen som nu.
Om en propp gått och spisen är rätt kopplad skulle iofs ugn och vänstra delen av hällen kunna bli lite varma, men bara om plattor och ugn är på samtidigt.
Den gamla spisen måste då vara felkopplad i perilexstickproppen för att kompensera för felet i det fast monterade perilexuttaget. En felsökning på gamla spisen borde avslöja detta ”dolda fel”. Med bild på hur ledarna är kopplade i perilexstickproppen, kabelns anslutning i spisen och inkopplingsalternativ borde det gå att komma fram till om det är så, utan att behöva mäta.![]()
Fast den känns ganska långsökt, jag tror man börjar kolla huvudsäkring, därefter spis säkring och sen är det läge att spänningsprova.
Den felkopplingen du föreslår är i för många led och kräver samtidigt så pass av kunskap att felet inte skulle kunna begås.
Först har man varit inne centralen och gjort om en fas till nolla.
Men sen ändrar man inte detta i Perilex uttaget utan stickproppen.
Låter ju ok efter Fel beskrivningen men vi vet ju inte riktigt ifall det är bakspänning som driver heller då TS inte vet hur man kolla proppar.
Vi kanske får svaret någon dag.
Kanske långsökt, men felkoppling i centralen behövs ej. Det räcker att byta plats på nolla och en fas i både perilex-uttag och stickkontakt.E El-Löken66 skrev:
Notera i inlägg #9 att det inte är den vanliga pågjutna utan en perilexstickkontakt som skruvats på en lös sladd till den gamla spisen.
”Installatören” kanske har tagit miste på ett N för norskt elsäkerhetsgodkännande? S märket sitter ju på Noll-stiftet
Är inte med på banan nu, igen.blackarrow skrev:
Kanske långsökt, men felkoppling i centralen behövs ej. Det räcker att byta plats på nolla och en fas i både perilex-uttag och stickkontakt.
Notera i inlägg #9 att det inte är den vanliga pågjutna utan en perilexstickkontakt som skruvats på en lös sladd till den gamla spisen.
”Installatören” kanske har tagit miste på ett N för norskt elsäkerhetsgodkännande? S märket sitter ju på Noll-stiftetVärt att kolla i alla fall.
Förra spisen var 230V om man behövde således nyttja en Fasledare som nolla då det inte gick att dra in en ny.
Så den flyttas från säkringshållare/dvärg till nollskena. Likadant i Perilexuttag då, samt märkt i bägge ändar.
Givetvis inte korrekt i sig, men det funkar ju, och spisen får gå på 2 faser.
Men den kopplingen du beskriver förstår jag inte vad det skulle tillföra. För har du en nolla borde uttaget vara fullkopplat och då bara att köra.
Men du menar kanske att det varit fulkopplat i omgångar så där bara fanns 2 faser och 1 efterhandskonstruerad nolla?
För sladden från Elgiganten borde vara rätt kopplad men fråga hur det ser ut inne i spisens kopplingsplint.
Enklaste felsökningen är väl att kontrollera att det är kopplat som till höger i bilden och att det finns 400 V mellan L1/L2, L2/L3 och L1/L3. Gör det inte det får man väl gå vidare i felsökning av anläggningen.P prefor skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
När det gäller 10A/16A säkringar så "spelar det ingen roll" så länge säkringarna håller. Inget förändras avseende strömförbrukning eller spiseffekt/spisfunktion för att man byter en fungerande 10A mot en 16A. Är allt "normalt" gjort och det sitter 16A passdelar på alla tre faser kan man väl gissa att 10A säkringarna bara beror på att dessa råkar ha funnits hemma. Helt säker kan man dock inte vara.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
En utmärkt anledning att skaffa en.blackarrow skrev:
Fast spisen kan fortfarande vara fel inkopplad. Har vi rätt spänning över spisens tre "fasterminaler" borde inte mycket innan kunna vara fel heller, så en mätning här tycker jag ger säkrast svar, om än möjligen inte absolut det enklaste.blackarrow skrev:
Hej alla!
En liten uppdatering på det har som har hänt. Ringde till en bekant som är en elektriker där han fick kika och se vad man kan göra. Han löste problemet genom att ändra på något i Eluttaget. Jag tror att han bytte plats mellan 2 kablar som fixade all problem som jag har haft med spisen. Såå nu funkar allt inklusive värmen på spisplattorna på de vänstra sidan!
Tack för all svar och hjälp, uppskattas verkligen!
En liten uppdatering på det har som har hänt. Ringde till en bekant som är en elektriker där han fick kika och se vad man kan göra. Han löste problemet genom att ändra på något i Eluttaget. Jag tror att han bytte plats mellan 2 kablar som fixade all problem som jag har haft med spisen. Såå nu funkar allt inklusive värmen på spisplattorna på de vänstra sidan!
Tack för all svar och hjälp, uppskattas verkligen!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden