För ca en månad sedan köpte vi en stuga som värms med bl a direktverkande el-element. De kan via en styrning i proppskåpet köras på antingen låg eller hög temperatur. Låg-läget är ställt på 10 grader på en termostat i proppskåpet. När man slår om en strömbrytare kör elementen på den temperatur som är inställda på elementen. Samtidigt börjar det surra något infernaliskt från en låda som sitter i proppskåpet. Se bild. Jag är känslig för ljud och undrar om man kan göra något åt surrandet. Nu hann jag inte öppna den innan vi var tvungna att åka från stugan. Vad tror ni att jag kommer att hitta inne i lådan? En dålig gammal kontaktor/relä som surrar?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle förvåna mig om det inte sitter en ASEA EG 10 i lådan ( grå och finns inte längre som ny ), den är skruvad i botten och sitter inte på en skena. du kan ta vilken kontaktor som helst som klarar 16 amp , men tänk på att dom nya inte har hålindelning som stämmer med det som finns, kontaktorns spänning på spolen är med 100% 230V .
Bästa svaret
Om du söker på tex normkontaktor, installationskontaktor hittar du många av den typ som är lämpliga Du får ta en stump DIN-skena också att sätta i lådan den gamla är som jonaserik skriver fastsatt skruvad i hörnen.-RB- skrev:
En lämplig och med vettigt pris är tex:
https://www.eibabo.se/siemens/insta...MI043OhdTQ7AIVE5iyCh0gEASsEAQYBCABEgLoUvD_BwE
Denna borde väl också funka? Denna kan jag nämligen köpa i en fysisk butik i morgon.
https://www.hager.se/e-katalog/elce...rumfria/esc425s/21575.htm#TechnicalProperties
https://www.hager.se/e-katalog/elce...rumfria/esc425s/21575.htm#TechnicalProperties
Tänkte bara meddela att det blev knäpptyst i stugan efter byte till ovan nämnda kontaktor: https://www.hager.se/e-katalog/elce...rumfria/esc425s/21575.htm#TechnicalProperties En DIN-skena i botten på lådan blev kanon.
Stort tack för hjälpen.
Vid bytet upptäckte jag dock att eldragningen i stugan inte riktigt höll den nivå jag hade förväntat mig. Gubben i hushållet var enligt uppgift yrkesverksam som elektriker, men jag vete tusan. Jag hade inte förväntat mig att elradiatorerna skulle vara kopplade utan mer avsäkring än huvudsäkringarna. Lyckligtvis satt de på rätt (vår) sida av elmätaren. Det är en hel del andra konstigheter också som jag måste utreda vid tillfälle. Elen i storstugan ligger på samma säkring som en del av utomhuselen osv. Inga direkta farligheter om man är noga med att mäta så att det inte ligger spänning kvar innan man börjar skruva. Det räcker inte med att slå av huvudströmbrytaren på centralen inomhus för att göra all inomhusel strömlös utan man får stänga av i fasadmätarskåpet. Jag får nog be "min" elektriker komma och kolla på det.
Stort tack för hjälpen.
Vid bytet upptäckte jag dock att eldragningen i stugan inte riktigt höll den nivå jag hade förväntat mig. Gubben i hushållet var enligt uppgift yrkesverksam som elektriker, men jag vete tusan. Jag hade inte förväntat mig att elradiatorerna skulle vara kopplade utan mer avsäkring än huvudsäkringarna. Lyckligtvis satt de på rätt (vår) sida av elmätaren. Det är en hel del andra konstigheter också som jag måste utreda vid tillfälle. Elen i storstugan ligger på samma säkring som en del av utomhuselen osv. Inga direkta farligheter om man är noga med att mäta så att det inte ligger spänning kvar innan man börjar skruva. Det räcker inte med att slå av huvudströmbrytaren på centralen inomhus för att göra all inomhusel strömlös utan man får stänga av i fasadmätarskåpet. Jag får nog be "min" elektriker komma och kolla på det.
Klicka här för att svara
