För ca en månad sedan köpte vi en stuga som värms med bl a direktverkande el-element. De kan via en styrning i proppskåpet köras på antingen låg eller hög temperatur. Låg-läget är ställt på 10 grader på en termostat i proppskåpet. När man slår om en strömbrytare kör elementen på den temperatur som är inställda på elementen. Samtidigt börjar det surra något infernaliskt från en låda som sitter i proppskåpet. Se bild. Jag är känslig för ljud och undrar om man kan göra något åt surrandet. Nu hann jag inte öppna den innan vi var tvungna att åka från stugan. Vad tror ni att jag kommer att hitta inne i lådan? En dålig gammal kontaktor/relä som surrar?
Elproppskåp med en grå låda, säkringar och termostat inställd på 10 grader, eventuell källa till surrande ljud.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är en kontaktor i lådan så du kan skaffa en ny och ta med och byta nästa gång inget att tveka på.

Förslag på en bra kontaktor?

Skulle förvåna mig om det inte sitter en ASEA EG 10 i lådan ( grå och finns inte längre som ny ), den är skruvad i botten och sitter inte på en skena. du kan ta vilken kontaktor som helst som klarar 16 amp , men tänk på att dom nya inte har hålindelning som stämmer med det som finns, kontaktorns spänning på spolen är med 100% 230V .

• Gilla
-RB-
  • Laddar…

Bästa svaret

Härligt! Jag tackar ödmjukast för era svar.

Ett utmärkt val.

• Gilla
-RB-
  • Laddar…
Tänkte bara meddela att det blev knäpptyst i stugan efter byte till ovan nämnda kontaktor: https://www.hager.se/e-katalog/elce...rumfria/esc425s/21575.htm#TechnicalProperties En DIN-skena i botten på lådan blev kanon.

Stort tack för hjälpen.

Vid bytet upptäckte jag dock att eldragningen i stugan inte riktigt höll den nivå jag hade förväntat mig. Gubben i hushållet var enligt uppgift yrkesverksam som elektriker, men jag vete tusan. Jag hade inte förväntat mig att elradiatorerna skulle vara kopplade utan mer avsäkring än huvudsäkringarna. Lyckligtvis satt de på rätt (vår) sida av elmätaren. Det är en hel del andra konstigheter också som jag måste utreda vid tillfälle. Elen i storstugan ligger på samma säkring som en del av utomhuselen osv. Inga direkta farligheter om man är noga med att mäta så att det inte ligger spänning kvar innan man börjar skruva. Det räcker inte med att slå av huvudströmbrytaren på centralen inomhus för att göra all inomhusel strömlös utan man får stänga av i fasadmätarskåpet. Jag får nog be "min" elektriker komma och kolla på det.

• Gilla
Panor82
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.