Hejsan,
Har funderingar på hur elen är dragen i min blivande bastu. Ledningar till ytterbelysningen ligger högt, nära taket, och mot bastuns varma sida. Ledningarna kommer inte att täckas av isolering.
Vad jag kan googla mig till så ligger de i område 1 och område 3 enligt någon standard (svensk standard?) som säger att kabelisoleringen ska tåla 170 grader om man gör så. Nu ligger det kabel som är klassat för för 75 grader i flexslangen.
Vet ni om svensk standard (?) som jag hittat är giltig och något man bör följa eller måste man följa den? Eller finns det andra regler. Behöver kabeldragningen göras om?
Tacksam om någon som vet kan svara.
Bifogar bild på kabeldragningen i min bastu samt 2 bilder från standarden jag hittat.
Har funderingar på hur elen är dragen i min blivande bastu. Ledningar till ytterbelysningen ligger högt, nära taket, och mot bastuns varma sida. Ledningarna kommer inte att täckas av isolering.
Vad jag kan googla mig till så ligger de i område 1 och område 3 enligt någon standard (svensk standard?) som säger att kabelisoleringen ska tåla 170 grader om man gör så. Nu ligger det kabel som är klassat för för 75 grader i flexslangen.
Vet ni om svensk standard (?) som jag hittat är giltig och något man bör följa eller måste man följa den? Eller finns det andra regler. Behöver kabeldragningen göras om?
Tacksam om någon som vet kan svara.
Bifogar bild på kabeldragningen i min bastu samt 2 bilder från standarden jag hittat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Känns lite surt att ha betalat 600 kr/tim för elinstallation för att sedan göra om det själv. Tanken att anlita en elektriker var att få det rätt från början.E elmont skrev:
Kan det vara idé att även byta apparatdosa? Det saknas en bit på baksidan så isoleringen kommer att komma in i dosan.
Logga in
Skapa konto
Tycker mig se en etman-logga bakpå dosan, så det är ett sånt skarvstycke jag bifogat bild på. Tyvärr säljer de bara till elfirmor, och med fraktkostnad om ordervärdet inte är tillräckligt högt. Men din elektriker borde ha såna skarvstycken, om inte i bilen så åtminstone på lagret.
Det är ju dock inte omöjligt att det passar med t.ex schneider/elko också.
Det är ju dock inte omöjligt att det passar med t.ex schneider/elko också.
Klicka här för att svara