Hej
Jag köpte en häll från Electrolux HHB650FBK som är 2 fas och elektriker kommer byta kabel till 3 fas men på grund att han kommer inte koppla en ugn eftersom ugnen ha sin egen uttag, så säger han att man behöver inte byta till 16a och 2,5 mm om man ska bara koppla häll eftersom 13a och 1,5mm klarar upp till 9000watt och han sa att hällen är 8000 watt.

Tänker han rätt??
 
9kW på 3 faser ja, men du skall ju bara koppla in 2 av dem?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Verkar mysko?

Två faser. 7350W vad jag kan förstå. 3675 per fas då om man antar helt jämn fördelning. Vilket ger 16A?

Hade jag dragit nya kablar mellan central och plats för häll/ugn hade jag helt klart dragit 2,5mm2!! Mööööjligen säkrat lägre om det jag just idag inte ska dra mer än så, men nästa köp av ugn kanske innebär 16A och då får du dra om allt igen.
 
K Kane skrev:
9kW på 3 faser ja, men du skall ju bara koppla in 2 av dem?
Ja precis eftersom häll är 2fas och uttag är 3 fas
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Verkar mysko?

Två faser. 7350W vad jag kan förstå. 3675 per fas då om man antar helt jämn fördelning. Vilket ger 16A?

Hade jag dragit nya kablar mellan central och plats för häll/ugn hade jag helt klart dragit 2,5mm2!! Mööööjligen säkrat lägre om det jag just idag inte ska dra mer än så, men nästa köp av ugn kanske innebär 16A och då får du dra om allt igen.
Så du skulle rekomendera att man byter till 16a och 2,5mm2 och med detta skulle jag även kunna koppla ugnen också??
 
Det är ju vanligt att man drar fram trefas till hällen, men hällen använder barta två av dem, så kopplar man ut den 3e till ett uttag för ugnen. Men det kan ju bero på. Skall inte ugnen sitta i närhetenh av hällen, kanske det är bättre med en helt egen matning till den.

Och överhuvudtaget, om det är rimligt lätt att dra nya rör från centralen, så är det bättre, mer framtidssäkert att ha en egen matning till ugnen, och en egen full 3fas matning till hällen.
 
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
R R33 skrev:
Så du skulle rekomendera att man byter till 16a och 2,5mm2 och med detta skulle jag även kunna koppla ugnen också??
Jag skulle säga så ja. Man drar 3-fas dit spisen ska stå, sen använder man 2 faser till hällen och 1 fas till ugnen. Alternativt alla 3 faserna till en kombinerad spis/ugn.

Finns till och med färdiga kit för detta med ett perilex och ett enkeluttag, även om man kan göra det snyggare om man vill.

https://www.eldirekt.se/elmaterial/...kombiuttag-spis-perilex1vags-uttag-novett-ice
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Verkar mysko?

Två faser. 7350W vad jag kan förstå. 3675 per fas då om man antar helt jämn fördelning. Vilket ger 16A?

Hade jag dragit nya kablar mellan central och plats för häll/ugn hade jag helt klart dragit 2,5mm2!! Mööööjligen säkrat lägre om det jag just idag inte ska dra mer än så, men nästa köp av ugn kanske innebär 16A och då får du dra om allt igen.
Högst troligt att spishällen ska kopplas på två faser och nolla, 2x13x230= 5980W. Induktionshällar brukar bestå av 2st separata delar på 3700W~ = 7400W~ totalt . Brukar avsäkras med 2x16, 16x230= 3680W. 1 fas betjänar vänstra delen av hällen och den andra högra. Man brukar inte kunna köra maxeffekt på alla kokzoner samtidigt, försöker man så stryps effekten till någon av zonerna. Denna hällen behöver ha 16A för att kunna köra boostfunktion eller båda zonerna samtidigt. Är det utanpåliggande kabel? Känns lite sådär att avsäkra 13A på 1.5mm om det är en infälld installation.
 
  • Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
M Mohojo skrev:
Högst troligt att spishällen ska kopplas på två faser och nolla, 2x13x230= 5980W. Induktionshällar brukar bestå av 2st separata delar på 3700W~ = 7400W~ totalt . Brukar avsäkras med 2x16, 16x230= 3680W. 1 fas betjänar vänstra delen av hällen och den andra högra. Man brukar inte kunna köra maxeffekt på alla kokzoner samtidigt, försöker man så stryps effekten till någon av zonerna. Denna hällen behöver ha 16A för att kunna köra boostfunktion eller båda zonerna samtidigt. Är det utanpåliggande kabel? Känns lite sådär att avsäkra 13A på 1.5mm om det är en infälld installation.
Elektriker kommer idag och han kommer avsäkra den med 16a och 2,5mm2
Är det ok??
 
E
R R33 skrev:
Elektriker kommer idag och han kommer avsäkra den med 16a och 2,5mm2
Är det ok??
Han är väl elektriker.
Säger han att det ska vara så får vi väl lita på detta, han känner ju till din anläggning betydligt bättre än vad vi gör.

Så hans ansvar att ledningsdimensioneringen är korrekt.

Men det låter tämligen normalt.
 
R R33 skrev:
Elektriker kommer idag och han kommer avsäkra den med 16a och 2,5mm2
Är det ok??
Låter bra.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.