E
El-Löken66: [citat] Tänkte mest hur den gamla kabeln byttes mot den nya samt hur den gamla anslöt där inne. Men sak samma, bilden var lite otydlig men huvudsaken att det hela löste sig.
13 svar · 2,4k läst
·
tommib
tommib: Måste den se ut just sådär? Här kanske kan vara något? https://www.skyltteknik.se/webbutik/montage-avstangning/klammer-och-konsoler/konsol-nr-1-u-konsol-for-toppmontage-304321/
1 svar · 642 läst
·
E
El-Löken66: [citat] Kan du peta ner ett rör snyggt och prydligt så är mycket vunnet. Låter som du bör ha en central, blir några tusen, kabel 5G2,5 eller 5G6 en tusing. Finns möjlighet att koppla från din befintliga central. Annars utbyggnad. Någon tusenlapp till.
1 svar · 1,8k läst
E
El-Löken66: [citat] Gör du så, 3 faser och 3 maskiner låter rätt i mina öron.
2 svar · 1,7k läst
E
El-Löken66: [citat] Går det sönder har du dragit för hårt. Du behöver flytta RKn som jag ser det för att köra plinten.
21 svar · 2,6k läst
·
G
guggen: Om du kör en variant som ovan där värme stänger ner när varmvatten produceras (vilket är hur de flesta moderna innerdelar för lvvp och likn fungerar), så väl en varmvatten 3-fasare med rejält effekt, då blir det korta tider. Har för mig att Bosch har hyffsat billiga äkta 3fas vvb för hyffsade pengar.
5 svar · 897 läst
E
El-Löken66: [citat] Bra att du nu är tydlig med att du tycker. Varför du inte kan hitta bland dina föreskrifter kan jag inte svara på. Att jordade radiatorer förekom i denna miljö är ju just det vi diskuterar, men detta lär du inte hitta i någon skrift. Angående hur stor risken är så är det ju en annan fråga men frågar du vissa på forumet här är den enorm.
41 svar · 18,5k läst
·
A
Arnodt: Kabelförskruvning M16, för kabelytterdiam 4 - 10 mm Kabelförskruvning M20, för kabelytterdiam 6 - 12 mm Kabelförskruvning M25, för kabelytterdiam 9 - 16 mm https://www.spelsberg.com/accessories/spelsberg-general-accessories/24742501/ Det är för Spelsbergs kabelförskruvningar, men det ska stå vilken kabeldimension din skruvförbindelse passar till. Hör med firman som säljer dem. M30
2 svar · 2,3k läst
E
El-Löken66: [citat] [citat] [bild] [bild] H07V-R (FK) är en blyfri, PVC-isolerad installationsledning med en rund fåtrådig ledare av koppar. MK är en blyfri, PVC-isolerad, installationsledning med en rund fåtrådig ledare av koppar. Kabeln är konstruerad enligt SS 424 02 31-3. Ledaren har trådantal och resistans enligt IEC 60228 klass 2. Isoleringen är märkt ”NEXANS GS H07V-R (MK)
32 svar · 4,3k läst
·
D
Daniel 109: Är jorden långt skalad eller sitter den inte under klämman ordentligt? Har du testat om du kan köra ugnen i något läge utan att lösa jordfelsbrytaren?
9 svar · 1,2k läst
·
P
pathal: Gillar inte trippelbrytare. Hade satt tre dosor. Två kron, en trapp/1-pol.
4 svar · 625 läst
T
toolman77: [citat] I min mening ett perfekt svar :rofl:
5 svar · 619 läst
·
J
jtkarlsson: [citat] Tack för klargörandet! Jag gräver vidare... /Thomas
41 svar · 8,8k läst
·
M
marcusjj: [citat] Det är nog han själv som fått för sig att det är en enfaspump :sweat: Tack för hjälpen! Han får skaffa en annan pump till ändamålet (y)
3 svar · 5,2k läst
·
V
Vikke80: [citat] Ja så kan det ju faktiskt vara. Tack för bra svar! :)
49 svar · 4,1k läst
·
F
FruElvén: [citat] Ja du vet i Tyskland har man inga krusiduller på ledningarna där är det bara raka rör ;) Will do! Tack!
7 svar · 7,3k läst
·
S
skogstomten: [citat] Det fanns uttag även i garage, förråd, klädkammare och olika ställen i alla rum osv. Dessutom kunde man koppla ut TV och telefon överallt via samma uttag. (Var som sagt 2006) Hade en nära bekant som jobbade hos grossisten/företaget som sålde nätverksgrejorna. Fick köpa till detas interna personalpris och gjorde i princip allt jobb själv så tänkte då liksom ”varför
22 svar · 10,1k läst
E
El-Löken66: [citat] Inte riktigt, skillnaden är att med 5-ledare fram kan du få både TN-S eller TN-C efter önskemål. Men som LSP skriver är det inte så många nätbolag som intresserar sig kring TN-S längre.
17 svar · 4,8k läst
Sebilder123
Sebilder123: Tack återigen för alla svar. Det kanske blir att avvakta med att jorda och byta elcentral. Jag tänkte renovera resterande del av nedervåningen nästa år (byta golv i hall, vardagsrum samt kök och även renovera köket). Då kanske man kan jorda och byta elcentral när det sker.
17 svar · 9,4k läst
·
B
Bullebock: [citat] ja precis den lilla ugnen är på 2400med grill och elplattan 2400w och stora ugnen med grill 2600
22 svar · 2,5k läst
·
J
jonaserik: Är det rör hela vägen till centralen och inte för tvära böjar, prova med att skala av manteln någon decimeter för att se om det går att få in ledarna. Är inte förbjudet att skala av manteln och dra in i rör. Kan vara lite knepigt och gå lite trögt, då ska ledarna lika absolut rakt bredvid varandra och inte korsas ( kallas för att kamma ledarna ) men finns smörja för att få det
4 svar · 1,0k läst
D
Derbyboy: Absolut det har jag kikat på också. H-tronic 3500 är ett bra alternativ som jag har sedan tidigare. 700 kr. Den är dock för 220v med lär väl fundera till 12v också hoppas jag.
51 svar · 8,5k läst
·
T
toolman77: Var försiktig med dosclipsen så att du inte klämmer en kabel. Jag skulle säga att det enklaste är att bara köra långa skruvar in i väggen. Se till att inte skruva i något av rören som går in i dosan.
15 svar · 2,4k läst
M
Mangokidd: Köpte slingan. Lyste inte överhuvudtaget. Givetvis då lyste den med rätt trafo så den fick det bli. Tack för alla svar.
11 svar · 3,9k läst
·
P
pathal: [citat] För gemensamma parkeringar och garage i brf/samfällighet finns anläggningsbeslut. Googla lite.
15 svar · 3,5k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Det finns även trefas PSA, ifall du vill få säkringar och en helt egen JFB till bara badet, med minimalt platsbehov: https://www.elbutik.se/product.html?product_id=405981
9 svar · 1,4k läst
Grizzlybjörnen123
Grizzlybjörnen123: [citat] Elektrikern drar enkelt fram en till tändtråd och sätter en ny strömbrytare med två knappar (kron) och du tänder taklampan och vägglampan var för sig. Då kan du köpa en vanlig belysning
20 svar · 1,9k läst
S
Soltorp40: Du kan väl i beställningen ange vilket fabrikat/serie av elapparater Du beställer skall användas. Sedan får utföraren se till att skaffa det Du beställt, med rätt funktion för behovet.
8 svar · 3,8k läst
K
Kane: [citat] Ja, den hårda vägen genom att belasta uttaget tills säkringen går. Bättre att en elektriker (eller en kunnig "amatör") kontrollerar mot vilken säkring aktuellt uttag är kopplat till. Och också kontrollera vilken kabeldimension som är använd.
9 svar · 1,2k läst
N
Nimxia: [citat] Kände igen bilden från den gruppen bara och var nyfiken, då har väl någon i din grupp kopierat den antar jag.
58 svar · 12,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.