El
Bo.Siltberg: Enligt reglerna så är 230 V tillåtet 2.5 meter över bassängkanten, dvs den yta man står på. Det innebär att den inte får gå att nå vid normal användning av bassängen. Så 2.5 meter gäller över eventuell trampolin och annat man kan klättra på inom bassängområdet. Under denna gräns är det max 12 V AC / 30 V DC som gäller, matad från en skyddsströmkälla (SELV-klassad
naggen: Tack för bra tips! Men söker ngt enklare egentligen. Ngn lucka bara som är öppen i bakkant så att man bara kan trycka på den, och ta bort i framtiden när man ska göra förändringar.
elmont: Det går säkert att byta bara kontaktorn, men--------------
Erik Lindroos: [citat] Känner även igen det problemet med min svarv. :) När den stod hos mina föräldrar kunde jag ha problem när det var kallt (=seg olja i slirkopplingen), medan den startade utmärkt när det var varmare. Jag har varmt i mitt garage, men mycket klenare huvudsäkringar. Därav behovet av frekvensomriktare här hemma. Kul att du fått igång den!
El-Löken66: [citat] Det finns givetvis ingen poäng med att skarva mot en kraftkabel i en innervägg. Enda fördelen är att den kan hålla 90 istället för 70 grader men tveksamt om detta gäller för orginalkablarna längst ner. Varför inte RQ i rör exempelvis.
Fario: Nu är det löst. Det kom ingen tekniker på måndagen som utlovat men en vecka senare -efter en del påstötningar- kom det en och bytte mot en annan antenn. Så nu kan vi stänga skåpet.
Hus tomte: Ok.. så dra dom gröna till dom andra knapparna utan knapp alltså:thinking:
Bo.Siltberg: Och det finns en val för att radera inlägg som man tycker blir fel. [bild]
El-Löken66: [citat] Hur menar du du med skarv ovan jord? Varför ingen bild.
AxelBoman: [citat] Vet inte vad han gjort, om det nu är han som var arg på skruven Tittar lite på hans klipp ibland, jobbar som elinstallatör tror jag. I detta klipp förklarar han skillnaden mellan diazedcentral och norncentral verkar det som.
El-Löken66: [citat] Nu vet hen alla möjligheter och får bolla detta med sin elektriker, vi kommer nog inte längre här. Det är ju denne som av någon anledning valt att dra en tvåfasgrupp, så hade jag själv bara gjort i yttersta nödfall, titta nu vad som händer.
Soltorp40: Att byta uttaget till dosa, som föreslagits är en klar förbättring. För huvudledning till ny central i boden finns inget alternativ - den skall vara fast kopplad. Och fast ledning får inte vara en gummikabel "ovan mark". Om det är en "byggcentral" under tiden man arbetar med boden, som sedan skall få "riktigt jordkabel" - ja då är det en annan femma. (Den "riktiga jordkabeln" kan vara
elmont: [citat] Jag tror helt enkelt att porslinet har spruckit och ramlat bort, det är rätt vanligt att så sker.
Allmänobildad: Demontera radiatorerna kan du göra själv. Anslutningsdosan håller åtminstone IP20 om allt är rätt utfört, även när radiatorn inte sitter på plats. När du köpt hem de nya radiatorerna kan du jämföra anslutningsdosorna och se om de stämmer överens. Lägg gärna upp bilder här då på både nya och gamla dosan om det är något som är oklart, så kommer du säkert få hjälp att
Dodger: Sätt in en 2-polig brytare igen om du byter ut den, men koppla om så att du lägger både fas och nolla över brytningen. Om du råkar få in fukt i uttaget och bara kan bryta bort fasen så kommer jordfelsbrytaren ändå att lösa ut i huset om du får överledning mellan jord och nolla. Därför är brytning av både fas och nolla bra på utomhusuttag.
Allmänobildad: Lite förenklat finns det fyra varianter*. Två varianter som passar på Resi9 normprodukter; enpolig med nolltråd, och trepolig utan nolltråd. Två varianter för Acti9 eller vilket annat fabrikat som helst; dessa är med mjukledare för att ansluta faser och nolla. Oavsett variant så ska ledaren ut från säkringen passera genom hålet i powertagen, den fungerar då på samma sätt som en
andersmc: [citat] Jo, tydligen är det en 25W jag ska ha. Om jag fattat att det var viktigt kunde jag kollat manualen med en gång,
Bo.Siltberg: Det som är avgörande är vilken skyddsmetod torken använder - skyddsjordning eller dubbelisolering. Det blir väldigt fel annars. Jag tolkar dig som att den är dubbelisolerad om det är Pax som "erbjuder" ett ojordat sladdställ till denna modell? En dubbelisolerad apparat behöver ingen skyddsjord för sin säkerhet och man ska då heller inte försöka ge den någon skyddsjord. Jag skulle
nivv: Funkar fint med denna inkoppling! [bild] snurrade givetvis åt fel håll, så bytte plats på två av faserna
cpalm: [citat] De har passande nyckel, det förnekar de inte ens själva. Hade de bett om att bli insläppta hade de så klart blivit det. Faktum är att det räckt med ett telefonsamtal på plats då det finns en reservnyckel gömd på plats. Hissfirman bröt också sönder dörren till hissmaskinrummet och hade dessutom mage att skriva en besiktningsanmärkning på trasigt lås. De menade på att
Leif i Skåne: [citat] Det blir automatiskt en tändtråd så snart den passerat en brytare eller dimmer.
El-Löken66: [citat] Finns inget uttalande från någon elfirma om detta utan en människa som troligen var där och representerade elfirman. Inte hetsa upp sig nu. Detta kan ha varit en praktikant från gymnasiet eller någon som somnat på den lektionen.
Bullebock: [citat] Fläkten är inte monterad innu och det vet jag om. Har haft gasolspisar i huset hela mitt liv så inga konstigheter och flaskan ska stå ute eller i städskrubben inte bestämt innu
Poyaan: [citat] Garanterat hempulat av tidigare ägare. Har för tillfället bara en bild på hur det är kopplat i källaren. Min ritade bild saknar dock ett par kopplingar. Kabeln som går in i dosan längst ner till vänster är den som går i mark upp till en buske där det ligger en dosa (ip65 dosa som dom på bild) där splittas den till en skarvkontakt samt till lyktan på gräsmattan. Resterande
Kjellrade: [citat] Efter allt snack här om dyra hantverkare så förstår ni nu att det kostar, alla kan koppla in sladdarna ,,,men alla vet inte hur man kopplar, i detta läge ringer många efter en hantverkare och ber om hjälp, det är bråttom, fredagskväll och potatisen väntar, säger ni, han bryter sitt jobb och slänger sig iväg, kopplingen tog 5 minuter och fakturan blev på minst 1 timme +