Medlem
· malmöhuslän
· 125 inlägg
Hej. Vi har ett släp med ett kylskåp i. Under kylskåpet sitter det ett båtbatteri. Nu verkar det som att givit upp. Måste det sitta ett båtbatteri igen, eller funkar det med bilbatteri?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett bilbatteri ( startbatteri) är ju designat för att kunna ge mycket hög ström under en kort tid medan ett fritidsbatteri/båtbatteri mer är gjort för lite lägre ström under längre tid, så jag skulle absolut välja ett fritidsbatteri för att driva kylskåpet. Kan ju även finnas ännu bättre typer, men det vet jag inte så mycket om.
Medlem
· malmöhuslän
· 125 inlägg
Tack så mycket för info.HasseTeknik skrev:
Ett bilbatteri ( startbatteri) är ju designat för att kunna ge mycket hög ström under en kort tid medan ett fritidsbatteri/båtbatteri mer är gjort för lite lägre ström under längre tid, så jag skulle absolut välja ett fritidsbatteri för att driva kylskåpet. Kan ju även finnas ännu bättre typer, men det vet jag inte så mycket om.
Medlem
· malmöhuslän
· 125 inlägg
Tudor är bara ett av Exides varumärken nu för tiden och många batterier är samma med olika etiketter.
Exide-batteriet i länken lär vara ett bra alternativ.
Jämför även med Svenska Batterilagret som brukar ha batterier till riktigt bra priser.
Exide-batteriet i länken lär vara ett bra alternativ.
Jämför även med Svenska Batterilagret som brukar ha batterier till riktigt bra priser.
Medlem
· malmöhuslän
· 125 inlägg
Medlem
· malmöhuslän
· 125 inlägg
Medlem
· malmöhuslän
· 125 inlägg
Ok tack. Ska kolla måtten.
Medlem
· malmöhuslän
· 125 inlägg
Du är införstådd att kylskåpet förbrukar ett antal ampere vilket bör gå att utläsa i manualen eller på typetiketten och att antalet ampere timmar förkortat AH på batteriet ger dig en fingervisning om drifttid?
Biltemas batterier betraktar jag som ettårs produkter, dom tappar 30-60% av kapaciteten över ett eller två år, jag vet inte hur dom klarar att hålla så usel kvalitet men utfallet är jag rätt säker på då jag fått köpa och byta åt farsan i närmare 2 decennier.
Det funkar ju om det ska driva ett kylskåp även om kyltiden minskar men om man använder dem i båt blir det ganska jobbigt. Inte prisvärda är väl ett snällt omdöme.
Dom flesta stora märken som t.ex Exide håller bättre över tid.
Biltemas batterier betraktar jag som ettårs produkter, dom tappar 30-60% av kapaciteten över ett eller två år, jag vet inte hur dom klarar att hålla så usel kvalitet men utfallet är jag rätt säker på då jag fått köpa och byta åt farsan i närmare 2 decennier.
Det funkar ju om det ska driva ett kylskåp även om kyltiden minskar men om man använder dem i båt blir det ganska jobbigt. Inte prisvärda är väl ett snällt omdöme.
Medlem
· malmöhuslän
· 125 inlägg
Ok tack. Släpet ska ner till Frankrike och resan tar i runda slängar 13 timmar. Klarar ett Exide batteri kyla kylskåpet i så många timmar tro, om nu det inte blir nån extrem värmebölja?ARJU skrev:
Du är införstådd att kylskåpet förbrukar ett antal ampere vilket bör gå att utläsa i manualen eller på typetiketten och att antalet ampere timmar förkortat AH på batteriet ger dig en fingervisning om drifttid?
Medlem
· malmöhuslän
· 125 inlägg
7.7A vid 12V ger 14.9 tim från ett 115Ah batteri frånsett överföringsförluster och övriga förbrukare.
105Ah ger ca 13.6 timmar.
Sätt i ett så stort batteri du får plats med om du vet att du behöver köra från batteriet under långa perioder utan laddning..
Batteriet laddas inte när vagnen är kopplad till bilen och bilen är igång?
105Ah ger ca 13.6 timmar.
Sätt i ett så stort batteri du får plats med om du vet att du behöver köra från batteriet under långa perioder utan laddning..
Batteriet laddas inte när vagnen är kopplad till bilen och bilen är igång?