Gissningsvis har någon kopplat fel och lagt bägge lampterminalerna på inkommande sida. Jag trodde iofs att de där brytarna hade en fast lampanslutning, i så fall kan det vara så att man anslutit inkommande matning på olika sidor på de olika kontakterna.
Ett tredje alternativ är att brytaren är trasig.
Alla grejerna kan kontrolleras genom att öppna brytaren och ev mäta.
Ett tredje alternativ är att brytaren är trasig.
Alla grejerna kan kontrolleras genom att öppna brytaren och ev mäta.
Den typen av brytare brukar vara beskaffade så att inkommande ska in på de övre anslutningarna och ut efter brytaren är de undre, signallampan är följaktligen kopplad mot de undre. Antagligen har någon gått in underifrån utan att tänka på att signallampan ligger där och missat att gå runt med tåtarna inne i brytaren och lägga inkommande på de övre anslutningarna.
Så är det nog. Inkommande kommer underifrån och sedan går ledningen vidare uppåt. Vad segt att göra om det, satans trångt inne i dosan!Fotografen skrev:
Den typen av brytare brukar vara beskaffade så att inkommande ska in på de övre anslutningarna och ut efter brytaren är de undre, signallampan är följaktligen kopplad mot de undre. Antagligen har någon gått in underifrån utan att tänka på att signallampan ligger där och missat att gå runt med tåtarna inne i brytaren och lägga inkommande på de övre anslutningarna.
I vissa strömbrytare så kan man koppla om så att det blir rätt med lampan.
Kan du öppna brytaren och ta en bild?
Kan du öppna brytaren och ta en bild?
Lite bilder! Känns ju lite klåparaktigt att vända hela dosan uppochner? Man kan ju sätta ”plinten” uppochner men lampan sitter inte centrerat så då visar av och på fel på utsidan. Bästa (enda?) sättet är då att dra förbi med kablar så att det blir den tänkta vägen.W Wheelabrator skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Haha, ja, men nu köpte jag ju denna brytaren specifikt för att kunna se om strömmen är på till mina barnfarliga maskiner snabbt när jag går ut ur garaget!E elmont skrev:
PÅ högra sidan ser det nästan ut som en switch. Skulle det kunna vara så att denna skulle kunna ändra från ström uppe eller nere?
Det ser tyvärr inte ut som att det där går att fixa på något annat sätt än att byta plats på in- och utledningarna, och typiskt nog så är väl ledningarna för korta för det.
Med nuvarande funktion så är det åtminstone lätt att hitta brytaren i mörker
Med nuvarande funktion så är det åtminstone lätt att hitta brytaren i mörker
Man kan inte ha själva ”kopplingsplinten” upp och ner då?W Wheelabrator skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 233 inlägg
Lampan är ju troligen kopplat mellan en fas och den blå nollan. Så det borde räcka om du flyttar anslutningarna för den fasen och nollan uppifrån och ned och tvärtom. det har du kanske plats med.
Undrar om det kanske t o m räcker med att flytta bara nollan
Undrar om det kanske t o m räcker med att flytta bara nollan

