Har en strömbrytare för 3-fas, men glimlampan lyser hela tiden. Hinner inte ta bild på insidan just nu, men är det såhär det ska vara?
Grå 3-fas strömbrytare monterad på vit vägg med en röd glimlampa som är tänd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Gissningsvis har någon kopplat fel och lagt bägge lampterminalerna på inkommande sida. Jag trodde iofs att de där brytarna hade en fast lampanslutning, i så fall kan det vara så att man anslutit inkommande matning på olika sidor på de olika kontakterna.

Ett tredje alternativ är att brytaren är trasig.

Alla grejerna kan kontrolleras genom att öppna brytaren och ev mäta.
 
Den typen av brytare brukar vara beskaffade så att inkommande ska in på de övre anslutningarna och ut efter brytaren är de undre, signallampan är följaktligen kopplad mot de undre. Antagligen har någon gått in underifrån utan att tänka på att signallampan ligger där och missat att gå runt med tåtarna inne i brytaren och lägga inkommande på de övre anslutningarna.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Den typen av brytare brukar vara beskaffade så att inkommande ska in på de övre anslutningarna och ut efter brytaren är de undre, signallampan är följaktligen kopplad mot de undre. Antagligen har någon gått in underifrån utan att tänka på att signallampan ligger där och missat att gå runt med tåtarna inne i brytaren och lägga inkommande på de övre anslutningarna.
Så är det nog. Inkommande kommer underifrån och sedan går ledningen vidare uppåt. Vad segt att göra om det, satans trångt inne i dosan!
 
I vissa strömbrytare så kan man koppla om så att det blir rätt med lampan.

Kan du öppna brytaren och ta en bild?
 
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
W Wheelabrator skrev:
I vissa strömbrytare så kan man koppla om så att det blir rätt med lampan.

Kan du öppna brytaren och ta en bild?
Ska ta en bild så fort jag kommit hem! :)
 
  • Gilla
Wheelabrator
  • Laddar…
W Wheelabrator skrev:
I vissa strömbrytare så kan man koppla om så att det blir rätt med lampan.

Kan du öppna brytaren och ta en bild?
Lite bilder! Känns ju lite klåparaktigt att vända hela dosan uppochner? Man kan ju sätta ”plinten” uppochner men lampan sitter inte centrerat så då visar av och på fel på utsidan. Bästa (enda?) sättet är då att dra förbi med kablar så att det blir den tänkta vägen.

Elektrisk dosa monterad på en vägg med anslutna kablar och synliga terminaler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eluttagets insida med synliga kablar och anslutningar, innan installationen är slutförd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen eldosa med synlig kabeldragning och en upp och ned vänt brytarinsats med signalamp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen eldosa med elektriska kablar anslutna till brytare, ej centrerad installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skruva ur lampan så är problemet löst ;) för du vet ju att det är tillslaget när "handtaget" på brytaren är uppåt så det spelar ingen roll om lampan lyser eller är svart..
 
  • Gilla
  • Haha
Müssli och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Skruva ur lampan så är problemet löst ;) för du vet ju att det är tillslaget när "handtaget" på brytaren är uppåt så det spelar ingen roll om lampan lyser eller är svart..
Haha, ja, men nu köpte jag ju denna brytaren specifikt för att kunna se om strömmen är på till mina barnfarliga maskiner snabbt när jag går ut ur garaget!
 
PÅ högra sidan ser det nästan ut som en switch. Skulle det kunna vara så att denna skulle kunna ändra från ström uppe eller nere?
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
PÅ högra sidan ser det nästan ut som en switch. Skulle det kunna vara så att denna skulle kunna ändra från ström uppe eller nere?
Vet inte! Den rör sig i från-och till läge om man slår på och av med spaken.
 
tommib
Den är nog till för en hjälpkontakt.

För övrigt så hade jag väldigt mycket otur när jag tänkte i posten ovan, bortse helt från den...
 
Det ser tyvärr inte ut som att det där går att fixa på något annat sätt än att byta plats på in- och utledningarna, och typiskt nog så är väl ledningarna för korta för det.

Med nuvarande funktion så är det åtminstone lätt att hitta brytaren i mörker :cool:
 
  • Gilla
prototypen
  • Laddar…
W Wheelabrator skrev:
Det ser tyvärr inte ut som att det där går att fixa på något annat sätt än att byta plats på in- och utledningarna, och typiskt nog så är väl ledningarna för korta för det.

Med nuvarande funktion så är det åtminstone lätt att hitta brytaren i mörker :cool:
Man kan inte ha själva ”kopplingsplinten” upp och ner då?
 
Lampan är ju troligen kopplat mellan en fas och den blå nollan. Så det borde räcka om du flyttar anslutningarna för den fasen och nollan uppifrån och ned och tvärtom. det har du kanske plats med.
Undrar om det kanske t o m räcker med att flytta bara nollan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.