3 214 läst · 19 svar
3k läst
19 svar
Nytt eluttag
Sida 1 av 2
Hej!
Bor i ett äldre hus där det mesta är ojordat samt max ett vägguttag per rum.
Så småningom kommer vi nog att renovera elen och då dra fram jord överallt men inte de närmsta åren.
Till frågan:
Jag ska installera några nya eluttag genom att dra vidare från de gamla uttagen. Tänkte att jag skulle dra jordad kabel så slipper jag göra om detta vid elrenoveringen, funderade även på att sätta ett jordat uttag utan att koppla in jorden. Vet att man ej får blanda ojordade och jordade uttag men är det okej i detta fall om man inte kopplar in jorden?
Mvh
Bor i ett äldre hus där det mesta är ojordat samt max ett vägguttag per rum.
Så småningom kommer vi nog att renovera elen och då dra fram jord överallt men inte de närmsta åren.
Till frågan:
Jag ska installera några nya eluttag genom att dra vidare från de gamla uttagen. Tänkte att jag skulle dra jordad kabel så slipper jag göra om detta vid elrenoveringen, funderade även på att sätta ett jordat uttag utan att koppla in jorden. Vet att man ej får blanda ojordade och jordade uttag men är det okej i detta fall om man inte kopplar in jorden?
Mvh
Medlem
· Blekinge
· 9 598 inlägg
Du får inte använda "jordade" uttag som inte är anslutna till jord.
Vid kommande elrenovering kommer du med stor säkerhet behöva dra om även kablarna för du kommer säkert vilja ha uttaget, brytare mm på bättre positioner. Räkna inte med att kunna använda befintligt materiel i någon utsträckning.
Vid kommande elrenovering kommer du med stor säkerhet behöva dra om även kablarna för du kommer säkert vilja ha uttaget, brytare mm på bättre positioner. Räkna inte med att kunna använda befintligt materiel i någon utsträckning.
Men som sagt sätt INGA jordade uttag om det inte finns en riktig jord ansluten, sätt ojordade som du kastar när du i framtiden gör om. Det handlar ju bara om någon enstaka hundring och riskerna med jordade uttag utan jord är en stor potentiell framtida fara.
Medlem
· Blekinge
· 9 598 inlägg
Enligt min mening har du helt rätt. Jag kan inte i min fantasi koka ihop ett fall där man litar på att jorden är inkopplat även om den inte är det så att en fara kan uppstå.
Jag är en regelkritisk man men det skriker STOPP i alla mina icke-elektriker nerver mot att göra så.
Skrået här i forum kan säkert förklara bättre.
Jag är en regelkritisk man men det skriker STOPP i alla mina icke-elektriker nerver mot att göra så.
Skrået här i forum kan säkert förklara bättre.
Faran är att man tror sig ha ett jordat uttag och använder det som jordat och i vissa situationer kan det vara livsfarligt. Vill någon veta mer i detalj så har frågan ventilerats tidigare så det är bara att söka. Men visst spar någon krona ett dubbelt ojordat Anslut kostar ju hela 70 :- och håller säkert tills du ska den stora renoveringen.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Ett exempel:
Antag att någon skall ansluta en skarvkabel som går ut i trädgården för att köra den elektriska häcksaxen. Han vet att det är viktigt att den är skyddsjordad. Han letar, i huset, och Bingo! här fanns det ju ett jordat uttag. Och så börjar han klippa häcken, efter 2 meter så kommer kabeln i saxen, och vår trädgårdsmästare dör.
Visserligen får man inte dra en skarvkabel från inne i huset och ut. Men det krävs inga behörighetskunskaper för att dra en skarvkabel. Det får man göra även om man inte har en aning om någonting med el.
Att sätta upp eller byta ut ett uttag däremot kräver att du vet vad du gör. Därmed är det den som installerat ett jordat uttag utan jord som är den skyldige i exemplet.
Principen är att om jag kopplar in en utrustning i ett jordat uttag, så skall jag kunna lita på att det faktiskt är jordat.
Antag att någon skall ansluta en skarvkabel som går ut i trädgården för att köra den elektriska häcksaxen. Han vet att det är viktigt att den är skyddsjordad. Han letar, i huset, och Bingo! här fanns det ju ett jordat uttag. Och så börjar han klippa häcken, efter 2 meter så kommer kabeln i saxen, och vår trädgårdsmästare dör.
Visserligen får man inte dra en skarvkabel från inne i huset och ut. Men det krävs inga behörighetskunskaper för att dra en skarvkabel. Det får man göra även om man inte har en aning om någonting med el.
Att sätta upp eller byta ut ett uttag däremot kräver att du vet vad du gör. Därmed är det den som installerat ett jordat uttag utan jord som är den skyldige i exemplet.
Principen är att om jag kopplar in en utrustning i ett jordat uttag, så skall jag kunna lita på att det faktiskt är jordat.
Återväcker min gamla tråd då jag kom på ett annat argument för att undvika jordade uttag utan inkopplad jord.
Ifall ingen jord är inkopplad kan ju jordstiften bli ledande av endast ett fel. Om isoleringen skadats på fasledare som kommer i kontakt med jordstiftet så har vi helt plötsligt 230v på ett väldigt lättillgängligt och dumt ställe.
Man skulle nästan kunna säga att jordstiftet är enkelisolerat och ojordat och därmed rätt osäkert?
Ifall ingen jord är inkopplad kan ju jordstiften bli ledande av endast ett fel. Om isoleringen skadats på fasledare som kommer i kontakt med jordstiftet så har vi helt plötsligt 230v på ett väldigt lättillgängligt och dumt ställe.
Man skulle nästan kunna säga att jordstiftet är enkelisolerat och ojordat och därmed rätt osäkert?
Ja du har rätt i din analys, och värre ändå blir det om en apparat med metalhölje och jordad stickpropp är ansluten i samma vägguttag. Då kommer även den prylens hölje att bli spänningssatt 
Som en "limpa" med 4 eller 6 jordade uttag som kopplas in ett ojordat vägguttag.
Men de ojordade uttagen skall bara finnas i torra, isolerade, rum, där det är ofarligt att komma emot fasen, även om man kommer emot den "sekundärt" orsakat av ett fel.
Men de ojordade uttagen skall bara finnas i torra, isolerade, rum, där det är ofarligt att komma emot fasen, även om man kommer emot den "sekundärt" orsakat av ett fel.
Ah, det är ju sant. Så då är egentligen det scenario jag beskrev skyddat från enkelfel då det krävs både att den skyddade miljön har satts ur spel och att jordstiften blir spänningssatta.S Soltorp40 skrev:
Demmpa skrev:
Hm, om vi fortsätter på det här med isolerad miljö. Har installerat ftx i huset där boutrymme är ojordade. Får 230volt mellan fas och luftkanaler då de jordas via aggregatets hölje. Den jag hade tänkt låta vara synlig i klädkammaren borde alltså kläs in?
Donen är pulverlackat vita och verkar inte bli jordade