Hej! Svärfar bad mig hjälpa honom sätta in en jordfelsbrytare i redskapsboden i sommarstugan. Elen är hemmapulad men har fungerat i många årtionden.

Inkommande el är i svarta kabeln i överkant. 3 faser + nolla där nollan verkar vara en skärm eller liknande som inte har någon egen kapsling. Nollan går till jordskenan i centralen, jordskenan är sen ihopkopplad med skenan för nollan. Jag undrar hur man lämpligast kopplar in jordfelsbrytaren i denna central. Om jag kopplar den mellan den inkommande svarta kabeln och centralen så kommer kommer den ju inte lösa ut ifall man har jordfel i någon inkopplad apparat eftersom både nolla och skyddsjord går ihop till samma ledare? Och att även om man då har en ström i skyddsjorden så är summan genom JFB noll och den löser inte. Tänker jag fel? Hur bör jag koppla in den?

Hälsningar

• Äldre elektrisk central med säkringar och otydligt kopplade kablar i behov av installation av jordfelsbrytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektriskt kraftaggregat med svart inkommande kabel, kopplingsdäck och anslutna blå ledningar och jordkablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

• Gilla
alex_and_r och 4 till
  • Laddar…
Du måste koppla isär jordskena och nollskena. Det skall vara jordfelsbrytaren som kopplar ihop dem. Den inkommande skärmen är en PEN-ledare. Det är kombinerad nolla och skyddsjord. Se till att du vet vad du gör när du kopplar ihop det. Det kan lätt bli farligt om man gör fel.

• Gilla
nightspawned och 1 till
  • Laddar…
Grymt! Tack för supersnabba svar.

Hur är det med fästet för noll skenan i dylika äldre centraler? Är det svetsat i chassit eller isolerat på nåt vis?
Tänkte mest på kablar med naken strumpa som ligger emot chassit.....Det måste väl också saneras då?

Den där elcentralen är nog redo för tippen snart, massor med ärg och skit överallt. Vad är det för matande kabel? Pen ledaren ser väldigt klen ut.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Som @Andreas La Motte säger så är skruvar m fl saker angripna, troligast av fukt (varför isf?), så alla anslutningar bör kontrolleras. Det är zink i galvningen av järnet som bildar vitt pulver vid hög fuktighet. När zinken tar slut börjar det rosta som också syns. Centralen har gjort sitt och bör egentligen bytas (och fukten åtgärdas).

• Gilla
Energiingenjör
  • Laddar…
E
alm82 Andreas La Motte skrev:
Den där elcentralen är nog redo för tippen snart, massor med ärg och skit överallt. Vad är det för matande kabel? Pen ledaren ser väldigt klen ut.
Biledare som PEN, borde varit monterat koppar mot koppar.
Har sprutat något i centralen, bränd PVC eller vad har hänt.

Ring genast någon som är kunnig inom ämnet, fler fel upptäcks på plats.

Tack för era synpunkter. Jag har beställt en ny central inkl JFB och byter ut hela.

Hälsningar

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.