Hej! Jag skulle behöva lite experthjälp, hur ska jag koppla denna motor så den går på 1 fas ?

Om jag skulle vilja ”strypa” ner hastigheten på den vad ska jag ha för styrning ? Dimmer, varvtalsregulator ? Något tips ?

Den är till en grill så man kan helgrilla vildsvin.
Då vill vi inte att den ska snurra för fort.

Elmotoranslutningar och kablar i ett öppet kopplingsskåp för enfasanslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elektromotoranslutningar i en öppen kopplingslåda med etiketterade ledningar och en kondensator, för att koppla till 1-fas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektrisk motor anslutningsterminal och kondensator för 1-fas koppling, används för grillmotor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är en motor avsedd enbart för 1-fas med både start- och driftkondensator, borde finnas ett schema i locket.
Tyvärr inte så lätt att styra varvtalet på en sådan motor och även om det skulle gå måste du ha någon form av mekanisk nerväxling också då det är mycket svårt för att inte säga omöjligt att få den att gå i grill-hastighet annars.
 
snaggletooth snaggletooth skrev:
Det är en motor avsedd enbart för 1-fas med både start- och driftkondensator, borde finnas ett schema i locket.
Tyvärr inte så lätt att styra varvtalet på en sådan motor och även om det skulle gå måste du ha någon form av mekanisk nerväxling också då det är mycket svårt för att inte säga omöjligt att få den att gå i grill-hastighet annars.
snaggletooth snaggletooth skrev:
Det är en motor avsedd enbart för 1-fas med både start- och driftkondensator, borde finnas ett schema i locket.
Tyvärr inte så lätt att styra varvtalet på en sådan motor och även om det skulle gå måste du ha någon form av mekanisk nerväxling också då det är mycket svårt för att inte säga omöjligt att få den att gå i grill-hastighet annars.
F Freddanjansson90 skrev:
Hej! Jag skulle behöva lite experthjälp, hur ska jag koppla denna motor så den går på 1 fas ?

Om jag skulle vilja ”strypa” ner hastigheten på den vad ska jag ha för styrning ? Dimmer, varvtalsregulator ? Något tips ?

Den är till en grill så man kan helgrilla vildsvin.
Då vill vi inte att den ska snurra för fort.

[bild]

[bild] [bild]
snaggletooth snaggletooth skrev:
Det är en motor avsedd enbart för 1-fas med både start- och driftkondensator, borde finnas ett schema i locket.
Tyvärr inte så lätt att styra varvtalet på en sådan motor och även om det skulle gå måste du ha någon form av mekanisk nerväxling också då det är mycket svårt för att inte säga omöjligt att få den att gå i grill-hastighet annars.
Okej, nej tyvärr så fanns det inget kopplingsschema i locket eller någonstans på motorn.
Har du något tips på hur man kan styra grillen annars ?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.