Hej! Jag skulle behöva lite experthjälp, hur ska jag koppla denna motor så den går på 1 fas ?
Om jag skulle vilja ”strypa” ner hastigheten på den vad ska jag ha för styrning ? Dimmer, varvtalsregulator ? Något tips ?
Den är till en grill så man kan helgrilla vildsvin.
Då vill vi inte att den ska snurra för fort.
Om jag skulle vilja ”strypa” ner hastigheten på den vad ska jag ha för styrning ? Dimmer, varvtalsregulator ? Något tips ?
Den är till en grill så man kan helgrilla vildsvin.
Då vill vi inte att den ska snurra för fort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är en motor avsedd enbart för 1-fas med både start- och driftkondensator, borde finnas ett schema i locket.
Tyvärr inte så lätt att styra varvtalet på en sådan motor och även om det skulle gå måste du ha någon form av mekanisk nerväxling också då det är mycket svårt för att inte säga omöjligt att få den att gå i grill-hastighet annars.
Tyvärr inte så lätt att styra varvtalet på en sådan motor och även om det skulle gå måste du ha någon form av mekanisk nerväxling också då det är mycket svårt för att inte säga omöjligt att få den att gå i grill-hastighet annars.
snaggletooth skrev:
Det är en motor avsedd enbart för 1-fas med både start- och driftkondensator, borde finnas ett schema i locket.
Tyvärr inte så lätt att styra varvtalet på en sådan motor och även om det skulle gå måste du ha någon form av mekanisk nerväxling också då det är mycket svårt för att inte säga omöjligt att få den att gå i grill-hastighet annars.
snaggletooth skrev:
Det är en motor avsedd enbart för 1-fas med både start- och driftkondensator, borde finnas ett schema i locket.
Tyvärr inte så lätt att styra varvtalet på en sådan motor och även om det skulle gå måste du ha någon form av mekanisk nerväxling också då det är mycket svårt för att inte säga omöjligt att få den att gå i grill-hastighet annars.
F Freddanjansson90 skrev:Hej! Jag skulle behöva lite experthjälp, hur ska jag koppla denna motor så den går på 1 fas ?
Om jag skulle vilja ”strypa” ner hastigheten på den vad ska jag ha för styrning ? Dimmer, varvtalsregulator ? Något tips ?
Den är till en grill så man kan helgrilla vildsvin.
Då vill vi inte att den ska snurra för fort.
[bild]
[bild] [bild]
Okej, nej tyvärr så fanns det inget kopplingsschema i locket eller någonstans på motorn.snaggletooth skrev:
Det är en motor avsedd enbart för 1-fas med både start- och driftkondensator, borde finnas ett schema i locket.
Tyvärr inte så lätt att styra varvtalet på en sådan motor och även om det skulle gå måste du ha någon form av mekanisk nerväxling också då det är mycket svårt för att inte säga omöjligt att få den att gå i grill-hastighet annars.
Har du något tips på hur man kan styra grillen annars ?
Nej, har inga egna erfarenheter av grillmotorer men en googling gav detta:
https://www.google.com/search?q=gri...57j0i512l9.6500j0j15&sourceid=chrome&ie=UTF-8
https://www.google.com/search?q=gri...57j0i512l9.6500j0j15&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Klicka här för att svara