Ibland löser jordfelsbrytare ut vid åska. En butik i närheten råkade ut för det. Strömmen försvann från frysar och kylar. Allt fick slängas. Larmet reagerade inte för strömavbrott.

Jag funderar på att skaffa sådan för mitt sommarhus med bergvärme. Då bör kyl och frys kunna läggas in igen på jordfelsbrytare och risken för problem med värmepumpen minska. Några erfarenheter av olika fabrikat?

Rätt vanligt och illa för livsmedelsbutiker.

OK. Man kan tycka att butikerna borde ha välfungerande temp./driftlarm då det som du beskriver, kan bli avsevärda skador vid strömavbrott.

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Det finns åtminstone en med automatisk återställning som testar två gånger att det är fel innan strömmen slås på. Tredje gången stannar den i avslaget läge. Rätt bra omman som jag bor 125 mil från huset.

en bekant har flera gånger åkt sjuttio mil efter att huslarmet larmat om bortfall. Det var jfb som löst ut vid åska.

jag har inte efterlyst diskussion om behovet eller frekvensen av fel utan enbart rekommendation om bra jfb med automatisk återställning.
Jag har redan avancerat överspänningsskydd från Phoenix Contact men det är inte säkert att strömmen som orsakar obalans kommer från utsidan i ett stort hus.

• Gilla
Gogeli
  • Laddar…
G gråsten skrev:
jag har inte efterlyst diskussion om behovet eller frekvensen av fel utan enbart rekommendation om bra jfb med automatisk återställning.
Jag har redan avancerat överspänningsskydd från Phoenix Contact men det är inte säkert att strömmen som orsakar obalans kommer från utsidan i ett stort hus.
Det är synd för det kan bli betydligt intressantare och mer lärorikt. Jag ser på sikt fram emot tråd där du beklagar den onödiga komplexiteten på den typen JFB som hämmar både den viktiga skyddsfunktionen men fraförallt drar ner tillgängligheten.

C
G gråsten skrev:
Överspänningsskyddet är förvisso inte enkelriktat, samtidigt som att jag inte är 100% säker på att ett överspänningsskydd hindrar JFB att lösa ut vid åska (händer oss också ibland).

Dock åskar det sällan under uppvärmningssäsongen ;)

GK100 GK100 skrev:
Det är synd för det kan bli betydligt intressantare och mer lärorikt. Jag ser på sikt fram emot tråd där du beklagar den onödiga komplexiteten på den typen JFB som hämmar både den viktiga skyddsfunktionen men fraförallt drar ner tillgängligheten.
Kommentera gärna inverkan av komplexiteten - och vad menas med reducerad tillgänglighet?

Jag har 13 JFB, ingen har löst vid åska.

Protte

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Väldigt tråkigt med tillslag mot fel, särskilt om man inte vet om det brinner eller inte, så jag skulle aldrig i livet skaffa en sådan. Har man långt till stugan så bör man ha någon som kan kontrollera läget om strömmen försvinner.
På högspänningsledningar brukar det vara automatisk återinkoppling på luftledningar, men inte kabelnät, just för att man inte ska förstöra mer än nödvändigt.

• Gilla
Wheelabrator
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.