Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vårt hus har en halvkomplett uppsättning av dessa brytare och jag skulle vilja göra den komplett.
Har tänkt att det är någon lite udda modell av Pello, men efter att ha plockat isär en för reparation så tror jag det är något annat liknande. Det står inte Pello (eller något annan typ/fabrikat) någonstans inuti brytaren och mekanismen är till synes helt annorlunda.
Någon som kan känner igen logotypen med en gubbe som håller i en blixt (eller vad det är)? Kan ge mig tusan på att den är välbekant man jag kan inte placera den.
Och framför allt, råkar det vara någon som har några sådana brytare till övers?
Inte Pello, undrar om det inte är så att vid tryck så roterar en porslindel ini och ger kontakt med bleck på denna, inte säker men har för mig att jag sett något liknande förr. Men fabrikat eller annat vet jag inte. Se hur det ser ut i hålet på baksidan när du trycker. eller det kanske bara är en låsning för en axeltapp.
Jorå, under den ljusbruna plattan sitter en porslinsrotor som roterar en kvarts varv för varje tryck och som är försedd med ett bleck som sluter brytaren i "rätt" position. Men så långt tror jag alla tryckknappsbrytare fungerar på samma sätt.J jonaserik skrev:
Rotorn drivs i detta fall av en mässingshylsa med två spiralformade slitsar. En tvärgående fjäderbelastad pinne löper i slitsarna, och när knappen trycker på pinnen så roterar hylsan och vrider med sig rotorn.
"Hålet" i mitten av brytarens baksida är bara låsningen för en bottenplåt med lagerbanor för rotorn och mässingshylsan.
Klicka här för att svara