Har bytt ut två gamla trappströmbrytare mot nya snyggare varianter. Jag har dock helt klart kopplat fel på något sätt eftersom de nu inte funkar som tidigare.

Totalt finns det 3st strömbrytare som alla kontrollerar samma taklampa. En på nedre våningen och 2st på övre våningen. Den på nedre våningen är en dimmer. Jag har bytt ut de två på övre våningen.

Tidigare har man alltid kunna tända eller släcka lampan från alla tre strömbrytare oavsett tidigare läge. Nu kan man bara tända på övervåningen. Är det släckt så händer det ingenting när man trycker på strömbrytaren på nedre våningen. Är det tänt och man trycker på samma strömbrytare så släcks lampan så länge man håller den intryckt men tänds igen när man släpper.

Jag försökte så klart imitera hur de gamla strömbrytarna var anslutna.

Se bifogade bilder på de nya strömbrytarna. Tacksam för tips!

Närbild på handen som håller en nyligen installerad trappströmbrytare med synliga sladdar och skruvanslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerad trappströmbrytare med öppet eluttag och synliga kablar i en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ser rätt ut.
Lampan är sönder?;):thinking:

Plintpositionerna på brytarna kan skilja mellan olika fabrikat av brytare.

En korrekt trappkoppling med tre brytare kräver en korsomkopplare (stämplad med nummer 7).

• Gilla
Willmanh och 3 till
  • Laddar…
Om en av dom befintliga är en trapp-dimmer så måste en av de andra två vara en kors(7) vilken du nu har bytt mot en trapp(6) och det ser ut som bild nr.2

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Tack för bra svar! Blir till att åka och köpa en korsomkopplare helt klart. :)

Skulle kunna vara bild 1 också vid en närmare titt, sitter två FK (vita) där också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.