P
P pathal skrev:
Då blir det RQ6 till JFB, fasskena till trepolig brytare 10A, 1,5mm2 till kontaktor och 1,5mm2 från kontaktor ut till raddisarna. Tack!
Ang ovan. Tänker mig så här.

RQ6 till JFB. RQ6 från JFB till kontaktor. RQ6 från kontaktor till dvärgbrytare och därifrån byglat vidare (L1, L2, L3). Är totalt 6 grupper.
Bör väl funka fint?

Kontaktorn kommer dras av termostat samt en Plejd-controller via distans.

Redigerat:
P
P pathal skrev:
Ang ovan. Tänker mig så här.

RQ6 till JFB. RQ6 från JFB till kontaktor. RQ6 från kontaktor till dvärgbrytare och därifrån byglat vidare (L1, L2, L3). Är totalt 6 grupper.
Bör väl funka fint?

Kontaktorn kommer dras av termostat samt en Plejd-controller via distans.
Eller vänta nu. Plejden behöver ju ha kräm hela tiden. Det får den ju inte om den ligger efter kontaktorn.

Eller kan den ligga under en helt annan säkring och JFB? Dvs. en annan del av centralen?

P
P pathal skrev:
Eller vänta nu. Plejden behöver ju ha kräm hela tiden. Det får den ju inte om den ligger efter kontaktorn.

Eller kan den ligga under en helt annan säkring och JFB? Dvs. en annan del av centralen?
Eller är det bättre att trycka in två grupper på varje utgående fas i kontaktorn? Dvs. dubbla 1,5 kvadratare? Och därmed ha kontaktorn efter dvärgbrytare?

tommib
Hur tänkte du nu? Menar du att du ska koppla ihop grupperna i kontaktorn? Det blir inte så bra...

Är det sex utgående enfasgrupper eller två utgående trefasgrupper? Egentligen spelar det inte någon roll men intressant att veta.

Om det är mer än en trefasgrupp hade jag nog lagt kontaktorn före dvärgarna av det enkla skälet att det sparar en kontaktor. Då får du lägga matningen till Plejden över en separat dvärgbrytare. Denna sitter med fördel i samma central som resten av värmegrejerna för att minska förväxlingsrisken (men det är tillåtet att styra med extern spänning också). En exempelkoppling nedan, med en tänkt helt separat värmecentral.

HB(värme)->JFB-+->Kontaktor->Valfritt antal gruppsäkringar för värme
. |
. \-> Dvärgbytare 10 A -> Plejd -> Manöver till kontaktorn.

Här tar jag inte heller hänsyn till möjlighet att handmanövrera kontaktorn, t.ex. via Hand-0-Auto omkopplare.

En helt annan fråga, varför ska du använda just Plejd? Den är byggd för belysningsstyrning och används med fördel just till det. Är det för att du redan har en infrastruktur för det? Annars finns det bättre produkter för värmestyrning.

Edit: Ascii-art blir lite knasigt verkar det som. Plejdens dvärgbrytare matas från +-tecknet efter JFB.

P
tommib tommib skrev:
Hur tänkte du nu? Menar du att du ska koppla ihop grupperna i kontaktorn? Det blir inte så bra...

Är det sex utgående enfasgrupper eller två utgående trefasgrupper? Egentligen spelar det inte någon roll men intressant att veta.

Om det är mer än en trefasgrupp hade jag nog lagt kontaktorn före dvärgarna av det enkla skälet att det sparar en kontaktor. Då får du lägga matningen till Plejden över en separat dvärgbrytare. Denna sitter med fördel i samma central som resten av värmegrejerna för att minska förväxlingsrisken (men det är tillåtet att styra med extern spänning också). En exempelkoppling nedan, med en tänkt helt separat värmecentral.

. |

Här tar jag inte heller hänsyn till möjlighet att handmanövrera kontaktorn, t.ex. via Hand-0-Auto omkopplare.

En helt annan fråga, varför ska du använda just Plejd? Den är byggd för belysningsstyrning och används med fördel just till det. Är det för att du redan har en infrastruktur för det? Annars finns det bättre produkter för värmestyrning.

Edit: Ascii-art blir lite knasigt verkar det som. Plejdens dvärgbrytare matas från +-tecknet efter JFB.
Det är sex stycken enfasgrupper.
Blev lite snurrig av alla -/+->. ;-)

Har plejd för andra grejer idag så infrastrukturen finns reda . En ctr-01 för att dra reläet via appen (dvs. sätta på värmen i stugan från distans via gatewayen) ska fungera utmärkt vad jag hört.

P
tommib tommib skrev:

. |

Sorry, han inte läsa din edit innan jag tryckte iväg mitt svar.

Det här är en del av en och samma central som resten av kåken. Fick ett tips nyss om att gå från utgående HB på hela centralen till ingång på kontaktor som sen matar jfb (egen för värmen) som i sin tur matar 6 st. 10A för värmegrupperna, vilket också låter som en rimlig lösning i mina öron.

tommib
Jag hade lagt värmen som en separat del i centralen och lagt JFB före allt annat.

Styrspänningen till kontaktorn kan som sagt tas från en annan grupp. Se till att det är tydligt uppmärkt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.