Jag har nyligen köpt ett nytt hus (dock inte flyttat in i än) och jag har en elbil.
Huset är byggt 1949 men är rejält renoverat och har nyrenoverad el (enligt uppgift och såg bra ut när jag lyfte på lite doslock och kontinuitetsmätte jord i några slumpmässigt utvalda dosor/uttag). Inkommande elservice, mätare och huvudsäkringar sitter inne i huset tillsammans med en relativt stor normcentral av nyare modell. Det finns i dagsläget bara denna elcentral och inga undercentraler / parallellcentraler.
Huset är stort, ca 200kvm plus källare på ytterligare drygt 100kvm. Idag finns inga trefasuttag någonstans enligt tidigare ägare.
Jag tänker mig att jag vill sätta en undercentral (eller parallellcentral om det heter så, avsäkrad direkt mot huvudsäkringarna) i garaget som ligger i källaren. Min fråga är egentligen rätt enkel. Vad har man för alternativ för att mata en sådan central vid invändig (inomhus) dragning? Dragningen kommer troligen bli i källartaket.
Troligtvis så drar jag (eller elektrikern) en 5g6 alternativt 5G10 som matning till garagecentralen. Är det endast kabel man kan dra då? Det finns inte FK eller motsvarande i de dimensionerna som man kan dra i lite grövre slang? Avståndet mellan inkommande och garagecentralen är gissningsvis 15 meter.
Känns som att jag gärna skulle vilja dra slang för möjlighet att byta men framförallt för att kunna lägga in lite sensorkablar för lastövervakning, energimätning osv också.
EDIT: Kom på mig själv direkt där. Jag kan inte lägga sensorkablar tillsammans med enkelisolerade ledare, så det går ju bort direkt. Oavsett vore det intressant om det alltid är dubbelisolerad kabel man drar som matning till undercentraler.
Huset är byggt 1949 men är rejält renoverat och har nyrenoverad el (enligt uppgift och såg bra ut när jag lyfte på lite doslock och kontinuitetsmätte jord i några slumpmässigt utvalda dosor/uttag). Inkommande elservice, mätare och huvudsäkringar sitter inne i huset tillsammans med en relativt stor normcentral av nyare modell. Det finns i dagsläget bara denna elcentral och inga undercentraler / parallellcentraler.
Huset är stort, ca 200kvm plus källare på ytterligare drygt 100kvm. Idag finns inga trefasuttag någonstans enligt tidigare ägare.
Jag tänker mig att jag vill sätta en undercentral (eller parallellcentral om det heter så, avsäkrad direkt mot huvudsäkringarna) i garaget som ligger i källaren. Min fråga är egentligen rätt enkel. Vad har man för alternativ för att mata en sådan central vid invändig (inomhus) dragning? Dragningen kommer troligen bli i källartaket.
Troligtvis så drar jag (eller elektrikern) en 5g6 alternativt 5G10 som matning till garagecentralen. Är det endast kabel man kan dra då? Det finns inte FK eller motsvarande i de dimensionerna som man kan dra i lite grövre slang? Avståndet mellan inkommande och garagecentralen är gissningsvis 15 meter.
Känns som att jag gärna skulle vilja dra slang för möjlighet att byta men framförallt för att kunna lägga in lite sensorkablar för lastövervakning, energimätning osv också.
EDIT: Kom på mig själv direkt där. Jag kan inte lägga sensorkablar tillsammans med enkelisolerade ledare, så det går ju bort direkt. Oavsett vore det intressant om det alltid är dubbelisolerad kabel man drar som matning till undercentraler.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 725 inlägg
FQ i slang blir dubbelisolerat. Det går ju att ha 4 eller 6 kvadrat i 25mm slang t.ex. Dra en till slang för det andra.V vectrex skrev:Jag har nyligen köpt ett nytt hus (dock inte flyttat in i än) och jag har en elbil.
Huset är byggt 1949 men är rejält renoverat och har nyrenoverad el (enligt uppgift och såg bra ut när jag lyfte på lite doslock och kontinuitetsmätte jord i några slumpmässigt utvalda dosor/uttag). Inkommande elservice, mätare och huvudsäkringar sitter inne i huset tillsammans med en relativt stor normcentral av nyare modell. Det finns i dagsläget bara denna elcentral och inga undercentraler / parallellcentraler.
Huset är stort, ca 200kvm plus källare på ytterligare drygt 100kvm. Idag finns inga trefasuttag någonstans enligt tidigare ägare.
Jag tänker mig att jag vill sätta en undercentral (eller parallellcentral om det heter så, avsäkrad direkt mot huvudsäkringarna) i garaget som ligger i källaren. Min fråga är egentligen rätt enkel. Vad har man för alternativ för att mata en sådan central vid invändig (inomhus) dragning? Dragningen kommer troligen bli i källartaket.
Troligtvis så drar jag (eller elektrikern) en 5g6 alternativt 5G10 som matning till garagecentralen. Är det endast kabel man kan dra då? Det finns inte FK eller motsvarande i de dimensionerna som man kan dra i lite grövre slang? Avståndet mellan inkommande och garagecentralen är gissningsvis 15 meter.
Känns som att jag gärna skulle vilja dra slang för möjlighet att byta men framförallt för att kunna lägga in lite sensorkablar för lastövervakning, energimätning osv också.
EDIT: Kom på mig själv direkt där. Jag kan inte lägga sensorkablar tillsammans med enkelisolerade ledare, så det går ju bort direkt. Oavsett vore det intressant om det alltid är dubbelisolerad kabel man drar som matning till undercentraler.
Jag hittar inte FQ eller FK i grövre dimension än 2,5. RK däremot finns ju i betydligt grövre dimensioner. Men jag antar att det är okonventionellt att dra detta för matning av undercentraler? Det är typ N1XV (eller liknande) som gäller?imported_Benno skrev:
Du kan göra som du vill. Snygga täta rör fungerar ju troligen också, annars kan du ju dra kabel inne i det.V vectrex skrev:
Har du kollat på kabel likt FQLQ Easy med integrerade styrtrådar?
Redigerat:
De dimensionerna dras med RK/RQ eller MK/MQ om man drar med enkelledare i rör. Inte helt ovanligt i stigare i lägenhetshus.
Jag hade nog använt kabel om det ska gå synligt. Den kan ändå dras i rör med öppna böjar för att minska behovet av klamring.
Jag hade nog använt kabel om det ska gå synligt. Den kan ändå dras i rör med öppna böjar för att minska behovet av klamring.
Ja, det är väl det som är grejen. Hela huset är renoverat förutom just källaren. Så min tanke var att dra det i bjälklaget (källartaket/golv entreplan) så jag slipper bry mig om just den vid framtida källarrenovering.tommib skrev:
Nu har vi flyttat in och jag har undersökt förutsättningarna lite mer noggrannt för projektet!
Det finns ett pannrum (bergvärmepump) i källaren som har en egen ny dragning från huvudcentralen. Denna kabel är avsäkrad med 3st 20A säkringar (varför ingen 3-fas säkring undrar jag?).
Min tanke är att använda denna kabel som matning till en ny (parallell/under)-central som får sitta i pannrummet. Denna central får då mata bergvärmepumpen och laddboxen (och i framtiden eventuellt ett spa-bad).
Våra huvudsäkringar är 25A och mina funderingar är om jag kan göra på detta vis och koppla denna direkt på matningen. Avgörande är ledararean på matningens kabel.
Jag är osäker på kabelns dimension, men den är rejält grov, en femledare (EKKJ?). Utvändigt mått är ca 16mm och de individuella ledarna har 4,5mm diameter utanpå isoleringen. Kan man av detta dra någon slutsats om ledararean? Jag som lekman gissar på 6mm2.
Se bilder på kabeln i båda ändar nedan. Centralen har jag tänkt sätta där säkerhetsbrytaren till bergvärmepumpen sitter idag. Kan en trefassäkring anses ersätta en säkerhetsbrytare eller behövs både och?
Det finns ett pannrum (bergvärmepump) i källaren som har en egen ny dragning från huvudcentralen. Denna kabel är avsäkrad med 3st 20A säkringar (varför ingen 3-fas säkring undrar jag?).
Min tanke är att använda denna kabel som matning till en ny (parallell/under)-central som får sitta i pannrummet. Denna central får då mata bergvärmepumpen och laddboxen (och i framtiden eventuellt ett spa-bad).
Våra huvudsäkringar är 25A och mina funderingar är om jag kan göra på detta vis och koppla denna direkt på matningen. Avgörande är ledararean på matningens kabel.
Jag är osäker på kabelns dimension, men den är rejält grov, en femledare (EKKJ?). Utvändigt mått är ca 16mm och de individuella ledarna har 4,5mm diameter utanpå isoleringen. Kan man av detta dra någon slutsats om ledararean? Jag som lekman gissar på 6mm2.
Se bilder på kabeln i båda ändar nedan. Centralen har jag tänkt sätta där säkerhetsbrytaren till bergvärmepumpen sitter idag. Kan en trefassäkring anses ersätta en säkerhetsbrytare eller behövs både och?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan troligen läsa på den vita kabeln vad det står för area. Förutsatt att du mäter på isoleringen låter det som 4mm2, verkar den mindre än det andra interna kablaget i centralen?V vectrex skrev:Nu har vi flyttat in och jag har undersökt förutsättningarna lite mer noggrannt för projektet!
Det finns ett pannrum (bergvärmepump) i källaren som har en egen ny dragning från huvudcentralen. Denna kabel är avsäkrad med 3st 20A säkringar (varför ingen 3-fas säkring undrar jag?).
Min tanke är att använda denna kabel som matning till en ny (parallell/under)-central som får sitta i pannrummet. Denna central får då mata bergvärmepumpen och laddboxen (och i framtiden eventuellt ett spa-bad).
Våra huvudsäkringar är 25A och mina funderingar är om jag kan göra på detta vis och koppla denna direkt på matningen. Avgörande är ledararean på matningens kabel.
Jag är osäker på kabelns dimension, men den är rejält grov, en femledare (EKKJ?). Utvändigt mått är ca 16mm och de individuella ledarna har 4,5mm diameter utanpå isoleringen. Kan man av detta dra någon slutsats om ledararean? Jag som lekman gissar på 6mm2.
Se bilder på kabeln i båda ändar nedan. Centralen har jag tänkt sätta där säkerhetsbrytaren till bergvärmepumpen sitter idag. Kan en trefassäkring anses ersätta en säkerhetsbrytare eller behövs både och?
[bild] [bild] [bild] [bild]
6mm2 hade varit att föredra, du kan inte låta det sitta avsäkrad då?
Du måste i vilket fall räkna på det hela då säkringen kanske bara utför kortslutningaskydd nu, men en ny lösning kan dessa även behöva utgöra överlsatskydd?
Har du hört talas om El-Vis eller El - Dimm?
Ser inte ut att finnas någon märkning alls på kabeln, konstigt nog. Kabeln är klamrad synligt i källartaket och är uppskattningsvis 8 meter lång.E El-Löken66 skrev:
Jo, den kan vara avsäkrad men hade ju helst sett att undercentralen fick hela huvudsäkringens utrymme!
Förstår inte alls hur du menar här? Bergvärmepumpen och laddboxen kommer få varsin 3-fas säkring i nya centralen. Får undersöka vad bergvärmepumpen behöver men laddboxen får 16A med C-karakteristik.E El-Löken66 skrev:
Ja, jag har koll på mjukvarorna ovan. Dock ingen koll på min förimpedans här men skall mäta upp den. Har ingen anledning att misstänka att den skulle vara särskilt hög.
Bästa svaret
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Det finns en märkning på kabeln, men den kan vara svår att upptäcka. Känn med fingrarna och använd ficklampa som ger motljus/sidoljus. Dina mätningar av diametern tyder på 6 mm² men det kan lika gärna vara 4 mm² eller lägre beroende på hur gammal kabeln är. Det är osannolikt att nuvarande kabel dimensionerats "på håret" för att klara nuvarande BVP men man vet aldrig.
Med 15 meter till garaget kan 6 mm² tumregelmässigt kopplas in mot 25 A. Men det är alltid bra att kontrollera detta, t.ex genom att mäta förimpedansen vid sin elcentral i huset, eller i garaget, eller fråga nätägaren. Det är också viktigt att kabeln är i bra skick.
Visst går det bra med MK eller RQ i slang också om du vill. Styrledningar till effektvakt läggs då i en egen slang om det behövs.
Men om du nu ska köra BVP + elbil + spabad så måste du ju räkna lite på detta. 6 mm² räcker till ca 20-35 kW beroende på förläggningssätt så 25 A går bra men kanske inte mer.
Med 15 meter till garaget kan 6 mm² tumregelmässigt kopplas in mot 25 A. Men det är alltid bra att kontrollera detta, t.ex genom att mäta förimpedansen vid sin elcentral i huset, eller i garaget, eller fråga nätägaren. Det är också viktigt att kabeln är i bra skick.
Visst går det bra med MK eller RQ i slang också om du vill. Styrledningar till effektvakt läggs då i en egen slang om det behövs.
Men om du nu ska köra BVP + elbil + spabad så måste du ju räkna lite på detta. 6 mm² räcker till ca 20-35 kW beroende på förläggningssätt så 25 A går bra men kanske inte mer.
Kabeln verkar ju modern om det är den med ledarfärger brun, svart och grå. Mycket osannolikt att det är annat än 6 mm2 också med tanke på diametern. Man kan nog säga att det är uteslutet att man krånglat med ovanlig och svåråtkomlig 4 mm2 kabel här.
Elen är totalrenoverad för mindre än 2 år sen. Bergvärmen installerad i oktober 2020 så vi kan utgå från att det är en modern kabel. Det syns att den är ny också.GK100 skrev:
Ja det är utgående till bergvärmepumpen. Den är betydligt klenare för övrigt.richardtenggren skrev:
Tack för ett utförligt och bra svar!Bo.Siltberg skrev:
Det finns en märkning på kabeln, men den kan vara svår att upptäcka. Känn med fingrarna och använd ficklampa som ger motljus/sidoljus. Dina mätningar av diametern tyder på 6 mm² men det kan lika gärna vara 4 mm² eller lägre beroende på hur gammal kabeln är. Det är osannolikt att nuvarande kabel dimensionerats "på håret" för att klara nuvarande BVP men man vet aldrig.
Med 15 meter till garaget kan 6 mm² tumregelmässigt kopplas in mot 25 A. Men det är alltid bra att kontrollera detta, t.ex genom att mäta förimpedansen vid sin elcentral i huset, eller i garaget, eller fråga nätägaren. Det är också viktigt att kabeln är i bra skick.
Visst går det bra med MK eller RQ i slang också om du vill. Styrledningar till effektvakt läggs då i en egen slang om det behövs.
Men om du nu ska köra BVP + elbil + spabad så måste du ju räkna lite på detta. 6 mm² räcker till ca 20-35 kW beroende på förläggningssätt så 25 A går bra men kanske inte mer.
Kabeln är klamrad i ett hörn så den är inte så lätt att känna eller se på överallt.
Förutsättningarna har ändrats lite tack vare kabeln så undercentralen får hamna i pannrummet istället för garaget som var tanken från början. Blir dessutom enklare och närmare med utgående kabel till laddboxen härifrån.
Vad gäller överlast så tänker jag inte säkra upp mer än 25A. Skulle det vara så illa att huvudsäkringarna inte orkar med så får jag helt enkelt låta bli att ladda bilen de kallaste dagarna. Eller slå av spabadet. Kommer lägga med en datakabel ut till laddboxen för att vid behov installera effektvakt (boxen jag har stödjer det).
Det låter som det troligen är en 6mm2. Detta behöver du kolla upp.V vectrex skrev:Elen är totalrenoverad för mindre än 2 år sen. Bergvärmen installerad i oktober 2020 så vi kan utgå från att det är en modern kabel. Det syns att den är ny också.
Ja det är utgående till bergvärmepumpen. Den är betydligt klenare för övrigt.
Tack för ett utförligt och bra svar!
Kabeln är klamrad i ett hörn så den är inte så lätt att känna eller se på överallt.
Förutsättningarna har ändrats lite tack vare kabeln så undercentralen får hamna i pannrummet istället för garaget som var tanken från början. Blir dessutom enklare och närmare med utgående kabel till laddboxen härifrån.
Vad gäller överlast så tänker jag inte säkra upp mer än 25A. Skulle det vara så illa att huvudsäkringarna inte orkar med så får jag helt enkelt låta bli att ladda bilen de kallaste dagarna. Eller slå av spabadet. Kommer lägga med en datakabel ut till laddboxen för att vid behov installera effektvakt (boxen jag har stödjer det).
Vad står det i gruppförteckningen?
Har den biledare?
Är isoleringen gjord av PVC, PEX eller HFFR?
Kan du mäta diametern på själva koppar? Är den solid ledare eller flerkarderlig?
En effektvakt låter vettigt, inget som säger att det inte kan gå.
Antar din plan är att lägga befintlig kabel bakom dina huvudsäkringar.
Finns ingen gruppförteckning.E El-Löken66 skrev:Det låter som det troligen är en 6mm2. Detta behöver du kolla upp.
Vad står det i gruppförteckningen?
Har den biledare?
Är isoleringen gjord av PVC, PEX eller HFFR?
Kan du mäta diametern på själva koppar? Är den solid ledare eller flerkarderlig?
En effektvakt låter vettigt, inget som säger att det inte kan gå.
Antar din plan är att lägga befintlig kabel bakom dina huvudsäkringar.
Gissningsvis PVC men inte helt lätt att veta.
Det är en femledare utan biledare.
Det är en flerkardelig ledare. Inte mångkardelig utan kanske 10st (har inte räknat).
Ja, hela tanken här är att lägga den direkt bakom huvudsäkringarna.
