Nu när du har fört in jordpotential så har du egentligen ingen ”isolerad miljö” längre å då får det egentligen inte finnas några ojordade uttag.
Det är samma sak som när man lägger klinkers i entrén/hallen där det är ojordat, då ska allt i rummet (entrén/hallen) jordas upp även om man inte har rört något med elen.
Någonting i bakhuvudet säger mig att taket inte har varit inräknat i ”isolerad miljö”.
Men detta är andra duktigare på än vad jag är.
Det är samma sak som när man lägger klinkers i entrén/hallen där det är ojordat, då ska allt i rummet (entrén/hallen) jordas upp även om man inte har rört något med elen.
Någonting i bakhuvudet säger mig att taket inte har varit inräknat i ”isolerad miljö”.
Men detta är andra duktigare på än vad jag är.
Okej, skulle ju kunna bygga en låda och klä in kanalen tillsvidare?
Ska jordas nån gång i framtiden vid omdragning av elen men kommer nog skjutas fram ett år eller två.
Kan man måla kanalen med nån färg på samma sätt som man gjorde med radiatorer?
Ska jordas nån gång i framtiden vid omdragning av elen men kommer nog skjutas fram ett år eller två.
Kan man måla kanalen med nån färg på samma sätt som man gjorde med radiatorer?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Du kan titta på sannolikheten för att man når mellan denna ventilationskanal och uttag. I en klädkammare finns det kanske belysning som är dubbelisolerad, men inte uttag? I vilket fall är det nog bra att antingen skyddsjorda alla uttag eller isolera ventilationskanalen så att den inte blir berörbar med ett finger. Målarfärg dög en gång i tiden men inte idag 
Är ett uttag i klädkammaren och stående kanal som man lätt kommer åt. men tar nog bort uttaget tills allt är jordat.Bo.Siltberg skrev:
Du kan titta på sannolikheten för att man når mellan denna ventilationskanal och uttag. I en klädkammare finns det kanske belysning som är dubbelisolerad, men inte uttag? I vilket fall är det nog bra att antingen skyddsjorda alla uttag eller isolera ventilationskanalen så att den inte blir berörbar med ett finger. Målarfärg dög en gång i tiden men inte idag![]()
Tack för hjälpen att resonera.
Ett sätt vore att byta uttaget till ett som endast accepterar platta, europakontakter.H halj skrev:
Typ
https://www.elbutik.se/product.html/vagguttag-3-vags-euro
Därmed är allt anslutet dubbelisolerat, men tråkigt nog också max 2A.
Funkar dock bra för laddare och småsaker.
Klicka här för att svara
