806 läst ·
6 svar
806 läst
6 svar
Sjöpumpen på lyset
Jag och grannen har en pump vid sjön med matning (enfas) från huset en bit bort. Igår upptäckte jag att pumpen gick för fullt eftersom pemröret brustit där nere.
För att lättare upptäcka problem tänker jag mig en lösning med en lampa vid huset som lyser när pumpen går. Jag lyckas inte googla fram något. Hur skulle ni gjort?
Peter
För att lättare upptäcka problem tänker jag mig en lösning med en lampa vid huset som lyser när pumpen går. Jag lyckas inte googla fram något. Hur skulle ni gjort?
Peter
https://www.elbutik.se/product.html/stromrela-ar12dx-1vxl-16a
Jag gjorde en liknande operation (med trefas) för att hindra att en balpress kördes samtidigt som en bromsprovningsanläggning på en lastbilsverkstad.
Jag gjorde en liknande operation (med trefas) för att hindra att en balpress kördes samtidigt som en bromsprovningsanläggning på en lastbilsverkstad.
Om pumpen är ansluten med stickpropp, drar mindre än 550W och du vill kunna göra det själv utan elektriker kan man använda en sådan här.
https://www.bauhaus.se/grenuttag-energispar-5-1
/Höghus
https://www.bauhaus.se/grenuttag-energispar-5-1
/Höghus
Två bra förslag, men jag skulle varit tydligare.
Pumpen är ca 100m bort och utom synhåll, så stickproppsbarianten funkar inte.
Övervakningsrelä var ett bra sökord, men alla verkar sitta i normcentral. Det är fler förbrukare på säkringen. Finns det liknande funktion till att montera vid kopplingsplint?
Pumpen är ca 100m bort och utom synhåll, så stickproppsbarianten funkar inte.
Övervakningsrelä var ett bra sökord, men alla verkar sitta i normcentral. Det är fler förbrukare på säkringen. Finns det liknande funktion till att montera vid kopplingsplint?
Om pumpen är 100 m bort så undrar jag lite hur det är avsäkrat och vad det är för kabeldimension? Det låter väldigt mycket som något som borde ligga på en egen säkring. Skulle du kunna beskriva lite mer hur det är kopplat? Var sitter de andra förbrukarna i förhållande till pumpen? Var vill du ha lampan?
Förutom det så är det som elmont säger, normkomponenter behöver inte sitta i elcentralen, det går utmärkt att sätta en liten normkapsling på lämpligt ställe. Den kan också användas för att koppla till lampan.
Förutom det så är det som elmont säger, normkomponenter behöver inte sitta i elcentralen, det går utmärkt att sätta en liten normkapsling på lämpligt ställe. Den kan också användas för att koppla till lampan.
Det är 2,5mm2 och jag tror grannen endast har belysning till garaget på samma säkring, samt egen jordfelsbrytare. Jag ska ta in elektriker för ett annat jobb till hösten och då också höra vad de säger om en lämplig lösning. Tack för tipsen!
Klicka här för att svara
