P
Pärran: För att återkoppla så kopplade jag pumpen förbi jfb och nu fungerar det igen. Tack för hjälpen:)
3 svar · 1,1k läst
KJD
KJD: Använde just hålband för att nå från vägg till köksö. Det funkade fint, även om det krävdes några försök. Sågade först upp två hål med en hålsåg i ett parkettgolv. Stack sen med ett band från det håll jag hade mest vinkel att komma åt ifrån, sen böjde jag en krok på ett andra hålband som jag stack ner från andra hålet, och lyckades dra och "fånga in" det mötande
18 svar · 6,5k läst
·
P
Pucco: Crimpstift som borde fungera 0,5-2,0 mm2 https://www.elfa.se/sv/crimpstift-20-awg-14-awg-foerbehandlad-med-tenn-te-connectivity-926894/p/30012045 Både kontakthus och crimpstift finns även på Conrad. Sök på tillverkarbeteckningarna i google så hittar du delarna. Problemet med den här typen av komponenter är att frakten ofta blir många gånger dyrare än det man beställer. 1-480704-0
9 svar · 2,2k läst
·
samlarpådetmesta
samlarpådetmesta: [citat] Nuförtiden går det fort att fylla upp en central med massa roliga prylar. Även jag kommer upp i ca. 90-tal modulplatser, men fördelat på två ställen. Ett gäng JFB-er, ett gäng PSA:er, tidur m.m. I garaget gick jag från tidigare fyra platser till ca 30! Sen har jag förstås direktel som tar en del plats :)
10 svar · 1,6k läst
·
C
CharlotteAmelie: [citat] måg den verkar ju mycket smidigare än vanliga sockerbitar! Tack för tipset!
19 svar · 2,4k läst
·
C
cpalm: [citat] Helt rätt, men nu var det väl just en ny kabel som TS var ute efter? :rofl:
7 svar · 1,3k läst
·
Düsseldorff
Düsseldorff: [citat] Vi tycker olika helt enkelt. Nu får vi nog lämna det här för det är lite väl OT. Brytarna som det egentligen handlar om kommer ju inte byta sig själva.
16 svar · 3,8k läst
·
S
Strontus: Om faserna hamnar i "fel" ordning så går motor bara åt andra hållet (man byter rotationsriktning genom att kasta om två faser). Om det låter illa så kan det vara ett lager som låter, eller att fläkten ligger emot någonstans. Hur känns den om du snurrar den för hand?
4 svar · 1,8k läst
·
Deklaration
Deklaration: [citat] Vilken tur att du bor i ett eget hus.
34 svar · 8,1k läst
·
pokasd
pokasd: [citat] Okej kanske inte var så illa som jag trodde då! Det kommer vara 70+30 regel ungefär lite udda sådär :) tyvärr kommer de inte sitta i nivå då jag höjer alla uttag i sovrummet till nuvarande standard. Vardagsrummet som är på andra sidan öppna jag inte upp överallt innan jag satte gips, så de får sitta på orginalhöjd som är något lägre
4 svar · 4,7k läst
·
hordak
hordak: Kablarna går enligt bild nedan. Har dock till stor del gått ifrån grundfunderingen om hur denna timer fungerar och om någon sett en sådan tidigare, till att fundera mer på dragning och kabelval i installationen. Tycker nämligen att kabeln från mätartavlan till timern ser onödigt klen ut, även för en anläggning avsäkrad med 16A, själva mätartavlan tillåter ju 25A, så en 6 mm2
5 svar · 4,1k läst
·
Staffans2000
Staffans2000: [citat] Fast, tvärs om. TS är Don och tommib väderkvarnen. Hur som helst, är det föga gångbart att förolämpa de som hjälper till alldeles gratis, bara för att inte svaret faller en på läppen. Staffans
16 svar · 2,9k läst
E
El-Löken66: [citat] Detta har det redan skrivits om i forumet, läs detta och se ifall något missats. https://www.byggahus.se/forum/threads/jordad-vaegguttag-monterad-utan-jordkabel.325827/
15 svar · 5,8k läst
blackarrow
blackarrow: [citat] Är väl medveten om det. Har både lagat och byggt en del 230V ansluten utrustning genom åren. Alla är inte lämpade att hålla på med 230V materiel även om det är ”lagligt”.
10 svar · 7,4k läst
·
E
elmont: Det är inte så noga men prova att packa jorden lite under så slipper du sättningar som rycker ut kabeln ur anslutningen.
3 svar · 1,4k läst
·
maah
maah: Lite off-topic men jag skulle satsa på nåt annat än Garo. Dom är duktiga på att sälja prylarna men har en totalt värdelös service och eftermarknad. Satsa på nåt fabrikat som bara säljer laddboxar och inte lever på namnet och "gnosjö-andan"
10 svar · 2,9k läst
B
Bullebock: [citat] Tack för recensionen, jag tänkte mer på om kvaliteten som klämma rent krasst om man bortser från spakarna.
4 svar · 2,1k läst
·
J
jtkarlsson: [citat] Tänkte kanske inte på att det räcker med en last för att bekräfta nollan. Vet egentligen inte vad en mätning skulle tillföra
37 svar · 5,1k läst
harka
harka: den andra produkten som Bo länkar till ska klara 450W och det är väl precis den lasten som nominellt ansluts, så det borde kunna fungera! även om det inte är optimal – utifall den nu håller vad den utlovar: [bild] kan månne denna spanska dosdimmer betvinga de svenska strömmarna? den klarar något högre maxlast (500W glödljus) och har lite nättare fysisk dimension (och lägre pris)
2 svar · 2,0k läst
·
harka
harka: välkommen till forumet! ja, nollan används bara som spänningsreferens och för Shellyns egenförbrukning (är väl mindre än en watt), så att använda FQ1.5 för nollan är ett bra val andra [nybörjar]tips eller förmaningar är att vara försiktig och noggrann med arbetet samt självfallet jobba med verifierat bruten ström (speciellt runt matningen till tvättmaskiner kan det finnas två
1 svar · 3,6k läst
·
B
Bullebock: [citat] DET ROLIGASTE JAG LÄST muterar sig verkar som ts tror de haha! Det finns ju hål i dosorna med haha
25 svar · 16,0k läst
elmontören
elmontören: 1, Om inget annat än husets central matas ifrån mätarskåpet så kan mätaren för lastbalansering monteras inne i centralen. Ifall det går flera matningar ur från mätarskåpet ex. gästhus eller liknande är det bäst om den monteras där för att kunna läsa av all förbrukning. 2, Vilken effekt vill du kunna ladda med? Dras det flex 20 och man vill kunna ladda med 11kw så skulle jag nog
1 svar · 1,1k läst
pokasd
pokasd: [citat] Tidigare satt det en större armatur vid garderoben, den var väl mer till rumsbelysning än enbart belysning av garderoben som väl egentligen är det jag är ute efter. Så din lösning kanske är det jag ska köra på. Jag tror dock inte vi skulle ha dörrar till garderoben
6 svar · 6,0k läst
S
SofieTW: [citat] Står bara ”installeras av en behörig elektriker” i anvisningarna. Kanske bäst att ta in en elektriker, tack för hjälpen! :) /S
5 svar · 4,7k läst
·
S
STB: Själv har haft en väldig otur med jordfel så jag rekommenderar alltid att antingen ha många jordfelsbrytare eller till och med PSA istället för dvärgbrytare. Eluttag utomhus kan vara speciellt luriga så kanske en separat jordfelsbrytare eller några PSA just för dem. Det är väldigt, väldigt irriterande att hela huset slocknar någonstans mitt i diskmaskinens program var 10e gång vi
17 svar · 15,6k läst
·
P
Pickerick: Tyvärr inte, men har kollat upp nu och det visade sig att pumpen är trasig. Tack i alla fall
2 svar · 1,5k läst
·
E
El-Löken66: [citat] Ja, nu är denna helg fulländad. :D
13 svar · 4,9k läst
·
[SKPG]Zamora
[SKPG]Zamora: [citat] Jaja, vi säger väl så då :cool:
43 svar · 7,0k läst
M
Maskinen89: Tacksam för svar, hoppades kunna lösa det själv idag men ska ändå ha hit en elektriker för större projekt i källaren, så då får han kolla över detta rum samtidigt. mvh
13 svar · 2,0k läst
·
A
Abbe1983: Har haft den sedan 2015 utan problem. Det har börjat krångla helt plötsligt. Det är båda i tänt och släckt läge det. Vi har även uttag på linjen men där hörs inget. Det är en sådan knapptryck som är trådlös som man tänder och släcker med. [citat]
4 svar · 1,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.