O Steamboy skrev:
Då är du en okunnig killgissare som har fel. Istället för att hålla på och tjafsa föreslår jag att du läser på lite om Google AdSense.

I korthet fungerar det så att sajterna säljer annonsyta till Google. Google säljer sedan exponering till annonsörer och sajterna får betalt för det som exponeras genom deras sidor. Sajterna kan dock enbart välja vilka målgrupper de har men inte välja enskilda annonser. Det finns visserligen vissa möjligheter att blockera enskilda annonsörer men det är dels omständligt och dels lite mot Google policy:

[länk]
Jag killgissar inget - jag gubbtycker.

Jag har absolut en brist, men den har mer att göra med att jag inte lyckas få fram det jag försöker, än att jag är okunnig om googles annonsering. Mitt första egna avtal med dem skrev jag på för tio år sedan och sedan ett antal uppdateringar. Jag drar in helt ok med pengar från dem utan att göra ett dugg och kommer absolut fortsätta med det, men är samtidigt medveten om avtalets begränsningar.

Det jag inte lyckas få fram är insikten om att man inte måste sälja annonser genom just google och därmed tappa kontrollen helt. Man kan sälja direkt till annonsörer (vilket självklart kostar mer, men också kan ge betydligt högre intäkt per annons), man kan också välja någon alla förmedlare som är mer eller mindre automatiserade likt google. Det är såklart fritt att sälja annonser genom google och skylla på dem, men det går att sälja annonser utan att tappa kontrollen.

Sedan det där med att anmäla och blocka. Att göra det för att man inte gillar dildos eller annat ger ingen som helst effekt, men om man motiverar det med att det är kända blufföretag eller t ex att de använder kända personers bilder utan tillåtelse är det inte mot deras policys. Det ger dessutom klart bättre effekt om den som har avtalet med google anmäler, än om en random surfare gör det. Fast det är ju inte nytt och jag vet att de som står bakom Byggahus gör det.

Jag fick reklam för en Tv-serie... :)

Tre leende kvinnor poserar med verktyg och en fyrhjuling i en reklambild för tv-serien "Händig Man Sökes".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Jag säger som jag brukar:

Det står alla och envar fritt att läsa annonser och reklam.

Jag läser dem inte, och har således inget problem med dem heller ;)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.