Det här är lite allmän förfrågan om hur jag bör testa vidare.

Jag har en billig skräpskruvdragare som jag använder för skitgöra som slipa och borsta metall och annat. När jag skulle koppla in batteriladdaren i uttaget slocknade mina lysrörsarmaturer. Ganska omgående drog jag ur laddaren och då tändes dom igen.

Kan jag felsöka det här själv på något säkert sätt? Det sitter jordfelsbrytare på allt, men inget löste ut.

Är det vanliga lysrör eller LED? Styrs dom av vanliga strömbrytare eller något trådlöst eller dimbart?

Låter ju mest sannolikt att du har en glappkontakt i uttaget, och att lysrörens matning går via en vidarekoppling från uttaget.
I så fall borde det bli problem oavsett vad du sätter i uttaget.
Är det verkligen bara den här laddaren som ger fenomenet. Då får man fundera över om laddaren på något sätt ger störningar som stör ut ngn. elektronik i armaturen. Gamla hederliga lysrörsarmaturer innehåller inget som kan störas.

useless useless skrev:
Är det vanliga lysrör eller LED? Styrs dom av vanliga strömbrytare eller något trådlöst eller dimbart?
Vanliga lysrör. Inga udda kopplingar utan gammalt klassiskt bakelitvred. Kablaget är dock av nyare datum.

H hempularen skrev:
Låter ju mest sannolikt att du har en glappkontakt i uttaget, och att lysrörens matning går via en vidarekoppling från uttaget.
I så fall borde det bli problem oavsett vad du sätter i uttaget.
Är det verkligen bara den här laddaren som ger fenomenet. Då får man fundera över om laddaren på något sätt ger störningar som stör ut ngn. elektronik i armaturen. Gamla hederliga lysrörsarmaturer innehåller inget som kan störas.
Har inte testat något annat i uttaget på senare tid. Borde det vara riskfritt att koppla in något för att testa eller är det kanske bättre att bryta strömmen och skruva upp och kika innanför dosan?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.