6 257 läst ·
40 svar
6k läst
40 svar
Kan/får man installera internationella vägguttag i Sverige?
Sida 1 av 3
Hej,
Vi har bott utomlands under en period och samlat på oss en stor mängd prylar med olika el-kontaktar.
Vi har saker med EU-pluggar, UK-pluggar, US-pluggar och även ett antal Kina-pluggar
Vi bor även fortsättningsvis periodvis utomlands så denna röra blir bara större och större och större...
Det har lett till att vårt hem idag är belamrat med en mängd reseadaptrar och utländska grenuttag.
Nu har jag tröttnat på detta och skulle vilja byta ut våra el-uttag med internationella sådana.
Jag har hittat föjande vägguttag på Amazon och undrar om det är "fritt fram" att köpa sådana och ge till en elektriker för installation i Sverige
https://www.amazon.co.uk/110V-250V-...Z6D6XXCHCQ7&psc=1&refRID=JGMDSE48JZ6D6XXCHCQ7
Jag har inte hittat någon butik i Sverige som säljer dessa, men tar tacksamt emot tips på sådana också!
Stort tack för all eventuell hjälp!
Vi har bott utomlands under en period och samlat på oss en stor mängd prylar med olika el-kontaktar.
Vi har saker med EU-pluggar, UK-pluggar, US-pluggar och även ett antal Kina-pluggar
Vi bor även fortsättningsvis periodvis utomlands så denna röra blir bara större och större och större...
Det har lett till att vårt hem idag är belamrat med en mängd reseadaptrar och utländska grenuttag.
Nu har jag tröttnat på detta och skulle vilja byta ut våra el-uttag med internationella sådana.
Jag har hittat föjande vägguttag på Amazon och undrar om det är "fritt fram" att köpa sådana och ge till en elektriker för installation i Sverige
https://www.amazon.co.uk/110V-250V-...Z6D6XXCHCQ7&psc=1&refRID=JGMDSE48JZ6D6XXCHCQ7
Jag har inte hittat någon butik i Sverige som säljer dessa, men tar tacksamt emot tips på sådana också!
Den lär inte passa i en normal apparatdosa. (se baksidan på uttaget).
Sedan, rent elektriskt lär den fungera, men skulle inte rekommendera ett sådan uttag i en svensk installation.
Det finns passande utrustning med USB-uttag att köpa i Sverige. Kanske en bättre idé att använda sådana.

Sedan, rent elektriskt lär den fungera, men skulle inte rekommendera ett sådan uttag i en svensk installation.
Det finns passande utrustning med USB-uttag att köpa i Sverige. Kanske en bättre idé att använda sådana.

För några år sedan var det en medlem som köpte bostadsrätt i Malmö, där förra ägaren kom från Danmark och hade monterat danska uttag. Då skrev någon elkunnig att det är förbjudet att ha annat än svensk standard.
oj vilka snabba svar! stort tack för detta!!
onekligen en bra poäng med att det inte passar i apparatdosan!
ang. den svenska standarden, så står det ju på uttaget att det är "Dual AC 110V-250V" vilket väl borde göra att den uppfyller svensk standard 250VAC?
det låter på er som att ingen rekommenderar mig att göra detta
men, om det är så att den uppfyller svensk standard, finns det ändå yttterligare anledning att avstå? Jag försöker bara förstå resonemanget.
onekligen en bra poäng med att det inte passar i apparatdosan!
ang. den svenska standarden, så står det ju på uttaget att det är "Dual AC 110V-250V" vilket väl borde göra att den uppfyller svensk standard 250VAC?
det låter på er som att ingen rekommenderar mig att göra detta
men, om det är så att den uppfyller svensk standard, finns det ändå yttterligare anledning att avstå? Jag försöker bara förstå resonemanget.
Det är en kompromisslösning. Vi vet inte kvalité och säkerhet på produkten. Klara den att driva en vattenkokare eller en dammsugare utan att det blir varmgång i uttaget.
Rekommenderar att du letar efter någon annan lösning.
Rekommenderar att du letar efter någon annan lösning.
Ser ju knappast ut att ge jord om du kopplar in en vanlig shucko i detta uttag.
ok, jag förstår.
stort tack allihopa!
stort tack allihopa!
Bästa svaret
Det är nog tyvärr olämpligt. Shucko-propparna (standard i sverige för inomhus 230v vägguttag ) har ingen isolerad del av stiften närmast kontakten och därför skall uttagen vara försänkta så att kontakten bryts innan stiften går att vidröra.E entillamatör skrev:Hej,
[länk]
UK-propparna (iaf nyare) har en isolerad del av stiftet av denna anledning. Gamla svenska uttag är inte försänkta och är en av de farligaste delarna av elinstallationen i äldre hus. Et småbarn kan då mycket väl pilla ut kontakten långt nog för att vidröra båda stiften samtidigt och kan då få strömgenomgång, ingen jordfelsbrytare hjälper då.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Som sagt de uttag som syns i länken uppfyller inte svenska krav, och får inte installeras i Sverige. Och det är mer än en formalitet, de där uttagen ÄR farliga.
Medlem
· Blekinge
· 12 267 inlägg
Ich vad jag blir trött på sådana här besserwisserkommentarer. Vad är poängen? Du tillför inget till tråden förutom att peka ut en felstavning. Jag kan ju då peka ut att du missade att påpeka att jag stavade Ett, "Et".T Thomas_Blekinge skrev:
Vad gällande Schuko som svensk standard är det möjligt att det inte finns någon formell sådan, men nog är det de facto standard för 220V inomhus? Så återigen, vad vill uppnå med kommentaren?
Hur det nu stavas så kan man nog säga att detta är en defakto standard då det bara är den typen av jordade uttag som säljs i Sverige. (om man inte pratar om special så som husvagnar och spisar)T Thomas_Blekinge skrev: